خبرگزاری کار ایران

مؤمنی در گفت‌وگو با ایلنا:

افزایش بودجه نظامی روسیه، تلاش برای کسب دستاورد میدانی تلقی می‌شود/ بالابردن بودجه نظامی بر معیشت روس‌ها تأثیرگذار خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۲۳۵۱

کارشناس مسائل روسیه گفت: آمریکا بر اساس تحلیل‌هایی که از میدان جنگ کسب می‌کند و بر اساس راهبردهای خود بودجه نظامی مشخصی را به اوکراین تزریق خواهد کرد و هیچگاه خود را در این امر به سمت رقابت با مسکو سوق نمی‌دهد.

«قاسم مؤمنی» کارشناس مسائل روسیه در تشریح دلایل افزایش ۷۰ درصدی بودجه نظامی روسیه برای سال ۲۰۲۴ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: بحث افزایش بودجه نظامی روسیه یک امر معمول و طبیعی به حساب می‌آید اما باید توجه داشته باشیم که مسکو برخلاف برآوردی که از جنگ در اوکراین داشت و اینکه قرار بود این منازعه را طی سه تا چهار ماه به نفع خود تمام کند، حالا در حال وارد شدن به سال دوم جنگ است و این یعنی کشیدن خط بطلان بر برآوردهای نظامی و امنیتی گذشته این کشور. باید متوجه باشیم که بنیه نظامی اوکراین هم مانند سال ۲۰۱۰ یا سال ۲۰۱۴ میلادی نیست بلکه طی یک سال و نیم اخیر تسلیحات متنوعی از سوی غرب روانه این کشور شده است که این به معنای اعمال فشار مضاعف در عرصه نظامی بر مسکو تلقی می‌شود. 

وی ادامه داد: بر همین اساس افزایش بودجه نظامی روسیه تا ۷۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۳ به معنای ادامه جنگ و پاسخ دادن مسکو به ناتو و مجموعه غرب است. از منظر دیگر بحث گروه واگنر هم مطرح است. روسیه همچنان از این جریان به نفع خود و برای ثبت دستاوردهای میدانی در اوکراین استفاده خواهد کرد و سعی دارد در این میان به بدنه واگنر بودجه تزریق کند؛ به گونه‌ای که همین حالا گروه واگنر به دنبال آن است که یک سری عملیات جدید را در دستور کار خود قرار دهد تا بتواند شرایط نظامی و نتایج میدانی در شرق اوکراین را به نفع خود تثبیت کند. در نهایت این میزان بودجه و افزایش آن تا ۱۱۱ میلیارد دلار از سوی مسکو نوعی تشدید رویارویی روسیه با ارتش اوکراین و تلاش برای ضربه به غرب تلقی می‌شود. 

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: از منظر دیگر بسیاری از دلال‌های تسلیحات در سراسر دنیا به دنبال جذب نیرو برای خدمت به ارتش روسیه در زمین بازی اوکراین هستند که این موضوع هم مجدداً نیازمند تزریق بودجه خواهد بود. این در حالیست که روسیه هم با توجه به تحریم‌هایی که از سر گذرانده و با عنایت به اعمال فشارهای بیشتر اقتصادی بر این کشور از سوی آمریکا و متحدان اروپایی آن، در تزریق پول و بودجه مشکلاتی را پیش روی خود دارد. از جهتی دیگر تخصیص چنین بودجه‌ای به امور نظامی، اساساً باعث آن می‌شود که بر سایر بخش‌های روسیه هم فشار وارد شود و اعمال این مسائل بدون شک بر معیشت مردم این کشور تاثیرگذار خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این بودجه در حالی افزایش پیدا کرده که اوکراینی‌ها هم با تسلیحات جدید وارد میدان شده‌اند و در برخی از بخش‌های شرقی پیروزی‌هایی را به دست آوردند که این امر هم برای روسیه خوشایند نیست. در مقابل ایالات متحده بر اساس تحلیل‌هایی که از میدان جنگ کسب می‌کند و بر اساس راهبردهای خود بودجه نظامی مشخصی را به اوکراین تزریق می‌کند و هیچگاه خود را در این امر به سمت رقابت با مسکو سوق نمی‌دهد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز