خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

اسرائیل سناریویی شبیه ۱۱ سپتامبر را برای غزه ترسیم کرده است/ اگر حمله جدیدی پس از تشکیل دولت فلسطینی انجام شود، اسرائیل کرانه باختری را شخم می‌زند

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۵۴۲۴

کارشناس مسائل آمریکا گفت: آنچه مسجل است و خواهد بود این است که از منظر منطق استراتژیک غزه برای اسرائیل به عنوان یک «سرزمین ناخوب» معنا پیدا کرده است.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به گمانه‌زنی‌ها واشنگتن مبنی بر احتمال طولانی شدن جنگ غزه تا ژانویه ۲۰۲۴ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: از روز نخست این درگیری به این موضوع اشاره کردم که این جنگ همانند جنگ ۲۲ روزه غزه یا جنگ ۳۳ روزه با حزب‌الله لبنان نیست؛ بلکه عناصری مانند زمان، مکان و حتی زبان همراه با آن ماده، حاکم بر پدیده‌ها و پدیدارهای سیاسی هستند. این چهارگانه‌ها می‌توانند روند یک تحول را به هم بریزند. زمان رخ دادن جنگ و مکان آن از نظر نظامی از سوی حماس، و ادبیاتی که اسرائیل برگزیده به انضمام حمایت ایالات متحده، به عنوان ماده اصلی حمایتگر آن نشان می‌دهد که واشنگتن می‌داند که چگونه اوضاع پیش خواهد رفت.

وی ادامه داد: اینکه می‌گویند آمریکا نمی‌داند در این پرونده چه کار کند در سطح لیتانی (روئین و ابتدایی) می‌تواند قابل رؤیت باشد اما در سطوح عمیق‌تر اینگونه نیست؛ بلکه نشان می‌دهد که چیزی شبیه به ۱۱ سپتامبر و مسائل بعد از آن در دستور کار ایالات متحده خواهد بود که نشان‌دهنده ادامه جنگ با روش‌های گوناگون است. آمریکایی ها سناریوی بدیل تئوری درگیر کردن آمریکا در طغیان ها و جنگ ها را طراحی کرده‌اند. البته در این میان هنوز پیروز جنگ مشخص نیست و هر طرف می‌تواند مدعی پیروزی در جنگ باشد. ایالات متحده امروز با تجربه عراق و سوریه وارد میدان شده و از اسرائیل در حوزه عقلانیت و خِرد استراتژیک بهره می‌برد. به همین دلیل معتقدم که سناریو را به صورتی که خودشان می‌خواهند مهندسی خواهند کرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: این در حالیست که حماس کاری کرده است که توجه آمریکا به شرق به خصوص روسیه و چین کمتر شود اما به موازات این روند ارتباط تل‌آویو و واشنگتن همچنان بر اساس راهبردهای کلی دو طرف جلو می‌رود. اسرائیلی‌ها نیز بیشتر به واشنگتن وابسته شده‌اند. برآورد ایالات متحده این است که بتواند جنگ را هدایت کرده و ادامه دهد که البته در مقابل، پیامدهایی هم برای اسرائیل وجود دارد. در نهایت این پیوندهای آمریکا و اسرائیل ادامه خواهد داشت اما باید توجه کرد در حالی که هجمه‌ها بر نوار غزه افزایش پیدا می‌کند، همگرایی اعراب با اسرائیل هم قابل مشاهده است که نمونه آن را می‌توان سفر اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی به امارات و حتی ملاقات و دست دادن وی با امیر قطر در حاشیه اجلاس آب و هوای امارات دانست.

وی افزود: باید توجه داشت که ضد واقعه امری غافلگیرانه نیست بلکه می‌توان آن را غافلگیرانه جلوه داد تا از آن بیشترین بهره‌برداری توسط اسرائیل انجام شود. اکنون هم می‌گویم ممکن است جنگ در غزه برای مدتی متوقف شود اما دامنه این مخاصمه مسلحانه صرفاً به مرزهای غزه محدود نخواهد شد، بلکه حزب‌الله در شمال اراضی اشغالی همچنان حضور دارد و اوضاع را رصد می‌کند. در این میان باید متوجه بود که اگرچه برخی کشورها نظام دو دولتی را قبول ندارند اما در لایه‌های زیرین این موضوع مورد پذیرش آنها است ولی به موضع رسمی آنها تبدیل نمی‌شود. از این جهت معتقدم اگرچه در رسانه‌های ایالات متحده اطلاعات دست اول ارائه می‌شود اما این اطلاعات به صورت کاملاً هوشمندانه مطرح شده تا بتواند اثرات خود را بر افکار عمومی و روندهای سیاسی و امنیتی باقی بگذارد.

مطهرنیا گفت: آنچه مسجل خواهد بود این است که از منظر منطق استراتژیک غزه برای اسرائیل به عنوان یک «سرزمین ناخوب» معنا دارد. اگرچه در کرانه باختری، تشکیلات خودگردان فلسطین به عنوان یک دولت مستقر شناخته می‌شود اما اگر حماس مجدداً ظهور پیدا کند و دست به اقدامی علیه اسرائیل بزند که در نهایت منجر به پدیدار شدن یک حفره جدید حاکمیتی و امنیتی شود، بدون تردید اسرائیل، در صورت تشکیل دولت واحد فلسطینی و در صورت بروز درگیری مجدد، کرانه باختری را همانند غزه شخم خواهد زد و به راحتی از آن خارج نخواهد شد. به همین جهت در تصویر کلان و با توجه به پرونده اوکراین، یک سناریوی مشابه، با مرکزیت اسرائیل را می‌توان مشاهده کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر دولت فلسطینی هم بعد از جنگ تشکیل شود این به معنای پدیدار شدن سرزمینی در جهت تامین امنیت اسرائیل است. اگر به گونه‌ای دیگر اوضاع جلو برود تل‌آویو حملات خود علیه کرانه باختری را شروع می‌کند و در نهایت ممکن است آن را به اراضی اشغالی الحاق کند. ایجاد امنیت نسبی به عنوان سومین گام بعد از توازن ضعف و صدور ناامنی به منطقه در همین راستا معنا پیدا می‌کند که در نهایت گام‌های ایالات متحده برای چرخش به سمت شرق آسیا را در مراحل بعد از عبور از چالش‌های این منطقه پدیدار می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز