خبرگزاری کار ایران

صدقیان در گفت‌وگو با ایلنا:

خروج آمریکا از عراق قبل از پایان جنگ غزه منتفی است/ نامه سفیر آمریکا در بغداد برای آرام کردن شیعیان صادر و علنی شد/ اختلاف نظر میان ۳ جریان اصلی عراق

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۱۳۵۱

کارشناس مسائل عراق گفت: نامه‌ای که سفیر آمریکا در عراق به وزارت خارجه این کشور ارسال کرده، عموماً برای آرام کردن شیعیان در شرایط فعلی بوده و به آنها این پیام را می‌دهد که واشنگتن به دنبال خروج از عراق خواهد بود.

محمدصالح صدقیان، کارشناس مسائل عراق با اشاره به قصد ایالات متحده برای مذاکره با بغداد برای خروج از عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مسأله حضور نیروهای آمریکایی در عراق یک چالش برای بغداد به حساب می‌آید و این موضوع بعد از شروع عملیات طوفان الاقصی در غزه به سمت و سوی دیگری رفت؛ به گونه‌ای که شاهد رد و بدل شدن پاسخ‌های سخت میان آمریکا و جریان‌های عراقی بودیم اما حالا مجدداً مسأله قطعنامه پارلمان عراق برای خروج آمریکا از این کشور پررنگ شده است. در گذشته همین موضوع مطرح بود اما حالا بحث بر سر این است که به موازات این روند شاید قرار باشد از نخست‌وزیر عراق برای سفر به ایالات متحده دعوت شود. لذا احتمال دارد که بعداً بحث خروج از عراق توسط آمریکا مورد بحث قرار گیرد. در سال ۲۰۱۴ توافق بغداد - واشنگتن امضا شد و نظامیان آمریکایی با عنوان ائتلاف ضد داعش مجدداً وارد عراق شدند و حالا صحبت از خروج یا عقب‌نشینی در همین قالب است.

وی ادامه داد: به همین دلیل نامه سفیر ایالات متحده در عراق که به وزارت خارجه این کشور ارسال شده می‌تواند یک نشانه برای شروع مذاکرات مجدد درباره خروج از عراق میان بغداد و واشنگتن باشد. به موازات این روند بحث خروج ایالات متحده از سوریه هم مطرح است که بسیاری معتقدند جنگ در غزه مانع اجرایی شدن این مسأله شد اما آمریکایی‌ها نمی‌خواهند که سناریوی مشابه افغانستان در عراق یا سوریه هم شکل بگیرد. در این میان باید متوجه بود و دید که آمریکایی‌ها به دنبال چه هستند و عراق از آنها چه درخواستی دارد. برای ایالات متحده خروج از خاورمیانه امری مهم است اما مشکلات خاص خود را دارند ولی در نهایت مایل به خروج از منطقه هستند. نکته مهم این است که در عراق هم سه جناح شیعیان، کُردها و اهل تسنن حضور دارند و هر کدام نگاه خاص خود را نسبت به مسأله حضور یا عدم حضور آمریکا در عراق دارند.

صدقیان تصریح کرد: به عنوان مثال کُردها از سال ۲۰۰۳ میلادی با آمریکا در عراق همراه و هماهنگ هستند و نمی‌خواهند این خروج اجرایی شود. به همین دلیل شاهد آن هستیم که کنسولگری آمریکا در اربیل همچنان فعال است. اهل تسنن هم در این راستا با ایالات متحده هماهنگ هستند و حتی بعثی‌ها هم در این راستا در هماهنگی کامل با واشنگتن قرار دارند. توجه داشته باشید که بعثی‌های مستقر در قطر و اردن حالا در واشنگتن حضور دارند و می‌خواهند روابط خود با آمریکا را تجدید کنند. در مورد شیعیان هم باید بگویم که این طیف دولت را در دست دارند و فرماندهی کل قوا به علاوه دستگاه‌های اطلاعاتی و اجرایی را زیر نظر خود اداره می‌کنند اما درون این طیف چند دیدگاه وجود دارد. یک طیف از شیعیان به صورت کلی رابطه با آمریکا را مردود می‌دانند و حشدالشعبی هم وجود پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در عراق را برای کشور مضر می‌خواند و خواهان تعطیلی این پایگاه‌ها هستند.

وی افزود: بخش سوم از شیعیان هم که تا حدودی متعادل‌تر رفتار می‌کنند، معتقدند که باید رابطه با ایالات متحده در عرصه اقتصادی و سیاسی کماکان وجود داشته باشد که مجموع این نظرات نشان از تعدد و اختلاف دیدگاه دارد. به عبارت دیگر جریان‌ها و احزاب به صورت کلی در مورد خروج آمریکا از عراق با هم اتفاق‌نظر ندارند. توجه داشته باشید که در شرایط فعلی دولت عراق که تا حدودی از نظریات نوری مالکی سرچشمه می‌گیرد هم چندان تندرو نیست و به دنبال آن است که روندی متعادل را اجرایی کند. به همین جهت آنها چارچوب ۲۰۱۴ را مدنظر خواهند داشت اما ایالات متحده نمی‌خواهد با خروج از عراق مجدداً یک بحران جدید شکل بگیرد و حتی سفر آتی السودانی به آمریکا هم به نظر بعید می‌رسد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در پایان خاطرنشان کرد: بر همین اساس معتقدم قبل از پایان جنگ غزه هیچ اتفاق خاصی در مورد خروج آمریکا از عراق رخ نخواهد داد و به نظرم این خروج یکباره انجام نخواهد شد. داده‌ها نشان می‌دهد نامه‌ای که سفیر آمریکا در عراق به وزارت خارجه این کشور ارسال کرده، عموماً برای آرام کردن شیعیان در شرایط فعلی بوده و به آنها این پیام را می‌دهد که واشنگتن به دنبال خروج از عراق خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز