خبرگزاری کار ایران

کارشناس استراتژیک سودان:

خیز اسرائیل به سمت سودان برای نفوذ به قلب قاره آفریقاست/ منابع آبی آفریقا محل طمع تل آویو شده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۱۸۶۶

کارشناس استراتژیک سودان تاکید کرد که اسرائیل می‌خواهد از طریق سودان که در قلب قاره آفریقا واقع شده است، به عمق این قاره نفوذ کند

«امین اسماعیل مجذوب»،‌ سرلشکر سودانی و کارشناس مدیریت بحران و مذاکره در یک مرکز تحقیقات استراتژیک خارطوم در تشریح ابعاد تماس های اخیر بین سودان و رژیم صهیونیستی و خیز این رژیم برای تسریع در روند عادی‌سازی روابط با خارطوم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت:‌ «تماس‌ها بین خارطوم و تل‌آویو از زمان نشست «عبدالفتاح البرهان»، رئیس شورای حاکمیتی سودان و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در «عنتبی» اوگاندا در سال ۲۰۲۰  آغاز شد.

سرلشکر امین مجذوب افزود:‌ «سفر هیئت‌های امنیتی و نظامی دو جانبه ادامه پیدا کرد اما این روند با خروج نتانیاهو از نخست‌وزیری متوقف شد که البته پس از انتخاب مجدد وی در آغاز سال ۲۰۲۳ از سر گرفته شد و مهم ترین نقطه این روابط سفر «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به خارطوم بود. 

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که سودان پس از مراکش و مصر سومین کشور آفریقایی است که دست به عادی‌سازی روابط می‌زند؛ آیا چنین اقدامی‌ با توجه به مخالفت کشورهایی چون الجزایر برای طرد این رژیم از اتحادیه آفریقا خطرساز نخواهد نبود، گفت: «به نظر من، اسرائیل با اعزام وزیر خارجه خود به قلب خارطوم معروف به خارطوم «سه نَه» (بیانیه مشهور سه نه: نه صلح، نه مذاکره، نه به رسمیت شناختن اسرائیل) به دنبال نفوذ روانی و خریدن زمان برای امضای توافق آبراهام با سودان است تا سایر کشورهای عربی و آفریقایی را نیز به این اقدام تحریک کند.

این کارشناس استراتژیک سودان گفت:‌ با این حال، ایجاد روابط دیپلماتیک و عادی‌سازی کامل بین خارطوم و تل آویو در دولت انتقالی محقق نخواهد شد چرا که در سودان مخالفت‌های اجتماعی و سیاسی با این اقدام وجود دارد که اکنون در سطح حوادث ظاهر می شوند و این امکان وجود دارد که برخی گروه‌های رادیکال در غرب آفریقا و صحرای آفریقا نیز به آن ملحق شوند. 

وی افزود:‌ در واقع اسرائیل می‌خواهد از طریق سودان که در قلب قاره آفریقا واقع شده است، به عمق این قاره نفوذ کند. این رژیم، سودان را بخشی از حلقه امنیت داخلی خود در بین  کشورهای عربی و آفریقایی می‌داند. 

سرلشکر امین مجذوب گفت:‌ حضور اسرائیل در سودان این امکان را به این رژیم می‌دهد تا بتواند به منابع کشاورزی و طبیعی کشور ورود و به آنها مسلط شود و در نتیجه در زمینه کشاورزی و صنعتی سرمایه گذاری کند. همچنین به منابع آبی در آفریقا دسترسی پیدا کرده تا شاید بتواند آنها را به سرزمین‌های اشغالی منتقل کند. این رژیم همچنین از طریق کشورهای همسایه سودان که محصور در خشکی هستند، می‌تواند به بازارهای بکر آفریقا نفوذ کند. 

وی تاکید کرد:‌ قطعا مهمترین هدف رژیم صهیونیستی از خیز به سمت سودان، از بین بردن روحیه خصمانه کشورهای آفریقایی نسبت به تل‌آویو، کاهش حمایت آفریقایی‌ها از آرمان فلسطین و تحقق شعار  دولت اسرائیل از نیل تا فرات است. 

سرلشکر امین مجذوب در پاسخ به این پرسش که برخی اخبار دال بر دخالت اسرائیل در پشت صحنه سدسازی‌ها اتیوپی است و این موضوع با معادله عادی‌سازی روابط با سودان چگونه تفسیر می‌شود، گفت:‌ حضور اسرائیل در اتیوپی بسیار قدیمی است و از اواسط قرن گذشته وجود داشته است. این اعتقاد وجود دارد که این رژیم می خواهد آب نیل را مبادله کند تا آن را از طریق خط لوله‌ای از دریای سرخ به سمت بندر «ایلات» به سرزمین های اشغالی منتقل کند.  همچنین کاهش سهم مصر از آب نیل و فشار اقتصادی و سیاسی بر آن ابزاری در دست اسرائیل است تا قاهره اسکان فلسطینیان در صحرای سینا را به عنوان بخشی از راه حل نهایی مسئله فلسطین بپذیرد.

وی افزود: همچنین مشارکت در پروژه‌های کشاورزی که انتظار می‌رود بین سودان و اتیوپی در منطقه نیل آبی جنوبی برقرار شود،  یکی دیگر از اهداف تل‌آویو از عادی‌سازی روابط با خارطوم است. 

 این کارشناس استراتژیک سودان در پایان درباره عدم مشروعیت شورای نظامی به دلیل مرحله انتقالی برای توافق با اسرائیل تاکید کرد که عادی‌سازی با اسرائیل دیکته ایالات متحده به سودان بوده است که نخستین دولت انتقالی در سال ۲۰۲۰ برای حذف نام کشور از فهرست کشورهای حامی تروریسم باید دست به این اقدام می زد. هر دولتی که در سودان روی کار باشد، تنها به دو طریق می تواند عادی سازی روابط با اسرائیل را کامل کند: یا از طریق همه پرسی مستقیم از مردم سودان یا با تصویب و تایید از سوی شورای منتخب قانونگذاری.

 

گفت‌وگو: سمیه ماستری فراهانی

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز