خبرگزاری کار ایران

بخشایشی اردستانی در گفت‌وگو با ایلنا:

خروج امارات از ائتلاف دریایی با آمریکا ریشه در تغییرات منطقه‌ دارد/ احتمال هماهنگی‌ ایران و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در خصوص تحرکات دریایی

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۴۳۴۴

کارشناس مسائل منطقه گفت: اینکه چرا ایالات متحده طی سال‌های گذشته به دنبال ائتلاف‌سازی دریایی در حاشیه خلیج فارس بوده، مسئله‌ای است که بخش عمده آن به ایران و تحرکات نظامی و قدرت عملیاتی آن مربوط است.

«احمد بخشایشی اردستانی» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به خروج امارات از ائتلاف دریایی با آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مساله خروج امارات از ائتلاف دریای با ایالات متحده که تحت عنوان «ائتلاف قدرت دریای متحد» از سالیان پیش شکل گرفته بود دارای ابعاد سیاسی و حتی نظامی است. توجه داشته باشید که امارات متحده عربی حدود دو ماه پیش از این ائتلاف خارج شده اما وزارت خارجه این کشور خبر خروج از این ائتلاف را صرفاً چند روز پیش اعلام کرده که نشان می‌دهد در پشت پرده سیاست مسائل دیگری در خصوص این موضوع جریان دارد. در این میان باید به این مساله اشاره کنم که جبهه‌بندی در خلیج فارس آن هم در شرایط فعلی چند دسته شده است؛ به گونه‌ای که در یک سو ایالات متحده و اسرائیل قرار دارند که با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس همکاری و همپوشانی نظامی دارند و در سوی دیگر ایران و برخی از متحدانش حاضر هستند.

وی ادامه داد: اینکه چرا ایالات متحده طی سال‌های گذشته به دنبال ائتلاف‌سازی دریایی در حاشیه خلیج فارس بوده، مسئله‌ای است که بخش عمده آن به ایران و تحرکات نظامی و قدرت عملیاتی آن مربوط است. آمریکایی‌ها سعی کردند در ادوار گذشته بر اساس یک سناریوی مشخص تهدید دریایی ایران را برای کشورهای حاشیه خلیج فارس و منافع آنها در دریای سرخ دو چندان کنند تا بتوانند از این طریق وابستگی نظامی آنها به خودشان را افزایش دهند. هم اکنون اما با توجه به چرخش ولیعهد عربستان از برخی مسائل و تمرکز وی بر مسائل داخلی و اینکه سعودی‌ها به دنبال آن هستند تا کشور خود را به ژاپن دوم تبدیل کنند، باید گفت که ریاض به دنبال آن است که از سطح منازعات منطقه بکاهد. البته سایر کشورهای منطقه هم به این سمت رفتند که درگیری‌های منطقه‌ای کاهش پیدا کند تا در نهایت هم در عرصه سیاسی و هم در عرصه اقتصادی و نظامی یک گفتمان جدید منطقه‌ای شکل بگیرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: طبیعی است که این مسائل برای ایالات متحده و رژیم صهیونیستی در حوزه دریایی و همچنین در محور سیاسی چندان خوشایند نیست و معتقدم آمریکایی‌ها سعی می‌کنند تا بتوانند یک چسبندگی جدید میان خود و کشورهای حاشیه خلیج فارس در حوزه نظامی ایجاد کنند. این در حالی است که بحث تشکیل اتحاد دریایی در منطقه میان کشورهای عربی و ایران هم مطرح شده است و به نظرم خروج امارات از «ائتلاف قدرت دریای متحد» را باید یک گام موثر به سمت همکاری‌های نظامی منطقه‌ای دانست. عربستان سعودی به دنبال آن است که در مجامع مختلف اقتصادی اعم از منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مانند بریکس عضو شود تا بتواند چشم‌انداز توسعه و اقتصادی خود را به سرعت تکمیل کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این راه حتی ممکن است ایران به عنوان یک قدرت نظامی منطقه‌ای مسئولیت ایجاد ائتلاف و اتحاد نظامی دریایی با سایر کشورهای منطقه را قبول کند تا در نهایت بتواند آرامش مشخص بر خلیج فارس حاکم کرده و اوضاع را آرام کند. در اینجاست که می‌بینیم نیروی دریایی ارتش کشورمان به یک ماموریت طولانی در آب‌های آزاد اعزام می‌شود و چندی پیش مجدداً به آب‌های کشور باز می‌گردد که در حقیقت نمایش قدرت نظامی و دریایی ایران را به رخ می‌کشد و به کشورهای منطقه این پیام را میدهد که می‌توانند روی توانمندی تهران حساب کنند. به همین دلیل ممکن است در فاز نظامی و به‌ خصوص دریایی، هماهنگی‌هایی میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس به وجود بیاید و از این جهت خروج امارات از ائتلاف دریایی با آمریکا زمینه‌ساز همین همکاری‌ها شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز