خبرگزاری کار ایران

مومنی در گفت‌وگو با ایلنا:

میوه نشست اوکراین در جده را بن‌سلمان می‌چیند/ چین برای تلطیف چهره خود به عربستان رفته است

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۴۰۴۱

کارشناس مسائل روسیه گفت: پرونده اوکراین به دلیل پیچیدگی‌های زیادی که در خود دارد، به این راحتی قابل حل و فصل نخواهد بود و به همین علت این اجلاس را یک نشست سیاسی می‌دانم.

«قاسم مؤمنی» کارشناس مسائل روسیه با اشاره به برگزاری نشست جده درباره اوکراین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: اجلاس دو روزه جده که با محوریت اوکراین برگزار شده است، به نوعی نشان می‌دهد که عربستان سعودی به دنبال ارتقای جایگاه سیاسی خود در منطقه و جهان است. سعودی‌ها به نوعی می‌خواهند اوضاع را به سمت و سویی سوق دهند که یک نقش‌آفرینی مثبت از خود در نظام بین‌الملل به جای بگذارند اما یکی از مسائل دستاوردسازی برای ولیعهد عربستان است. محمد بن سلمان با ارائه پروژه نئوم در عربستان به دنبال آن است تا بتواند به هر ترتیبی که شده بعداً بر صندلی پادشاهی سعودی تکیه بزند. در این نشست باید متوجه بود که حضور نماینده یا نمایندگان اوکراین مشخص نیست اما گفته شده که در برخی از محورهای فرعی گفت‌وگو خواهد شد.  

وی ادامه داد: گفته می‌شود موضوعات فرعی از جمله امنیت غذا و انرژی، آزادی زندانیان، امنیت محیط زیست و امکان تشکیل دادگاه جرائم جنگی نیز بررسی می‌شود اما به نظرم به توجه به ترکیب انهم شرکت‌کنندگان و وضعیت اوکراین، کسی به صورت مشخص اقدام به طرح مسائل مربوط به جرایم جنگی آن هم در ابتدای جلسه نخواهد کرد و در پایان تنها بدان رسیدگی می‌کنند. در این میان باید توجه داشت که عربستان سعودی در این خصوص منافع خاص و مورد نظر خود را دنبال می‌کند و به همین دلیل معتقدم که نشست جده برای اوکراین چندان خروجی خاصی نخواهد داشت. این نشست صرفاً به نفع ریاض و ولیعهد عربستان سعودی خواهد بود. اینکه در یک نشست با محوریت اوکراین شاهد عدم حضور روسیه هستیم و اساساً هیئت اوکراینی هم در قالب یک تیم کوچک حاضر خواهند شد، به نوعی باید آن را به نفع ریاض دانست.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: لذا باید بگویم که پرونده اوکراین به دلیل پیچیدگی‌های زیادی که در خود دارد، به این راحتی قابل حل و فصل نیست و به همین علت من این اجلاس را یک نشست سیاسی می‌دانم که چند محور فرعی دارد اما قرار نیست نتیجه جدی در مورد اوکراین در این نشست اتخاذ شود.

این در حالیست که نگاه ایالات متحده هم به این پرونده چندان روشن و امیدوار کننده نیست و می‌خواهند صرفاً یک امتیاز سیاسی بزرگ به عربستان بدهند و در شرایط کنونی اوضاع را به سمت هدایت کشورهای حاشیه خلیج فارس سوق دهند تا به نوعی تمرکز‌ جهان را به این منطقه معطوف کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر حضور نمایندگان چین در این نشست یک نکته مهم به نظر می‌رسد. هدف پکن از شرکت در چنین نشست‌هایی آن است که علاوه بر تامین منافع خود، نام خود را به نوعی از روسیه جدا کند و به همگان بفهماند که چندان پیرو سیاست‌های مسکو نیست. به همین جهت حضور چینی‌ها در این نشست را هم باید یک مانور سیاسی به نفع پکن دانست. لذا با عنایت به اوضاع و احوال سیاسی و میدانی جاری اوکراین باید بگویم که نشست جده صرفاً خروجی قابل توجهی برای سعودی‌ها خواهد داشت و به نوعی می‌تواند محمد بن سلمان را چندین قدم به پادشاهی نزدیک کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز