خبرگزاری کار ایران

میرکوشش در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

ابعاد نامزدی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ و نگاه جمهوری‌خواهان به او/تاثیر پیروزی احتمالی اوکراین بر آرای دموکرات‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۹۴۸۹

کارشناس مسائل آمریکا گفت: اظهارات معاون پیشین رئیس‌جمهوری آمریکا یک زنگ خطر جدی برای او به حساب می‌آید و حتی می‌تواند در به راه افتادن یک موج مخرب علیه وی مفید واقع شود.

«امیرهوشنگ میرکوشش» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل نامزدی مجدد رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده برای شرکت در انتخابات ۲۰۲۴ این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از آنکه بخواهم در مورد نامزدی دونالد ترامپ برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا سخن بگویم، باید نگاهی به انتخابات میان دوره‌ای آمریکا و نتایج آن داشته باشیم. واقعیت این است که قبل از این انتخابات بسیاری از تحلیلگران و مفسران سیاسی احتمال پیروزی جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان را قوی می‌دانستند و در نهایت در مورد سنا هم تحلیل‌ها به نفع دموکرات‌ها بود. از منظر جامعه‌شناسی سیاسی باید بدانیم که مردمان آمریکا عموماً همیشه به گونه‌ای رأی داده‌اند که هر دو حزب بتوانند در ساختار سیاسی ایالات متحده حاضر باشند و به همین دلیل ۲۱۸ کرسی مجلس نمایندگان به جمهوری‌خواهان و ۲۱۱ کرسی دیگر هم به دموکرات‌ها تعلق گرفت. نسبت کرسی‌ها در مجلس سنا هم ۵۱ به ۴۹ به نفع دموکرات‌ها رقم خورد و بدین ترتیب پرونده انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا بسته شد.

وی ادامه داد: نکته‌ای که در این میان باید مورد اشاره قرار بگیرد این است که اصولاً در سیاست خارجی آمریکا و حتی در برخی از مسائل داخلی این کشور ما شاهد تصمیم‌گیری هر دو حزب هستیم که یکسری راهبردهای کلان را در دستور کار خود قرار می‌دهند و از آن پیروی می‌کنند. این در حالی است که پس از اعلام نتایج انتخابات میان دوره‌ای آمریکا، یکباره دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین این کشور برای انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری اعلام نامزدی کرد. نکته مهم این است که رئیس جمهور فعلی این کشور به صراحت اعلام کرد ترامپ آمریکا را با مشکلات عدیده روبه‌رو کرده است و حالا هم مجدداً شاهد آن هستیم که ترامپ وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده شده است. اینکه بایدن و برخی از جمهوری‌خواهان معتقدند ترامپ نمی‌تواند در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا رأی بیاورد به این دلیل است که او باز هم با همان شعار‌های قبلی خود وارد میدان شده و به همین دلیل تندروی وی می‌تواند نتیجه عکس را برای او رقم بزند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: برخی دیگر معتقدند که «ران دیسانتیس» که حالا به عنوان فرماندار فلوریدا ایفای نقش می‌کند می‌تواند به یک چالش جدی برای ترامپ تبدیل شود و در نهایت حزب جمهوری‌خواه او را گزینه آخر خود برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا معرفی می‌کند که این هم برای ترامپ یک مانع به حساب می‌آید. در این بین پرونده‌های مفتوح شده برای ترامپ اعم از پرونده حمله هواداران او به کنگره آمریکا در ششم ژانویه به علاوه پرونده وجود اسناد سری در ویلای او می‌تواند به یک اهرم فشار علیه وی از سوی دموکرات‌ها تبدیل شود. از سوی دیگر باید متوجه بود که مایک پنس، معاون ترامپ در زمان ریاست جمهوری هم اعلام کرده که اشخاص بهتری در حزب جمهوری‌خواه وجود دارند که بهتر است از آنها حمایت شود. اظهارات معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا به نوعی یک زنگ خطر جدی برای ترامپ به حساب می‌آید و حتی می‌تواند در به راه افتادن یک موج مخرب علیه او مفید واقع شود.

میرکوشش گفت: فرضیه بعدی این است که اگر حزب جمهوری‌خواه، ترامپ را به عنوان گزینه خود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ معرفی کند و وارد رقابت‌ها شود بدون شک احتمال دارد که در مواجهه با دیسانتیس شکست بخورد یا حداقل وجهه او خدشه‌دار شود. موضوع بعدی این است که مقام‌های ارشد کرملین دخالت در انتخابات سال ۲۰۱۶ را تایید کردند و این موضوع از نظر بسیاری از مخالفان ترامپ یک تهدید علنی به حساب می‌آید؛ چراکه آنها معتقدند تندروی‌های ترامپ و همچنین رفتارهای رادیکال او باعث شده تا روسیه بتواند تا این سطح در آمریکا نفوذ پیدا کند و به این جهت است که می‌گویند ترامپ آبروی سیاسی آمریکا را به باد داده است. نکته نهایی که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا باید مورد توجه قرار بگیرد این است که اگر اوکراین در جنگ با روسیه پیروز شود بدون شک این موضوع برای دموکرات‌ها یک آورده بزرگ سیاسی به حساب می‌آید و می‌تواند در جهت مثبت برای آنها عمل کند و حتی نتایج انتخابات را به نفع آنها تغییر دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این میان یک نظر دیگری هم وجود دارد که می‌گوید مردم ایالات متحده از چهره‌های سیاسی قدیمی و تکرار آنها برای حضور در رأس قدرت انتقاد دارند. بر اساس این نظریه شهروندان ایالات متحده به دنبال آن هستند که دو چهره جدید را در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴  آمریکا مشاهده کنند نه اینکه مجدداً ترامپ یا بایدن بخواهند رو در روی یکدیگر بایستند. توجه داشته باشید که جو بایدن هم از حیث جسمی و هم از نظر روانی با انتقادات زیادی روبه‌رو است و به نظر می‌رسد توانایی گرداندن ریاست‌جمهوری را نخواهد داشت. بر همین اساس معتقدم که ممکن است تغییرات شگرفی در این راه صورت بگیرد و اوضاع و احوال در اردوگاه هر دو حزب دستخوش تغییر شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز