خبرگزاری کار ایران

قنادباشی در گفت‌وگو با ایلنا:

نتانیاهو نیاز دارد تا ماشین متوقف‌شده «توافق ابراهیم» را به حرکت دربیاورد/ به‌‌رغم نیاز اسرائیل و تمایل دولت سودان، عادی‌سازی روابط رسمی نشده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۸۳۴۸

یک کارشناس مسائل آفریقا گفت: پس از اینکه رهبر حزب لیکود مجددا به قدرت باز گشت، تلاش می‌کند تا حضور خودش در پست نخست‌وزیری را با دور جدید عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی همراه کند.

جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل اخبار تظاهرات و ناآرامی‌ها در سودان در پی خبر احتمال عادی‌سازی روابط دولت این کشور با اسرائیل و در پاسخ به این پرسش که تل‌آویو چه اهدافی را برای عادی‌سازی روابط با خارطوم دنبال می‌کند، گفت: حدود دو سال است که اسرائیل در تلاش است تا سودان را به عنوان نامزد عادی‌سازی روابط مشخص کرده و در این مدت تلاش می‌کند تا با استفاده از ضعف دولت و با سوء استفاده از پایگاه ضعیف مردمی آن، با رژیم سودان که یک رژیم کودتایی است رابطه سیاسی برقرار کنند. لیکن طی این مدت دو سال هنوز هیچ موفقیتی که به‌طور رسمی حاکی از عادی‌سازی باشد، برای رژیم صهیونیستی حاصل نشده است.

وی ادامه داد: پس از اینکه بنیامین نتانیاهو مجددا به قدرت بازگشت، کوشش می‌کند تا حضور خودش در پست نخست‌وزیری را با دور جدید عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی همراه کند. در واقع نیاز کابینه اسرائیل امروز این است که ماشین متوقف‌شده توافق ابراهیم و عادی‌سازی روابط را به حرکت دربیاورد.

وی افزود: در میان کشورهای عربی فعلا هیچ دولتی توانایی با مقابله مخالفت‌های مردمی در واکنش به عادی‌سازی روابط با اسرائیل را ندارد و لذا به شدت برای دولت‌های عربی دشوار است که روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کنند و دست رد به سینه نتانیاهو می‌زنند و چرا که قدم برداشتن در مسیر عادی سازی روابط با اسرائیل می‌تواند خشم ملت‌های منطقه را به همراه داشته باشد و پایه‌های رژیم‌های دیکتاتوری را به لرزش دربیاورد.

این کارشناس مسائل آفریقا گفت: سودان امروز نمونه‌ای از همین کشورهاست که طی دو سال گذشته به‌رغم نیاز شدید اسرائیل و تمایل برخی مهره‌های وابسته در دولت کودتایی سودان، نتوانسته روابط را عادی کند چرا که مردم به شدت مخالفت این اقدام هستند و این بار هم که مجددا سخن از عادی‌سازی روابط به میان آمده است، مخالفان در خیابان‌ها حضور پیدا کرده‌اند.

وی افزود: اسرائیل در داخل با مشکلات زیادی از جمله سیاسی، اقتصادی و اجتماعی روبه‌روست و بدون هیچ بزرگنمایی این رژیم در عرصه سیاست داخلی به شدت دچار چالش و دشواری شده است و در منطقه نیز به دلیل شکست داعش و قدرتمندتر شدن سوریه و حزب الله احساس ضعف می‌کند و برداشت‌شان این است که موازنه سیاسی و نظامی  میان آن‌ها و محور مقاومت از بین رفته است، به همین دلیل تلاش می‌کنند که سودان را وارد عرصه عادی‌سازی روابط کنند تا شاید روزنه‌ای برای عبور دولت نتانیاهو از این گذرگاه حساس فراهم شود.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز