خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

دلایل سرمایه‌گذاری اقتصادی و سیاسی قطر در عراق/ ابعاد رقابت پنهان دوحه و ریاض در بغداد

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۸۱۳۵

کارشناس مسائل آمریکا گفت: عراق در شرایط کنونی در حال جذب سرمایه خارجی است تا بتواند خود را مجدداً بازسازی کند و وارد شرایط جدید منطقه شود.

«رضا میرابیان» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل سفر امیر قطر به عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: در بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس عموماً بسیاری از آنها برای حضور در عراق ملاحظاتی را اعمال می‌کنند که جنبه سیاسی، امنیتی و اقتصادی دارد اما تنها کشوری که در میان این دولت‌ها سعی کرده به گونه‌ای متفاوت رفتار کند و به بغداد نزدیک شود قطر بوده است. این کشور به‌رغم حمایت از برخی جریا‌ن‌ها در بحران تروریستی سال ۲۰۱۲ عراق و سوریه، سعی کرد تا بتواند در بغداد نفوذ خود را گسترش دهد و به سرمایه‌گذاری در این کشور پرداخته است؛ به گونه‌ای که بعد از سرنگونی صدام شاهد آن بودیم که حضور قطر در عراق گسترش پیدا کرد و به همین جهت است که می‌گوییم دوحه از گذشته تاکنون به دنبال نفوذ در بغداد بوده است.

وی ادامه داد: بر این اساس اگر به سفر اخیر تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به عراق نگاه کنیم، به وضوح می‌بینیم که وی به دنبال سرمایه‌گذاری در محورهای مختلف اقتصادی و سیاسی در بغداد است و توانسته این پیام را مخابره کند که دوحه به دنبال تعمیق روابط خود با بغداد رفته است. اینکه قطر در کدام محورها به دنبال سرمایه‌گذاری در عراق هستند موضوعی است که ابعاد گوناگونی دارد اما بر اساس اخبار منتشر شده، دو طرف توافق نامه‌های تجاری و اقتصادی با محوریت توسعه شهرهای جدید و ساخت هتل‌ها را امضا کردند. در این میان گفته شده که ارتقای سطح سرمایه‌گذاری و همکاری‌های اقتصادی در حوزه انرژی یکی دیگر از ابعاد سفر امیر قطر به بغداد بوده است. حال باید متوجه باشیم که اخیراً در غرب استان الانبار میادین گازی جدید کشف شده و به نظرم همین موضوع در حوزه سرمایه‌گذاری انرژی برای قطری‌ها بسیار مهم برآورد می‌شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: این در حالی است که گفته می‌شود بودجه در نظر گرفته شده توسط دولت عراق نسبت به سال‌های گذشته بسیار افزایش پیدا کرده و به همین جهت عراق به سمت رشد و ثبات اقتصادی پیش خواهد رفت که قطر هم در این میان تمامی این مسائل را زیر نظر دارد. آنچه در این میان باید موردنظر باشد، رقابت نامحسوس قطر با سعودی‌ها در بغداد است. قطر سال‌ها پیش و درست در زمانی که عربستان به دنبال سرمایه‌گذاری سیاسی و اقتصادی در عراق بود، حرکات خود را افزایش داد. بر همین اساس قطر به نوعی می‌خواهد منافع خود را در بغداد کسب کند اما در اینجا مساله این است که شاید این مدل از کسب منافع چند سال به طول  بیانجامد تا نتیجه نهایی خود را به نمایش بگذارد. از جهتی دیگر عده‌ای فکر می‌کنند کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌توانند به هر ترتیب که شده جای ایران را در معادلات بغداد بگیرند که به نظرم این تحلیل اشتباه است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید که این کشورها به صورت مستقیم با عراق مرز ندارند و از این جهت باید گفت تنها کشوری که با عراق می‌تواند روابط امنیتی و نظامی قوی داشته باشد ایران است. عراق در شرایط کنونی در حال جذب سرمایه خارجی است و این روند در محورهای حمل و نقل، گردشگری، توسعه شهرهای جدید و همچنین بخش انرژی به سرعت تحولات خاص خود را دنبال می‌کند. قطر و کشورهای دیگر می‌خواهند تجربه جدیدی در عراق کسب کنند و در این میان بحث اقتصاد، زیربنای این فعالیت‌ها خواهد بود. اخیراً هم نخست‌وزیر عراق هم اعلام کرده که می‌خواهیم این کشور را به یک کارگاه در منطقه کوچک تبدیل کنیم و همه چیز آن را از نو بسازیم. این بدان معناست که عراق از کشورهای همسایه و خصوصاً دولت‌های حاشیه خلیج فارس درخواست سرمایه‌گذاری خارجی دارد؛ چراکه تمام زیرساخت‌های این کشور بعد از جولان داعش در عراق و سوریه از بین رفته و عراق هم نیاز به ترمیم و بازسازی خود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز