خبرگزاری کار ایران

صدقیان در گفت‌وگو با ایلنا:

کُردهای عراق حضور آمریکایی‌ها را تضمین امنیت و موجودیت خود می‌دانند/اسرائیل مشوق اصلی استقلال اقلیم کردستان

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۳۹۴۱

کارشناس ارشد مسائل عراق گفت: مخالفت‌هایی در خصوص خروج آمریکا از عراق وجود دارد و به همین دلیل معتقدم که دولت فعلی بغداد چندان موافق تعطیل شدن پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در این کشور نیست.

محمدصالح صدقیان، کارشناس ارشد مسائل عراق با اشاره به تأکید اقلیم کردستان عراق مبنی بر ادامه حضور نیروهای آمریکایی در این منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: موضع کردهای عراق حتی قبل از سال ۲۰۰۳ میلادی دقیقاً با مواضع ایالات متحده هماهنگ بود و حالا هم این روند مانند سابق ادامه دارد؛ تا جایی که در زمان سقوط صدام، کُردهای عراق با ایالات متحده همکاری کردند. نکته دیگر این است که پایگاه نظامی آمریکا در اربیل برای واشنگتن اهمیت بسیار زیادی دارد و به یاد داریم که در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ پس از انتقال نظامیان ایالات متحده از سوریه به پایگاه نظامی الحریر در اربیل او صراحتاً این اقدام را یک واکنش مهم برای رصد ایران و مراقبت از منافع آمریکا در منطقه و اقلیم کردستان عراق دانست. به همین دلیل درهم‌تنیدگی امنیتی و سیاسی میان کردها و آمریکا در اقلیم کردستان عراق از قبل وجود داشته و آنها حضور ایالات متحده در اقلیم کردستان را نوعی تضمین امنیت و موجودیت خود می‌دانند.

وی ادامه داد: این مسائل در حالی رخ می‌دهد که پارلمان عراق مصوبه‌ای برای خروج آمریکا از این کشور روی میز دارد که البته الزام‌آور نیست. این در حالیست که ایالات متحده و عراق در زمان نخست‌وزیری نوری المالکی توافق امنیتی با یکدیگر به امضا رساندند که هم‌اکنون در بغداد هم بسیاری از مقامات به دنبال ادامه همکاری دو جانبه در همان قالب هستند. حدود شش هفته پیش نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که نامه‌ای از واشنگتن برای ادامه همکاری‌های مذکور دریافت کرده که این موضوع را باید یک مسأله مهم قلمداد کرد. از منظر دیگر، مخالفت‌هایی هم میان طیف شیعیان عراق مبنی بر عدم خروج آمریکا از این کشور وجود دارد. به همین دلیل معتقدم که دولت فعلی عراق چندان موافق تعطیل شدن پایگاه‌های نظامی آمریکا در سراسر این کشور نیست.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در این میان سفر مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق به واشنگتن هم با نکاتی همراه است. برخی‌ اعلام کردند که او در آمریکا دارای پرونده حقوقی است و برای حضور در دادگاه به این کشور سفر کرده اما باید توجه شود که نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق صرفاً با وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی ایالات متحده دیدار خواهد کرد ولی رئیس‌جمهوری آمریکا و معاون وی از ملاقات با بارزانی امتناع کردند. این در حالیست که نخست‌وزیر عراق با معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ دیدار داشتند اما به هر ترتیب به نظرم عدم دیدار مقامات کاخ سفید با مسرور بارزانی چندان موضوعیت و اهمیت ندارد و حتی مواضع آنها در مورد ادامه حضور آمریکایی‌ها در اقلیم کردستان عراق هم موضوع جدید به حساب نمی‌آید و از گذشته آنها بر همین موضوع تأکید داشته‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مورد وضعیت فعلی اقلیم کردستان عراق و ابعاد روابط آن با بغداد باید به این نکته اشاره کنم که حدود دو هفته پیش بر اساس رأی دادگاه عالی عراق، قرار بر این شد که حقوق کارمندان اقلیم کردستان از سوی بغداد پرداخت شود که در گذشته به گونه‌ای دیگر بوده است. بر اساس رای مذکور، حقوق کارمندان اقلیم کردستان عراق از سوی بغداد و به صورت مستقیم به حساب اشخاص واریز می‌شود که این موضوع را باید یک تحول مهم قلمداد کنیم. در مورد فروش نفت اقلیم کردستان هم اختلافاتی میان بغداد و کُردها وجود دارد. توجه داشته باشید که در سال ۲۰۱۵ و بر اساس همه‌پرسی انجام شده برای تشکیل دولت مستقل کُردی اگرچه آنها در نهایت ناموفق بودند اما اقلیم کردستان باز هم به دنبال تشکیل دولت مستقل و همه‌پرسی دیگر خواهد بود و مطالبات خاص خود را مطرح خواهند کرد. در این بین اسرائیل هم اقلیم کردستان را به مستقل شدن تشویق و تحریک می‌کند و بزرگ‌ترین پشتیبان آنها در این سناریو تل‌آویو به انضمام چندین کشور منطقه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز