خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

تنها راه آرامش سودان بازگشت نظامیان به پادگان است/ تعدد و برخورد منافع مانع اجرای آتش‌بس خواهد شد/ ۲ چشم‌انداز بحران در خارطوم

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۰۱۲۱

کارشناس مسائل منطقه گفت: آنچه از تحولات فعلی سودان مشخص شده نشان می‌دهد که هیچ یک از طرفین حاضر در این جنگ نمی‌خواهند کوتاه بیایند یا از منافع خود چشم‌پوشی کنند.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به ابعاد آتش‌بس در سودان و دلایل احتمالی نقض آن توسط طرفین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: واقعیت این است که پرونده سودان روز به روز در حال پیچیده‌تر شدن است و نظامیان برای کسب قدرت هر روز سعی می‌کنند که یکدیگر را تحت فشار قرار دهند و اوضاع را به کنترل خود درآورند. این در حالی است که از گذشته تاکنون روند مذکور ادامه داشته و صرفاً دو شخصیت از کسانی که در رأس قدرت بودند غیرنظامی محسوب می‌شدند؛ لذا باید گفت نه تنها در شرایط فعلی این کشور اسیر مجادله نظامیان شده، بلکه در گذشته هم ژنرال‌ها به دنبال آن بودند که بتوانند منافع خودشان را در چارچوب سیاسی و اقتصادی کلان سودان تعریف و تامین کنند. آنچه از تحولات فعلی سودان مشخص شده نشان می‌دهد که هیچ یک از طرفین حاضر در این جنگ نمی‌خواهند کوتاه بیایند یا از منافع خود چشم‌پوشی کنند.

وی ادامه داد: بر همین اساس شاهد ادامه درگیری‌های نظامی در خارطوم میان ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان هستیم که روز به روز به تعداد کشته و زخمی‌ها اضافه می‌شود و حتی دیروز (دوشنبه) اعلام شد که حدود ۹۰۰  نفر طی روزهای اخیر کشته شدند. اصرار بر درگیری و تامین منافع از سوی نظامیان حاکم بر سودان اساساً نشان می‌دهد که هیچ اراده‌ای برای برقراری صلح در این کشور وجود ندارد و به همین دلیل به وضوح می‌بینیم که آتش‌بس اخیر که قرار است هفت روز ادامه داشته باشد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. حتی عده‌ای معتقدند که به‌رغم تلاش‌های عربستان و ایالات متحده برای اجرایی شدن این آتش‌بس، ما شاهد درگیری مجدد خواهیم بود. به یاد داریم که در زمان حکومت «عمر البشیر» هم سودان تحت فشار قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای قرار داشت و به همین دلیل معتقدم یکی از دلایل اصلی که مانع برقراری صلح در این کشور شده دخالت کشورهای مانند عربستان امارات ایالات متحده و همچنین رژیم صهیونیستی است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: از سوی دیگر برخی از همسایگان سودان معتقدند که این کشور باید به صلح و ثبات برسد تا بتوانند جلوی سرایت بحران به همسایگان را بگیرد اما در این میان دو چشم‌انداز به وجود آمده است. چشم‌انداز اول به این موضوع دامن می‌زند که بدون شک یک درگیری گسترده را در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود؛ چراکه گفته شده برخی از کشورهای غربی که دارای نمایندگی‌های دیپلماتیک در سودان هستند بخش اعظمی از اسناد خود را از بین برده‌اند که این موضوع ترس از حملات گسترده به سفارتخانه‌ها را برجسته می‌کند. چشم‌انداز دوم هم این است که روال به همین صورت پیش خواهد رفت و عملاً یک خط سیر مشخص را در مورد این درگیری‌ها مشاهده خواهیم کرد و بازیگران خارجی نمی‌گذارند که اوضاع تغییر کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این بین تا زمانی که سازمان ملل به این پرونده ورود جدی نکند، عملاً هیچ اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد و از سوی دیگر هم طرف‌های خارجی که در این کشور منافع دارند باید بتوانند با یکدیگر کنار بیایند و اوضاع را به سمت صلح و ثبات هدایت کنند. به اعتقاد من نظامیان سودان باید به پادگان‌های خود بازگردند تا اوضاع در این کشور آرام شود. به هر ترتیب این روند به راحتی قابل تغییر نیست و عملاً به ثبات رسیدن سودان در بازه زمانی کنونی سخت و پیچیده است. از منظر دیگر جنگ روانی و تبلیغاتی طرفین علیه یکدیگر هم اوضاع را با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد کرد که یک نمونه آن بازی با افکار عمومی و ایجاد تنش‌های گسترده روانی در این جنگ علیه مردم سودان است.

گفت‌وگو: فرشاد گلزاری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز