خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا:

کره‌شمالی با انجام آزمایش‌ موشکی سپر بلای چین شد/ مذاکره احتمالی آمریکا با پیونگ‌یانگ خروجی خاصی ندارد/ دعوای اصلی میان پکن و واشنگتن است

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۰۴۶۸

مدیرکل پیشین وزات خارجه گفت: چینی‌ها به صورت مستقیم نمی‌خواهند دست به اقدامات نظامی علیه منافع آمریکا بزنند و به همین دلیل کره‌شمالی را جلو می‌اندازند.

«سیدجلال ساداتیان» مدیرکل پیشین شرق آسیای وزات خارجه با اشاره به آزمایش موشکی جدید کره‌شمالی و رویکردهای احتمالی دولت آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اگر به استراتژی‌های جهانی نگاه کنیم، به صورت واضح می‌بینیم که از زمان ریاست جمهوری باراک اوباما تا به امروز رقابت‌های بسیار زیادی میان آمریکا و چین به وجود آمده است. پکن اعلام کرده بود تا سال ۲۰۲۵ میلادی برای آنکه بتواند به قدرت جهانی تبدیل شود، باید رشد اقتصادی خود را افزایش دهد و این موضوع مستلزم صلح منطقه‌ای و در مقیاس بزرگتر همگرایی‌های بین‌المللی است. در مقابل، ایالات متحده اجرای سناریوی به چالش کشیدن چین را در دستور کار قرار داد. در این میان آنها توجه خود را به بر پکن متمرکز کردند و در زمان ترامپ شاهد یک جنگ تعرفه‌ای تمام‌عیار میان دو طرف بودیم و دعواها همچنان به قوت خود باقی است.

وی ادامه داد: بسیاری از تحلیلگران معتقد بودن به روی کارآمدن بایدن می تواند چالش میان دو طرف را تا حدودی آرام کند اما این اتفاق رخ نداد، بلکه آمریکایی‌ها در پرونده‌های متنوعی مانند تایوان، هنگ‌کنگ، تبت و حتی اویغورها به نوعی چین را مورد خطاب دادند و حالا پرسش کلی این است که این مسایل چه ارتباطی با کره‌شمالی دارد؟ واقعیت این است که کره‌شمالی بخشی از درگیری چین و آمریکا به حساب می‌آید و باید در یک پلان کلی آن را مورد تحلیل قرار دهیم. از قدیم گفته شده که پیونگ‌یانگ حیات خلوت چین به حساب می‌آید و هر چند وقت یکبار شاهد سر و گردن نشان دادن کره‌شمالی به آمریکا بوده‌ایم. دلیل این موضوع هم تحریک این کشور از سوی چین است. به عبارت دیگر هر زمانی که پکن از ناحیه ایالات متحده مورد آزار سیاسی و نظامی قرار می‌گیرد، شاهد آن هستیم که کره‌شمالی با انجام آزمایش‌های گوناگون موشکی خود را سپر بلای چین می‌کند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: پرسش این است که هزینه آزمایش‌های کره‌شمالی را کدام کشور پرداخت می‌کند؟ بدون تردید پاسخ، چین خواهد بود؛ به گونه‌ای که هرگاه پکن اراده کند، پیونگ‌یانگ دست به آزمایش موشکی می‌زند تا بتواند پیام تهدید خود را به واشنگتن مخابره کند. این اقدام به این جهت انجام می‌شود که چینی‌ها خودشان به صورت مستقیم دست به اقدام‌های نظامی این‌چنینی نزنند. به همین دلیل آنها کره‌شمالی را جلو می‌اندازند و آزمایش اخیر هم به همین دلیل انجام شده است. در این میان آمریکایی‌ها اعلام کردند که بدون پیش شرط حاضرند با کره شمالی مذاکره کنند و اگر این اتفاق رخ دهد، شاهد اولین مذاکره علنی میان تیم بایدن و کره شمالی خواهیم بود. در دوره بوش پسر شاهد یک مذاکرات میان دو طرف بودیم و وعده‌هایی به پیونگ‌یانگ داده شد اما در نهایت این وعده‌ها به جایی نرسید. در دوران دونالد ترامپ هم چندین‌بار رهبران دو کشور با یکدیگر ملاقات کردند اما امتیازاتی که قرار بود به کره‌شمالی داده شود متأسفانه ارأه نشد و هیچ دستاوردی را شاهد نبودیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در دوره بایدن هم به نظر می‌رسد مذاکره برای مذاکره انجام خواهد شد و قرار نیست خروجی خاصی را شاهد باشیم. اگر مذکره میان تیم بایدن با کره شمالی انجام شود، بدون تردید این مذاکره را باید برای آرام کردن اوضاع و احوال سیاسی دانست. بر این اساس اگر کره‌شمالی حس تهدید را داشته باشد، بعید می‌دانم توافق خاصی میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ حاصل شود. اساساً این پرونده به تقابل و منازعات چین و آمریکا مربوط است ولی درگیری در نوک هرم بیش از این‌ها اهمیت دارد. از سوی دیگر توجه داشته باشید که فشار ایالات متحده بر چین از ناحیه پرونده اویغورها هم در حال افزایش است اما به هر ترتیب مذاکره میان واشنگتن و کره‌شمالی نتیجه خاصی در بر نخواهد داشت و صرفاً باید گفت که آزمایش‌های موشکی کره شمالی هم بخشی از دعوای آمریکا و چین به حساب می آید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز