خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا:

اعلام افتتاح سفارت اسرائیل در بحرین، لاپوشانی کردن دیدار با مقامات لیبی بود/کشورهای امضاکننده پیمان ابراهیم از پذیرش نتانیاهو شانه خالی می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۴۱۴۲

کارشناس مسائل منطقه گفت: در شرایط کنونی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و تیم وی به دنبال ثبت یک دستاورد سیاسی جدید هستند، چراکه اساساً مشکلات داخلی در سرزمین‌های اشغالی افزایش پیدا کرده است.

«رضا میرابیان» کارشناس مسائل منطقه در تشریح ابعاد بازگشایی سفارت رژیم صهیونیستی در بحرین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از آنکه به تحلیل سفر الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل به بحرین بپردازیم باید بگویم که اساساً در مسائل دیپلماتیک چیزی به نام سفارت دائم یا سفارت موقت نداریم. در سپتامبر ۲۰۲۱ شاهد افتتاح سفارت رژیم صهیونیستی در پایتخت بحرین بودیم اما حالا همان اقدام به صورتی دیگر تکرار شده است. معتقدم افتتاح سفارت رژیم صهیونیستی در بحرین و سفر وزیر خارجه این رژیم به منامه را باید برای لاپوشانی افتضاحی که در خصوص لیبی و با محوریت افشای دیدار وزرای خارجه اسرائیل و لیبی رخ داد، بدانیم تا تیم نتانیاهو بتوانند افکار عمومی را از این موضوع منحرف کنند. ممکن است ساختمان قبلی سفارت اسرائیل در بحرین استیجاری بوده باشد و حالا با عنوانی دیگر ساختمان جدید را افتتاح کرده باشند اما به صورت کلی باید دانست که ما لفظی به عنوان سفارت موقت یا دائم نداریم.

وی ادامه داد: آنچه در خصوص این اقدام اسرائیل باید مورد نظر قرار بگیرد، این است که در شرایط کنونی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و تیم او به دنبال ثبت یک دستاورد سیاسی جدید هستند؛ چراکه اساساً مشکلات داخلی در اسرائیل افزایش پیدا کرده و نتانیاهو نیاز به یک برجسته‌سازی سیاسی دارد. در این میان باید توجه داشته باشیم بسیاری از کشورهایی که با اسرائیل توافق ابراهیم را امضا کرده‌اند از پذیرش نتانیاهو سر باز می‌زنند و اساساً باید بگویم که روند توافق ابراهیم هم قفل شده و نتیجه جدید در بر نداشته است. بر همین اساس سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به بحرین و اعلام افتتاح سفارت اسرائیل در منامه صرفاً یک مانور سیاسی و رسانه‌ای به حساب می‌آید.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به دلایل عدم پذیرش نتانیاهو توسط کشورهای امضاکننده پیمان ابراهیم تصریح کرد: اینکه چرا کشورهای عربی امضا کننده توافق ابراهیم از پذیرش نخست وزیر فعلی رژیم صهیونیستی سر باز می‌زنند به رفتار تل‌آویو با فلسطینی‌ها مربوط است. نوع برخورد اسرائیل با فلسطینی‌ها خصوصاً از زمان تشکیل کابینه جدید این رژیم به شدت نژادپرستانه است و رفتار رادیکال آنها تا جایی ادامه پیدا کرده که ایالات متحده و اروپا به انضمام رسانه‌های غربی، علیه این اقدام نتانیاهو و کابینه اسرائیل اعتراض کردند. حالا در این فضا کشورهایی مانند امارات که به قطار عادی‌سازی روابط با اسرائیل پیوسته‌اند، نمی‌خواهند با پذیرش نتانیاهو مورد انتقاد قرار بگیرند و سعی می‌کنند به هر صورتی که شده از پذیرش او در خاک خود شانه خالی کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از منظر دیگر باید متوجه بود که مخالفت‌ها در بحرین علیه اقدامات اسرائیل و همچنین عادی‌سازی روابط آل‌خلیفه با این رژیم کاملاً مشهود است. این در حالیست که از چندی پیش حکومت آل خلیفه سعی کرده تا با مخالفان به شدت گذشته برخورد نکند و این مساله صرفاً به مخالفان روابط بحرین و اسرائیل برنمی‌گردد و یک نگاه جدید از سوی حاکمیت بحرین به حساب می‌آید. به هر ترتیب فکر می‌کنم که مقامات منامه دیر یا زود به خروجی منفی روابط با اسرائیل پی خواهند برد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز