خبرگزاری کار ایران

رای الیوم بررسی کرد:

مبارزه ژنرال‌ها در سودان؛ مظهر آخرین فصل‌های توطئه آمریکا و رژیم صهیونیستی

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۸۹۵۳

روزنامه رای الیوم در سرمقاله خود مبارزه ژنرال‌ها در سودان را آخرین فصل از توطئه آمریکا و رژیم صهیونیستی توصیف کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رای الیوم، گزارش‌های متناقضی از نبردهای شدیدی که در پایتخت و بسیاری دیگر از مناطق سودان بین یگان‌های ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان»، رئیس به اصطلاح شورای حاکمیتی سودان با نیروهای واکنش سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» (حمیدتی) وجود دارد. هر یک از طرفین مدعی تسلط بر مقرهای استراتژیک مانند فرودگاه‌ها، مقر تلویزیونی، کاخ ریاست جمهوری و ستاد ارتش هستند.

این درگیری بر سر قدرت در کشوری که با فروپاشی اقتصادی، وضعیت هرج و مرج و شکاف شدید داخل ارتش و همچنین بین ارتش و نیروهای غیرنظامی، فقدان امنیت و ثبات و عدم وجود دولت مرکزی و نهادهای آن مواجه است، در سایه حضور دو رئیس در دستگاه نظامی که قدرت را ربودند و همچنین دخالت‌های آمریکا، اسرائیل و کشورهای منطقه که جانب این طرف و یا آن طرف را گرفتند و هدف واقعی آن نابودی و تجزیه کشور است، قابل پیش‌بینی و مورد انتظار بود. 

از همان ابتدا مشخص بود ژنرال دقلو که با رئیسش عبدالفتاح البرهان  برای سرنگونی رژیم «عمر البشیر»، رئیس‌جمهور سابق سودان در کودتای سال سال ۲۰۱۹ توطئه کرد، پس از تقویت نیروهایش که بیش از ۱۰۰ هزار سرباز بودند، و همچنین سیطره بر صنعت طلا و تجارت دام در سودان  در پی تسلط بر قدرت است. 

برهان و دقلو با هم توطئه کردند تا توافقنامه انتقال قدرت به غیر نظامیان را در سال ۲۰۲۱ سرنگون کنند و با حمایت ایالات متحده آمریکا و رژیم اشغالگر به تعهد خود خیانت کردند عهدشکنی کردند و به همسایه شمالی خود مصر از پشت چاقو زدند و در سنگر اتیوپی ایستادند و از انحصار آن در آب‌های نیل حمایت کردند.

تشکیلات نظامی سودان همواره یکی از فاسدترین نهادها در جهان بوده است، فرماندهان آن بیش از یک‌سوم خاک سودان را هنگامیکه فریب وعده‌های دروغین آمریکایی‌ها برای تحقق رفاه خوردند و به جدایی بخش نفت‌خیز جنوب کشور راضی شدند،‌ هدر دادند. آنها هرگز از اشتباهات خود درس نگرفتند و در دام آمریکا و وعده‌های دروغین آن افتادند تا در ازای عادی‌سازی با رژیم اشغالگر اسرائیل، کشور را از لیست تروریسم حذف و کمک‌های مالی سخاوتمندانه دریافت کنند اما چیزی غیر از توهم و گرسنگی و ویرانی نصیبشان نشد. 

این یک توطئه آمریکایی-اسرائیلی علیه یک کشور اصیل عربی است که با هدف تکه‌تکه کردن آن و تسلیم شدن مردم آن به مجازات حمایت از آرمان فلسطین طراحی شده است. 

نهاد نظامی سودان که کشور را در نتیجه کودتاهای نظامی و درگیری بین ژنرال‌هایش بر سر قدرت به وضعیت کنونی فروپاشی و از هم پاشیدگی کشانده است، بیشترین مسئولیت را در قبال تمام این بلایای پیاپی دارد. به همین دلیل گریزی غیر از یک انقلاب مردمی نیست تا آن را سرنگون کند و همه ژنرال‌های فاسدش را به اتهام خیانت به ملت و امانت به دست عدالت بسپارد.

پیروزی دقلو ‌یا البرهان در این نبرد تفاوتی ندارد، چرا که هر دو فاسد و خائن به امانت هستند. زمان آن فرا رسیده است که ملت سودان به پا خیزد و همه ژنرال های سرکش را سرنگون  کند و دولت مدنی را به صاحبان اصلی آن بازگرداند. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز