خبرگزاری کار ایران

مختومه اعلام شدن برخی پرونده‌های ادعایی علیه ایران از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۳۴۰۰

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تازه‌ترین گزارش فصلی خود درباره موضوعات پادمانی و اجرای برجام در ایران را شامگاه -چهارشنبه- در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام قرار داد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تازه‌ترین گزارش فصلی خود درباره موضوعات پادمانی و اجرای برجام در ایران را شامگاه -چهارشنبه- در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام قرار داد.

مدیرکل آژانس در گزارش خود که به طور کم سابقه‌ای با لحن مثبت نوشته شده، اعلام کرده است که یکی از سه مکان‌ مورد بحث در «مریوان» مورد بررسی، حل و فصل و «بسته» شده است.

طبق گزارشی که از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس مشاهده شده، ایران ۲ موضوع مورد تحقیق باقیمانده از آژانس بین المللی انرژی اتمی را حل و فصل کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی عنوان کرد: «گزارش سه ماهه محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که بازرسان این سازمان دیگر در مورد ذرات اورانیوم غنی شده با خلوص ۸۳.۷ درصد در تاسیسات زیرزمینی فردو سوالی ندارند. در این گزارش همچنین آمده است که بازرسان تحقیقات خود را در مورد آثار اورانیوم در مریوان، در نزدیکی شهر آباده، در حدود ‌‌۳۲۵ مایلی‌ جنوب شرقی تهران بسته‌اند.»

آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی همچنین گزارش داد که پس از سال‌‌ها تحقیق و عدم پیشرفت با ایران در توضیح ذرات اورانیوم یافت شده در ۳ سایت، ایران پاسخ قانع‌ کننده‌‌ای به یکی از آنها برای توضیح وجود ذرات اورانیوم در آنجا داده است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که آژانس اتمی تعدادی از دوربین‌های نظارتی خود را در مراکز اتمی ایران دوباره نصب کرده است. در گزارش رویترز اشاره‌ای به تعداد دوربین‌ها نشده است.

رویترز در این باره مدعی است: «یکی از ۲ گزارش فصلی محرمانه به کشورهای عضو نشان می‌‌دهد که در عین حال، ذخایر اورانیوم غنی‌‌شده ایران تا ۶۰ درصد به رشد خود ادامه داده است و اکنون تقریبا برای ۲ بمب هسته‌ای کافی است! ایران برنامه غنی‌‌سازی خود را که به تدریج در حال گسترش و تسریع است ادامه می‌دهد، از جمله در سایت زیرزمینی فردو که مخفیانه توسعه یافته و احتمالاً در داخل یک کوه برای محافظت از آن در برابر حملات هوایی احتمالی ساخته شده است.»

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز