خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

درون‌مایه محاکمه ترامپ، خارج کردن وی از میدان سیاست است/ تلاش دموکرات‌ها برای ضربه زدن به جمهوری‌خواهان سرعت می‌گیرد/ دلایل تغییر آرایش تیم حقوقی ترامپ

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۵۴۹۴

کارشناس مسائل آمریکا گفت: دموکرات‌ها می‌دانند اگر رئیس‌جمهوری سابق آمریکا وارد انتخابات آتی شود، بدون شک می‌تواند اوضاع را به ضرر آنها رقم بزند و به همین دلیل دموکرات‌ها می‌کوشند تا با کنار زدن وی موضوع خود را تثبیت کنند.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به آغاز محاکمه رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در نیویورک در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: آنچه باید به موازات پرونده دادگاه ترامپ مطرح شود و به نوعی به این موضوع مربوط است، روند به قدرت رسیدن وی از ژانویه ۲۰۱۷ تا ژانویه ۲۰۲۱ در عرصه سیاست است. همه می‌دانند که او قبل از آنکه وارد عالم سیاست شود یک کارآفرین و تاجر نامدار آمریکایی به حساب می‌آمد اما در نهایت توانست در یک فضای ویژه وارد ساختار سیاسی ایالات متحده شود. ترامپ در زمانی که کمپین انتخاباتی خود را در سال ۲۰۱۶ علنی کرد یک ادبیات متفاوت را در دستور کار قرار داد و در نهایت با یک سابقه مشخص اما چند ضلعی وارد رقابت‌ها شد و مقابل هیلاری کلینتون قرار گرفت.

وی ادامه داد: ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ در مقابل کسی قرار گرفت که اگر به پیروزی می‌رسید به عنوان اولین رئیس‌جمهوری زن آمریکا به دنیا معرفی می‌شد و به همین جهت پیروزی وی در مقابل کلینتون را باید یک اتفاق بزرگ در عرصه سیاسی ایالات متحده دانست. ترامپ در عرصه اقتصاد و سیاست داخلی هم از بسیاری از موانع عبور کرد و به نوعی لیبرال دموکراسی را زیر سوال برد و به همین دلیل است که به او «پُست نومحافظه‌کار» گفته می‌شود. واقعیت این است که ترامپ زمانی که روی کار آمد پارادایم آشوب را در دستور کار خود قرار داد و سیاست کلان او بر ابهام و پیچیدگی استوار بود که نشان داد رفتار وی به هیچ وجه قابل پیش‌بینی نیست. این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که در نهایت هم قطاران وی هم از او انتقاد کردند و در سال ۲۰۲۰ نهایتاً او مغلوب جو بایدن شد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به یورش طرفداران ترامپ به کنگره آمریکا گفت: دقیقاً در همین نقطه است که ترامپ و طرفداران وی زیر سوال می‌روند؛ چراکه بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، طرفداران وی با تحریک مستقیم او به کنگره آمریکا هجوم بردند و در آنجا صحنه‌هایی خلق شد که دموکراسی ایالات متحده زیر سوال رفت و همچنین رئیس جمهور پیشین آمریکا به عنوان مسبب اصلی این واقعه مورد هجمه قرار گرفت. تمامی این مسائل و رفتار او در سیاست خارجی و همچنین در مواجهه با روسیه به انضمام رویکرد او در قبال دموکرات‌ها باعث شد تا ساختار سیاسی و امنیتی آمریکا او را به عنوان شخصی که درون این ساختار حل نمی‌شود، بشناسد و حالا هم شاهد برگزاری دادگاه وی در نیویورک هستیم که گفته می‌شود بیش از ۳۰ عنوان مجرمانه به وی منتسب می‌شود.

وی افزود: ترامپ در حالی پای میز محاکمه می‌رود که اخیراً خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ معرفی کرده اما باید متوجه بود که محاکمه او صرفاً به پرداخت حق السکوت ۱۳۰ هزار دلاری به یکی از بازیگران فیلم‌های مستهجن خلاصه نمی‌شود، بلکه بحث مشکلات و مسائل مربوط به تجارت، فرارهای مالیاتی و همچنین پرونده کشف اسناد محرمانه دولتی در ویلای رو هم مطرح است. ترامپ اولین رئیس‌جمهوری ایالات متحده است که پای میز محاکمه می‌رود و باید دانست که این بحران سیاسی برای او در نهایت می‌تواند به کنار زده شدن از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ منجر شود. نکته اساسی این است که دموکرات‌ها می‌دانند اگر ترامپ وارد انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا شود بدون شک می‌تواند اوضاع را به ضرر آنها رقم بزند و به همین دلیل دموکرات‌ها می‌کوشند تا با کنار زدن ترامپ موضوع خود را تثبیت کنند.

مطهرنیا ادامه داد: مسأله اینجاست که جامعه اطلاعاتی و امنیتی ایالات متحده برخلاف دانشگاه‌ها و اندیشکده‌های این کشور فراحزبی عمل می‌کند اما هر دو حزب در اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌ها نگاه فراحزبی دارند. این مسأله به این جهت اهمیت دارد که بدانیم تمام تحلیل‌ها و حتی راهبردها در ساختار کلان آمریکا تابع یک حزب نیست و به همین جهت حالا هم اگرچه بحث بر سر حذف ترامپ از میدان سیاست است اما منافع ملی هم در این میان مورد نظر خواهد بود. اگرچه ترامپ اولین رئیس جمهور آمریکا است که پای میز محاکمه می‌رود، اما واقعیت این است که هیچ چیز در شرایط کنونی مشخص نیست. نمی‌توانیم بگوییم که او محکوم یا به صورت کامل تبرئه می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نکته اینجاست که ترامپ تیم حقوقی و وکلای خود را تقویت کرده و حتی دادستان سابق ایالتی در این تیم حضور دارد که نشان می‌دهد ترامپ صرفاً به اشخاصی مانند رودی جولیانی بسنده نکرده است. به موازات این روند تیم حقوقی او شأن و جایگاه دادگاه را بهانه‌ای قرار داده‌اند تا از حضور خبرنگاران و رسانه‌ها در جریان رسیدگی پرونده ترامپ جلوگیری کنند و دلیل این اقدام هم ایجاد یک فضای آرام روانی در اتمسفر سیاسی و اجتماعی ایالات متحده است که به نوعی می‌توان گفت به نفع رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده قلمداد می‌شود. بنابراین باید گفت که همچنان چیزی به صورت صد در صد مشخص نیست اما هدف اصلی خارج کردن ترامپ از میدان سیاست توسط دموکرات‌ها است.

گفت‌وگو: فرشاد گلزاری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز