خبرگزاری کار ایران

رضوی در گفت‌وگو با ایلنا:

عدم دعوت از نتانیاهو توسط آمریکا، اعمال فشار بر تندروها قلمداد می‌شود/ بخشی از اصرار نتانیاهو در قبال اصلاحات قضایی مصرف داخلی دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۳۴۴۸

کارشناس مسائل اسرائیل گفت: با شناختی که رئیس‌جمهوری آمریکا از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دارد به نظر می‌رسد که او را تحت فشار قرار خواهد داد تا از مواضع خود در قبال اصلاحات قضایی عقب‌نشینی کند.

«سید محمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل اسرائیل در تشریح دلایل عدم دعوت از نتانیاهو برای سفر به آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اخیراً اخباری منتشر شده که نشان می‌دهد کاخ‌سفید به جای آنکه از نخست‌وزیر این کشور برای سفر به واشنگتن دعوت به عمل بیاورد، از اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی برای سفر به ایالات متحده دعوت کرده است. ریشه عدم دعوت کاخ سفید از نتانیاهو به اختلافات واشنگتن و نخست‌وزیر اسرائیل در مدل اجرای سیاست‌ها برمی‌گردد. باید متوجه باشیم جریانی که نتانیاهو در حال رهبری آن است در حقیقت یک جریان جدید در سپهر سیاسی رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید و اساساً با راهبرد دموکرات‌های آمریکا در تضاد است. در جوامع غربی اساساً بحث دموکراسی به عنوان یک مسأله مطلق به حساب می‌آید و اینگونه نیست که بتوانیم این مسأله را نسبی تحلیل کنیم.

وی ادامه داد: جریانی که نتانیاهو آن را در تل‌آویو رهبری می‌کند، عملاً دیدگاه ابزاری نسبت به دموکراسی دارد که این مساله هم از تندرو بودن آنها نشأت می‌گیرد؛ به گونه‌ای که این طیف به راحتی با دونالد ترامپ ارتباط برقرار می‌کنند اما نمی‌توانند با بایدن کنار بیایند. این اختلاف را در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما هم شاهد بودیم. اوباما در آن زمان دو پرونده برجام و همچنین پرونده دو کشوری را با یک روند مشخص در دستور کار خود قرار داده بود اما نتانیاهو در همان زمان هم سعی کرد از خواسته‌های کاخ‌سفید دور شود. به همین جهت تنش تا جایی پیش رفت که ایالات متحده به رهبری اوباما در آخرین روزهای ریاست جمهوری وی علیه اسرائیل در سازمان ملل قطعنامه صادر کرد یا حداقل با آن هیچ مخالفتی نکرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: توجه داشته باشید که در داخل حزب دموکرات هم اشخاصی حضور دارند که با سیاست‌های حزب و حتی خواسته های جو بایدن در قبال اسرائیل مخالفت می‌کنند و با این سیاست‌ها همراه نیستند اما در کل این اختلاف‌نظر بیشتر میان تیم بایدن و نتانیاهو قابل لمس است. آنچه نوک پیکان این اختلاف قرار دارد، مسأله اصلاحات قضایی است و دموکرات‌ها معتقدند که این اقدام به صورت کلی باعث می‌شود که دموکراسی در اسرائیل و منطقه زیر سوال برود و در نهایت رادیکالیسم حزبی تقویت شود. نتانیاهو به دنبال آن است تا با اعمال این اصلاحات به هر طریقی که شده دستگاه قضایی را ذیل نظر خود قرار دهد که به نظر می‌رسد در ادامه، به دنبال آن خواهد بود تا بتواند پرونده‌های قضایی خود را هدایت و یا مختومه کند.

وی افزود: این در حالی است که نخست‌وزیر فعلی اسرائیل بارها اعلام کرده که هیچ شخص یا کشوری نباید در امورات اسرائیل دخالت کند اما باید به این نکته توجه شود که هر وقت نتانیاهو در موضع ضعف قرار می‌گیرد، فشار وارد شده از سوی بایدن بیش از پیش بر وی اثر گذار می‌شود و می‌تواند او را مجبور به عقب‌نشینی کند. به عنوان مثال در سال ۲۰۲۱ زمانی که اسرائیل، حماس را در غزه مورد هدف قرار داد بایدن در یک تماس تلفنی با نتانیاهو و با لحن بسیار تند، او را مخاطب خود قرار داد و در نهایت این گفت‌وگو منجر به آن شد که اسرائیل حملات خود به غزه را متوقف کند. به همین دلیل با شناختی که بایدن از نتانیاهو دارد به نظر می‌رسد که او را تحت فشار قرار خواهد داد و ممکن است این اعمال فشار باعث شود که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از مواضع خود در قبال اصلاحات قضایی عقب‌نشینی کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که مجموعه این فشارها و بی‌اعتنایی‌هایی که از سوی ایالات متحده در قبال رفتار نتانیاهو انجام می‌شود، می‌تواند مواضع راست‌گرایانه نتانیاهو و تیم وی را تعدیل کند اما نکته دیگر این است که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حال حاضر برای حفظ کابینه خود و عدم شکسته مجدد سیاسی سعی می‌کند که حرف‌های رادیکال را مطرح کند تا بتواند ائتلاف شکل‌گرفته در کابینه را حفظ کرده و از فروپاشی سیاسی و مجدد کابینه خود جلوگیری کند. به همین دلیل معتقدم بخشی از تندروی او در قبال پرونده اصلاحات قضایی مصرف داخلی و حزبی دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز