خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا:

کره‌شمالی به صورت مستقل توان تقابل با کره‌جنوبی را ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۶۸۰۹

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: چین و روسیه در مدار شرقی به دنبال فرصت برای به چالش کشیدن واشنگتن هستند و اما آمریکا صرفاً حضور در شرق‌آسیا را دنبال کرده و می‌خواهد از هرگونه تقابل علنی با پکن خودداری کند.

سیدجلال ساداتیان، کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به تشدید تنش در شبه‌جزیره کره در خلال برگزاری رزمایش نظامی آمریکا و کره‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: منطقه شبه‌جزیره کره به صورت بالقوه آبستن حوادث مختلفی بوده و این روند در آینده هم ادامه خواهد داشت؛ چراکه آمریکا به صورت علنی چین را رقیب جدی خود اعلام کرده و این در حالیست که پکن به‌رغم آنکه اقتصاد را اولویت خود اعلام کرده اما در کنار آن تثبیت مرزهای سیاسی را هم در دستور کار خود قرار داده است. در این میان تنش میان ایالات متحده و چین افزایش پیدا کرد که این مسأله در دوران ریاست جمهوری ترامپ به اوج خود رسید اما به صورت واضح می‌بینیم که رئیس‌جمهوری چین اخیراً در سفر به واشنگتن سعی کرد تا چالش مذکور را تا حد زیادی رفع کند.

وی ادامه داد: در این راستا باید توجه داشت که آمریکا در پرونده‌هایی مانند اوکراین و جنگ در غزه به صورت مستقیم درگیر است و می‌توان گفت که واشنگتن تا حد زیادی به دنبال کنترل اوضاع بوده نمی‌خواهد از خط قرمزها عبور کند؛ به گونه‌ای که چین و روسیه در مدار شرقی به دنبال فرصت برای به چالش کشیدن واشنگتن هستند و آمریکا هم در این راستا سعی می‌کند که در شرق‌آسیا صرفاً حضور داشته باشد و از هرگونه تقابل جدی و علنی با چین خودداری کند. به همین دلیل است که می‌بینیم ایالات متحده در خلال برگزاری رزمایش مشترک با کره جنوبی اعلام می‌کند که این رزمایش صرفاً جنبه دفاعی دارد. دلیل این مواضع واشنگتن این است که آنها در شرایط کنونی نمی‌خواهند سطح تنش را با چین افزایش دهند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: به موازات این روند شاهد آن هستیم که پایگاه‌های نظامی آمریکا و سخت‌افزار آن در شرق‌آسیا هم به نوعی در حال به روز شدن و جابجایی است و به نظر می‌رسد که ایالات متحده در فاز نظامی تغییراتی را اعمال کرده که این مساله تابع راهبردهای کلان این کشور است. در این میان باید توجه داشت که شبه جزیره کره در بلند مدت منطقه تنش خواهد بود ولی این تنش را نمی‌خواهند بیش از این برجسته کنند و فعلاً آمریکایی‌ها در حال نقطه‌گذاری استراتژیک هستند که در بطن آن تغییرات تاکتیکی را باید همان نقل و انتقال‌های سخت‌افزاری دانست. ایالات متحده در کوتاه‌مدت و میان مدت بنا دارد که شبه جزیره کره و تنش با چین را کنترل کند اما در بلند مدت چالش‌های جدی به وجود خواهد آمد. در این بین کشورهایی مانند ویتنام، تایوان و تایلند به عنوان شریک تاکتیکی آمریکا مطرح می‌شوند اما کره جنوبی و ژاپن را باید شریک استراتژیک ایالات متحده دانست که هر کدام از این کشورها برای آمریکا جایگاه و کاربرد خاص خود را دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به عنوان مثال بخش عمده‌ای از تولیدات آمریکا هم‌اکنون در ویتنام انجام می‌شود و در تایوان هم بحث تکنولوژی را با حضور و سرمایه‌گذاری ایالات متحده شاهد هستیم. اینکه کره‌شمالی هم به این رزمایش اعتراض می‌کند و از سوی دیگر تهدیدهایی را علیه آمریکا و همسایه جنوبی خود مطرح کرده در حقیقت یک مسأله تکراری به حساب می‌آید؛ چراکه اساساً پیونگ‌یانگ اهرم فشار و کارت بازی چین به حساب می‌آید و هر کاری هم که انجام می‌دهد از سوی پکن به این کشور ابلاغ می‌شود. در طی دوران گذشته اساساً وابستگی کره شمالی به چین در ابعاد مختلف اثبات شده و این موضوع نشان می‌دهد که کره‌شمالی به صورت مستقل توان تقابل با کره‌جنوبی را نخواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز