خبرگزاری کار ایران

بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

رفتار آمریکا و روسیه موجب بی‌اثر شدن «پیمان نیروهای مسلح متعارف در اروپا» شد/جهان نسبت به گذشته ناامن‌تر خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۶۴۵۱

کارشناس مسائل روسیه گفت: افزایش بودجه نظامی از سوی کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که دنیای فعلی بسیار ناامن‌تر از گذشته خواهد بود و باعث و بانی آن را باید روسیه و آمریکا دانست.

«حسن بهشتی‌پور» کارشناس مسائل روسیه با اشاره به خروج روسیه از پیمان نیروهای مسلح متعارف در اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: قبل از هر چیز باید توجه داشت که «پیمان نیروهای مسلح متعارف در اروپا» در سال ۱۹۹۰ میلادی امضا شد و در این میان بحث کاهش تسلیحات نظامی مانند تانک، توپ و حتی هلیکوپترهای نظامی مطرح بود تا در نهایت کشورها بتوانند امنیت بین‌الملل را تامین کنند. در سال ۱۹۹۹ میلادی هم این پیمان بازنگری شد و محدوده تسلیحات مورد اشاره هم گسترش پیدا کرده بود اما پس از سال ۲۰۰۰ میلادی و با توجه به عملیات‌های نظامی ایالات متحده در افغانستان و سپس در عراق که به بهانه مبارزه با تروریسم علیه طالبان و القاعده اجرا شد، توازن مذکور به هم خورد و در مقابل شاهد حمله روسیه به گرجستان و اشغال اوستیا بودیم که تمامی این موارد موجب شد تا همه چیز به هم بریزد.

وی ادامه داد: پس از آن در سال ۲۰۱۰ میلادی روس‌ها با دولت اوباما وارد مذاکره شدند و در نهایت بازتعریف پیمان مذکور را در دستور کار قرار دادند و آن را عملیاتی کردند اما در آخر پرونده اوکراین در سال ۲۰۱۴ باعث رویارویی روسیه و غرب شد. از سال ۲۰۱۵ میلادی و پس از الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه، شاهد آن بودیم که مسکو میزان تولید تسلیحات خود را افزایش داد و عملاً این مسأله باعث شد که اروپا هم تولید تسلیحات خود را افزایش دهد و به همین دلیل معتقدم که این معاهده دیگر از همان زمان موضوعیت نداشت. حالا هم با خروج روسیه از این معاهده که یک مسأله و اقدام نمادین به شمار می‌رود و از سوی غرب بدان رسمیت داده می‌شود، این معاهده عملاً کنار گذاشته شده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: این در حالیست که نظم سیاسی و امنیتی جهان به صورت کلی تهدید شده و به نظرم باید از این به بعد شاهد پیمان‌های جدید در دنیا باشیم که نشان می‌دهد این نظم جدید، تصویب پیمان‌های جدید را طلب می‌کند. بعد از جنگ اوکراین که در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ میلادی شروع شد شاهد آن بودیم که آلمانی‌ها بودجه نظامی خود را ۱۰۰ میلیارد یورو افزایش دادند و انگلیسی‌ها هم این رقم را نسبت به گذشته بالا بردند تا بتوانند نوسازی تسلیحاتی و هسته‌ای خود را گسترش دهند. این مؤلفه‌ها نشان می‌دهد که دنیای فعلی بسیار ناامن‌تر از گذشته خواهد بود که باعث و بانی آن را باید دو طرف این مجادله یعنی روسیه و آمریکا دانست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رفتار این کشورها موجب شد تا معاهده مذکور به صورت پلکانی و به مرور زمان از بین برود که این مسأله اوضاع جهان را بسیار خطرناک جلوه می‌دهد. خروج روسیه از یک پیمانِ مُرده نمی‌تواند توازن را به هم بریزد اما خروج این کشور از پیمان مذکور و یا تعلیق پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی از سوی مسکو، و قرار دادن این رخدادها در کنار یکدیگر هیچ خروجی مشخصی به نفع یک طرف نخواهد داشت. به عبارت دیگر این مسائل نه به نفع مسکو است و نه به نفع واشنگتن و اتحادیه اروپا؛ چراکه آشوب در نظام بین‌الملل و خدشه‌دار شدن امنیت جهانی، برای هیچکس و هیچ کشوری مفید نخواهد بود.

 

گفت‌وگو: فرشاد گلزاری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز