خبرگزاری کار ایران

باران آتش و باروت بر سر دفاتر دیپلماتیک؛ مروری بر یک تاریخ

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۵۰۰۸

به بهانه حمله اخیر به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، نگاهی می‌اندازیم به گزیده‌ای از حملات مهم علیه سفارتخانه‌ها و نهادهای دیپلماتیک کشورهای گوناگون در طول تاریخ.

به گزارش ایلنا، سفارتخانه‌ها در سراسر جهان بنا به تعریف نمایندگی دائم یا موقت یک کشور در کشوری دیگر هستند. با این همه، با توجه به این‌که سفارت‌ها جایگاه نمادین و استراتژیک مهمی نیز در کشورهای میزبان دارند، همواره هدف حملات گوناگون در طول تاریخ قرار گرفته‌اند. به بهانه حمله اخیر به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، نگاهی می‌اندازیم به گزیده‌ای از حملات مهم علیه سفارتخانه‌ها و نهادهای دیپلماتیک کشورهای گوناگون در طول تاریخ. 

 

  • حمله به دفاتر دیپلماتیک در چین: از ۲۰ ژوئن الی ۱۴ آگوست ۱۹۰۰، دفاتر کنسولی کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان، ژاپن، روسیه، ایتالیا، اسپانیا و هلند مورد حمله قرار گرفت. این حملات در پمن و در جریان شورش «‌مشتزن‌ها» صورت گرفت. در مجموع، طی این حمله ۵۵ سرباز کشته و ۱۳۵ تن زخمی شدند. همچنین ۱۳ غیرنظامی کشته و ۲۴ تن دیگر نیز زخمی شدند. 

 

  • بمب‌گذاری در برابر دفتر سفارت آمریکا در بوینس آیرس: این انفجار به تاریخ ۱۶ مه ۱۹۲۶ و در اعتراض به اعدام نیکولا ساکو و بارتولومئو وانزتیِ  آنارشیست روی داد. این انفجار هیچ تلفاتی در پی نداشت. 

 

  • بمب‌گذاری در برابر دفتر سفارت آمریکا در «مونته‌ویدئو»،‌ پایتخت اوروگوئه: این انفجار نیز در اعتراض به اعدام اعدام نیکولا ساکو و بارتولومئو وانزتی و به تاریخ چهارم ژوئن ۱۹۲۶ روی داد. 

 

  • بمباران سفارتخانه‌ها در اسپانیا: طی جنگ داخلی اسپانیا، نیروهای ناسیونالیست فرانکو اقدام به بمباران مناطق مسکونی و غیرنظامی می‌کردند. به سال ۱۹۳۷، طی یکی از این بمباران‌ها، سفارت بریتانیا آسیب دیده و سفارت پاراگوئه نیز به طور کامل نابود شد. 

باران آتش و باروت بر سر دفاتر دیپلماتیک؛ مروری بر یک تاریخ

  • حمله به سفارت بریتانیا در اسپانیا: در ۲۴ ژوئن ۱۹۴۱، در روزهای پس از اعلان جنگ آلمان نازی به اتحاد جماهیر شوروی، فالانژیست‌ها به سفارت بریتانیا یورش بردند. کارکنان سفارت و همچنین ۱۶ اسیر فراری از تلاش برای نفوذ فالانژیست‌ها جلوگیری کردند. 

 

  • بمب‌گذاری در سفارت بریتانیا در رم: سازمان نظامی ملی در سرزمین اسرائیل (ایرگون) در ۳۱ اکتبر ۱۹۴۶ یک بمب ساعتی را که در یک چمدان جاگذاری شده بود در سفارت انگلیس در ایتالیا منفجر کرد. این انفجار هیچ تلفاتی در پی نداشت اما دو تن در پی آن زخمی شدند و به بخشی از ورودی ساختمان سفارت آسیب وارد شد. 

 

  • انفجار در سفارت شوروی در تیرانا، پایتخت آلبانی: ۱۹ فوریه ۱۹۵۱، طی گردهمایی در برابر سفارت شوروی در آلبانی، به مناسبت سالگرد دوستی میان دو کشور، دو عدد دینامیت به حیاط سفارت اتحاد جماهیر شوروی پرتاب شد. این اقدام تنها آسیبی جزئی به ساختمان سفارت وارد کرد، اما طی محاکمه‌های پس از آن ۲۲ تن محکوم شناخته شده و اعدام شدند. 

 

  • حمله به سفارت شوروی در سرزمین‌های اشغالی:‌ سازمان نظامی ملی در سرزمین اسرائیل (ایرگون) به تاریخ ۹ فوریخ ۱۹۵۳ بمبی را در بخش شرقی سفارت اتحاد جماهیر شوروی منفجر کرد. طی این انفجار، سرایدار سفارت به‌شدت مجروح شد، همچنین دو تن از ساکنان سفارت از جمله همسر سفیر شوروی در سرزمین‌های اشغالی نیز مجروح شدند. 

 

  • گرونگانگیری در سفارت رومانی در برن: ۱۶ فوریه ۱۹۵۵، سفارت رومانی شاهد حمله شماری از مخالفان دولت کمونیستی وقت به سفارت این کشور بود. طی این حمله و گروگانگیری که مدت زیادی نیز به درازا نکشید، یک تن زخمی شد و این حادثه بدون هیچ خونریزی مضاعفی پایان یافت. 

 

  • یورش به سفارت آمریکا در تایپه: ۲۴ مه ۱۹۵۷، حمله گروهی از مردم تایوان به سفارت ایالات متحده حمله کردند. جرقه این مسئله را قتل یک کارمند دولت تایوان به دست یک سرباز آمریکایی زد. طی این حمله، بخش‌هایی از ساختمان سفارت آمریکا از سوی معترضان تخریب شد. 

 

  • بمب‌گذاری در سفارت آمریکا:‌ ۲۷ جولای ۱۹۵۸، بمبی در ساختمان سفارت آمریکا در آنکارا منفجر شد. این انفجار همزمان بود با سفر «جان فوسترم، وزیر خارجه وقت به منظور مشارکت در نشست سازمان پیمان مرکزی. از قرار معلوم، این انفجار تلفات یا زخمی در پی نداشت. 

 

  • حمله به سفارت بریتانیا در جاکارتا:‌ در تاریخ ۱۶ سپتامبر ۱۹۶۳،‌هزاران نفر از مردم اندونزی در برابر ساختمان این سفارتخانه دست به تظاهرات زدند. با بالا گرفتن درگیری‌ها، تمام شیشه‌های سفارت بریتانیا شکسته شده و البته ماشین سفیر انگلیس نیز در آتش خشم معترضان سوخت. 

 

  • بمب‌گذاری در برابر سفارت آمریکا در گابون: در تاریخ پنجم مارس ۱۹۶۴، دو بمب دست‌ساز در برابر ساختمان سفارت آمریکا در گابون منفجر شد. این اقدامات دو هفته پس از کودتا در این کشور صورت گرفت. 

باران آتش و باروت بر سر دفاتر دیپلماتیک؛ مروری بر یک تاریخ

  • حمله به سفارت آمریکا در بنغازی: ژوئن ۱۹۶۷، در آستانه جنگ اعراب و اسرائیل، شماری از مردم به سفارت آمریکا در بنغازی یورش بردند. در آن زمان، گزارش‌هایی مبنی بر حمله آمریکا به قاهره منتشر شده بود و دو هزار کارگر مصری که در بنغازی مشغول به ساخت یک استادیوم بودند، در واکنش به این خبر به سفارت ایالات متحده حمله کردند. طی این رویداد، سفارت آمریکا در بنغازی طعمه حریق شد. 

 

  • بمب‌گذاری در سفارت شوروری در آمریکا: ۲۱ فوریه ۱۹۶۸، رسانه‌های آمریکا گزارش دادند که بمبی در زیرزمین سفارت شوروی در واشنگتن منفجر شد. این انفجار پیش از طلوع آفتاب و آغاز ساعات کاری روی داد و تلفاتی در پی نداشت. 

 

  • گروگان‌گیری در سفارت یوگوسلاوی در گوتنبرگ: به تاریخ ۱۰ فوریه ۱۹۷۱، دو مخالف کروات با یورش به کنسولگری یوگوسلاوی اقدام به گروگانگیری کردند. این دو تن خواستار آزادی زندانیان سیاسی در زندان‌های یوگوسلاوی بودند. با گذشت چندین ساعت، این ماجرا بدون زخمی یا تلفاتی پایان یافت و گروگان‌گیران خود به دست پلیس سپردند. 

 

  • تیراندازی در سفارت یوگوسلاوی: جدایی‌طلبان کروات در هفتم آوریل ۱۹۷۱ به سفارت جمهوری فدرال سوسیالیستی یوگوسلاوی در استکهلم حمله و اقدام به گروگانگیری کردند. این گروگانگیری یک روز بعد پایان یافت و عاملان آن بازداشت شدند. البته طی این حمله، سفیر یوگوسلاوی از سوی گروگانگیران هدف شلیک گلوله قرار گرفت و یک هفته بعد در بیمارستان جان باخت. دو تن دیگر طی این حمله زخمی شدند. 

باران آتش و باروت بر سر دفاتر دیپلماتیک؛ مروری بر یک تاریخ

  • حمله به سفارت بریتانیا در دوبلین: در ۳۰ ژانویه ۱۹۷۲ در منطقه باگساید در ایرلند شمالی، سربازان انگلیسی به ۲۶ شهروند غیر مسلح که در راهپیمایی اعتراضی شرکت کرده بودند، آتش گشودند. چهارده نفر در اثر این تیراندازی جان خود را از دست دادند که سیزده نفر آن‌ها در حین این حادثه کشته شدند و نفر چهادهم چهار ماه بعد بر اثر جراحات حاصل از این تیراندازی جان خود را از دست داد. در پی این حادثه جمعیت کثیری (حدود ۴۰ هزار تن) از مردم ایرلند در برابر سفارت انگلیس دست به تظاهرات زدند. این تظاهرات به درگیری پلیس با معترضان انجامید و ساعت چهار بعدازظهر آن روز (دوم فوریه) چندین کوکتل مولوتوف به داخل ساختمان سفارت پرتاب شد که به آتش‌سوزی در این ساختمان انجامید. 

 

  • بمب‌گذاری در کنسولگری الجزایر در مارسی: این بمب‌گذاری به تاریخ ۱۴ دسامبر ۱۹۷۳ و از سوی گروه راست افراطی «شارل مارتل» انجام شد. طی این انفجار چهار تن کشته و ۲۳ تن دیگر زخمی شدند. 

 

  • حمله به سفارت عربستان در خارطوم: سفارت عربستان در اول مارس ۱۹۷۳ میلادی پیش از جنگ داخلی اردن توسط ۸ نفر از افراد نقاب پوش وابسته به سازمان سپتامبر سیاه فلسطین مورد حمله ناگهانی قرار گرفت.  در آن زمان «عبدالله الملحوق»، سفیر عربستان بود. این حادثه در جریان مراسم  خداحافظی با «کرتس مور»، کاردار سفارت آمریکا و استقبال از «کلیو نوئل»، سفیر جدید این کشور رخ داد. افراد مسلح ، دو سفیر آمریکایی و همچنین «گای اد»، کاردار سفارت بلژیک، سفیر عربستان و همسر و چهار فرزندش و‌ »عدلی الناصر»، کاردار اردن را گروگان گرفتند و خواستار آزادی اسرای فلسطینی حاضر در زندان‌های اسرائیل و فلسطینی‌های حاضر در اردن شدند.

 

  • حمله به سفارت فرانسه در لاهه: جمعه، ۱۳ سپتامبر ۱۹۷۴، سفارت فرانسه در لاهه هدف حمله مسلحانه ارتش سرخ ژاپن قرار گرفت. سفیر فرانسه و ۱۰ تن دیگر به گروگان گرفته شدند. این گروگانگیری پنج روز به درازا کشید. 

 

  • حمله به ساختمان‌های کنسولی در کوالا لامپور: ارتش سرخ ژاپن به تاریخ پنجم آگوست ۱۹۷۵ به ساختمان ای‌آی‌ای در کوالا لامپور حمله کرد، ساختمانی که میزبان چندین سفارت بود. طی این گروگانگیری کنسول آمریکا و کاردار سوئد به گروگان گرفته شدند. 

 

  • یورش به کنسولگری اندونزی در آمستردام: شماری از ساکنان جزیره ملوک به تاریخ چهارم دسامبر ۱۹۷۵ به کنسولگری اندونزی در آمستردام حمله کردند. طی این حمله، ۴۱ تن از جمله ۱۶ کودک به گروگان گرفته شدند. این حادثه یک کشته بر جای گذاشت. 

باران آتش و باروت بر سر دفاتر دیپلماتیک؛ مروری بر یک تاریخ

  • حمله به سفارت مصر در آتن: در پی سفر «انور سادات»، رئیس‌جمهوری وقت مصر به سرزمین‌های اشغالی، گروهی از دانشجویان عرب در تاریخ ۱۸ نوامبر ۱۹۷۷ به سفارت مصر در آتن یورش بردند. طی این حادثه یک تن کشته شد. 

 

  • گروگانگیری در سفارت مصر در آنکارا: چهار تن از اعضای گروه «الصاعقه» طی حمله به سفارت مصر در آنکارا اقدام به گروگانگیری کردند. هفت تن طی این ماجرا به گروگان گرفته شدند. این حادثه دو روز به درازا کشید و در نهایت گروگانگیران خود را تسلیم نیروهای پلیس کردند. 

 

  • کشتار سفارت اسپانیا در گواتمالا: در ۳۱ ژانویه ۱۹۸۰، دهقانان بومی عضو «کمیته اتحاد دهقانان» و شماری از هواداران‌شان به ساختمان کنسولگری اسپانیان در گواتمالا حمله کردند. این حادثه که در میانه جنگ داخلی گواتمالا روی داد. در زمان وقوع حادثه، سفیر اسپانیا مشغول دیدار با معاون پیشین رئیس‌جمهور و وزیر خارجه پیشین گواتمالا بود. رئیس‌جمهور وقت گواتمالا به‌رغم درخواست سفیر اسپانیا تصمیم به مداخله خشونت‌آمیز گرفت. طی این درگیری‌ها، ۳۷ گروگان از جمله هشت دیپلمات اسپانیایی کشته شدند. 

 

  • گروگان‌گیری سفارت ایران در لندن: ۳۰ آوریل ۱۹۸۰، چندیدن تروریست به سفارت ایران در لندن حمله کرده و اقدام به گروگانگیری کردند. طی این واقعه تروریستی که شش روز به درازا کشید، ۵ گروگانگیر به هلاکت رسیده و ۲ گروگان نیز کشته شدند.

 

  • حمله به کنسولگری ترکیه در پاریس: ۲۴ سپتامبر ۱۹۸۱، کنسولگری ترکیه در پاریس هدف حمله «ارتش سری ارامنه برای آزادی ارمنستان» قرار گرفت. طی این حمله یک سرباز ترک کشته و کنسول ترکیه نیز زخمی شد. 

 

  • انفجار در سفارت فرانسه در بیروت: در تایخ ۲۵ مه ۱۹۸۲، انفجاری قدرتمند در محوطه سفارت فرانسه در بیروت روی داد. این انفجار ۱۴ کشته و ۲۲ زخمی بر جای گذاشت. «جبهه آزادی لبنان از دست بیگانگان» مسئولیت این انفجار را برعهده گرفت. 

 

  • انفجار در ساختمان سفارت رژیم صهیونیستی در سیدنی: ۲۳ دسامبر ۱۹۸۲، انفجاری در نزدیکی در خروجی کنسولگری رژیم صهیونیستی در سیدنی روی داد. این انفجار دو تن را زخمی کرده و خسارتی چشمگیر به این ساختمان وارد کرد. 

 

  • انفجار سفارت آمریکا در بیروت: این حادثه در پی یک بمب‌گذاری انتحاری و به تاریخ ۱۸ آوریل ۱۹۸۳ روی داد. در نتیجه آن ۶۳ تن از جمله ۱۷ آمریکایی کشته شدند که بنا به گزارش‌ها، اکثر آنان اعضای سفارت آمریکا و نیروهای سازمان سیا بودند. این انفجار نمای ساختمان میانی سفارت را درهم ریخت.

 

  • بمب‌گذاری‌های ۱۹۸۳ کویت: این حادثه ۱۲ دسامبر ۱۹۸۳ دو ماه پس از انفجار مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت روی داد. در واقع بمب‌گذاری‌های ۱۹۸۳ کویت اشاره دارد به یک حمله ۹۰ دقیقه‌ای هماهنگ‌شده به شش نقطه کلیدی، شامل دو سفارتخانه، فرودگاه، و کارخانه پتروشیمی اصلی کویت. 

باران آتش و باروت بر سر دفاتر دیپلماتیک؛ مروری بر یک تاریخ

  • بمب‌گذاری سفارت آمریکا در بیروت: در ۲۰ سپتامبر سال ۱۹۸۴، سفارت آمریکا در بیروت هدف یک حمله انتحاری قرار گرفت که ۲۴ کشته بر جای گذاشت. تنها دو تن از کشته‌‌ها آمریکایی بودند. 

 

  • حمله به سفارت ترکیه در اوتاوا: در تاریخ ۱۲ مارس ۱۹۸۵، سفارت ترکیه در اوتاوا هدف حمله قرار گرفت. «ارتش انقلابی ارمنستان» مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. تنها یک تن طی این حمله کشته شد. 

 

  • اشغال سفارت نیجریه در فیلیپین: در تاریخ ۹ آوریل ۱۹۸۶، ۱۰۰ دانشجوی اهل نیجریه با یورش به سفارت این کشور در فیلیپین، آن را به اشغال خود درآوردند. البته ماهیت این واقعه اعتراض دانشجویان به اهمال سفارت نیجریه در رسیدگی به امور دانشجویان بود. 

 

  • حمله به سفارت مصر در پاکستان: در تاریخ ۱۹ نوامبر ۱۹۹۵، «‌جهاد اسلامی مصر» دست به حمله به سفارت مصر در اسلام‌آباد پاکستان زد. این حمله خونین ۶۰ زخمی و ۱۷ کشته بر جای گذاشت و یکی از مرگبارترین حملات به مراکز دیپلماتیکی مصر محسوب می‌شود. 

 

  • حمله به سفارت پاکستان در کابل: ششم دسامبر ۱۹۹۵، بیش از پنج هزار تن از ساکنان کابل به سفارت پاکستان حمله کردند. در آن زمان، همزمان با اشغال هرات به دست طالبان، بسیاری بر این باور بودند که اسلام‌آباد در این زمینه دست داشته است. طی این حمله یک تن کشته و ۲۶ تن دیگر، از جمله سفیر پاکستان، زخمی شدند. 

باران آتش و باروت بر سر دفاتر دیپلماتیک؛ مروری بر یک تاریخ

  • بحران گروگانگیری در سفارت ژاپن: این واقعه در تاریخ ۱۷ دسامبر ۱۹۹۶ در لیما، پایتخت پرو روی داد. اعضای «‌جنبش انقلابی توپاک آمارو»، صدها دیپلمات بلندپایه و مقام نظامی و تاجر را به گروگان گرفتند. البته شایان ذکر است که این حادثه در اقامتگاه دیپلماتیک ژاپن روی داد و نه سفارتخانه. این گروگانگیری مجموعا ۱۲۶ روز به درازا کشید. در مجموع، تنها یک گروگان کشته شد.  

 

  • شهادت دیپلمات‌های ایرانی در مزارشریف: قتل دیپلمات‌های ایرانی در کنسولگری ایران در مزار شریف، اوت ۱۹۹۸ به دنبال اشغال شهر توسط نیروهای طالبان رخ داد. در مجموع ۸ دیپلمات و ۱ خبرنگار شهید شدند. 

 

  • بمب‌گذاری ۱۹۹۸ سفارت ایالات متحده: بمب‌گذاری‌های ۱۹۹۸ سفارت ایالات متحده، حملاتی بود که در ۷ اوت ۱۹۹۸ اتفاق افتاد. بیش از ۲۰۰ نفر در انفجارهای تقریباً همزمان خودرو انفجاری در دو شهر آفریقای شرقی کشته شدند، یکی در سفارت ایالات متحده در دارالسلام، تانزانیا و دیگری در سفارت ایالات متحده در نایروبی، کنیا. این حملات القاعده را برای اولین بار مورد توجه افکار عمومی آمریکا قرار داد. 

 

  • بمباران سفارت چین در بلگراد توسط ایالات متحده آمریکا: در ۷ مه ۱۹۹۹، در جریان بمباران یوگسلاوی توسط ناتو، پنج بمب هدایت‌شونده ‌ایالات متحده به سفارت جمهوری خلق چین در منطقه نیو بلگراد اصابت کرد که منجر به کشته شدن سه خبرنگار چینی شد. 

 

  • حمله به سفارت میانمار در بانکوک: شماری از نیروهای مسلح در تاریخ ۲ اکتبر ۱۹۹۹ به سفارت میانمار در بانکوک حمله کردند و ۸۹ تن را به گروگان گرفتند. این حادثه کشته‌ای در پی نداشت. 

 

  • حمله به سفارت اردن در بغداد: در هفتم آگوست ۲۰۰۳، بمبی خارج از سفارت اردن در بغداد منفجر شد که ۱۷ کشته و ده‌ها زخمی در پی داشت. هیچ گروهی هنوز مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است. 

 

  • انفجار در سفارت ترکیه در بغداد: ۱۴ اکتبر ۲۰۰۳، سفارت ترکیه در بغداد هدف یک بمب‌گذاری انتحاری قرار گرفت که در پی آن دو مامور نظامی زخمی شدند. 

 

  • بمب‌گذاری‌های سفارت‌ها در تاشکند: ۳۰ ژوئیه ۲۰۰۴، سه بمب‌گذاری انتحاری در تاشکند پایتخت ازبکستان رخ داد. این بمب‌گذاری‌ها سفارت‌های اسرائیل و آمریکا و دفتر دادستان کل ازبکستان را هدف قرار دادند. دو تن از نگهبانان امنیتی ازبکستان در ورودی سفارت اسرائیل کشته شدند و ۹ نفر دیگر در بمب‌گذاری‌ها زخمی شدند.

باران آتش و باروت بر سر دفاتر دیپلماتیک؛ مروری بر یک تاریخ

  • حمله به سفارت استرالیا در جاکارتا: یک خودرو بمب‌گذاری‌شده در تاریخ ۹ سپتامبر ۲۰۰۴ در برابر ورودی سفارت استرالیا در جاکارتا منفجر شد. این انفجار بیش از ۱۵۰ زخمی بر جای گذاشت و ۹ تن از جمله عامل این حمله طی آن کشته شدند. 

 

  • بمب‌گذاری در سفارت دانمارک در اسلام‌آباد: به تاریخ دوم ژوئن ۲۰۰۸، یک بمب‌گذار انتحاری خود را در پارکینگ این سفارتخانه منفجر کرد که در پی آن شش تن کشته شدند. القاعده مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. 

 

  • حمله به سفارت چین در هلند: در پی ناآرامی‌های ۲۰۰۹ اورومچی، سفارت چین در هلند هدف حمله معترضان قرار گرفت. طی درگیری با پلیس، ۱۴۲ تن دستگیر شدند و سفارت چین طی این حادثه به مدت یک روز تعطیل شد. 

 

  • حمله به سفارت هند در کابل: هشتم اکتبر ۲۰۰۹، یک بمب‌گذار انتحاری به سفارت هند در کاتبل حمله کرد که در پی آن ۱۷ تن کشته و ۶۳ تن دیگر نیز زخمی شدند. 

باران آتش و باروت بر سر دفاتر دیپلماتیک؛ مروری بر یک تاریخ

  • تصرف سفارترژیم صهیونیستی در مصر: تصرف سفارت اسرائیل در مصر در ۹ سپتامبر ۲۰۱۱ در قاهره رخ داد. انقلابیون مصر که در پی کشته شدن ۵ پلیس مرزی مصر توسط اسرائیل خشمگین‌، به سفارت اسرائیل یورش برده و آن را تسخیر کردند. در این رخداد ۱ تن کشته و صدها مصری زخمی شدند. 

 

  • حمله ۲۰۱۲ بنغازی: ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۲، تروریست‌ها به مجموعهه دیپلماتیک آمریکا در بنغازی، لیبی حمله کردند. طی این حمله، سفیر آمریکا «کریستوفر استیونز» و «شان اسمیت» مسئول مدیریت اطلاعات سرویس خارجی آمریکا کشته شدند. القاعده شاخه مغرب مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. 

 

  • حمله به سفارت پاکستان در دهلی نو: هفتم آگوست ۲۰۱۳، شماری از اعضای شاخه جوانان کنگره ملی هند به سفارت پاکستان در دهلی حمله کردند. معترضان از کشته شدن یک سرباز هندی در مرز با پاکستان خشمگین بودند. ۱۷۵ تن طی این حادثه دستگیر شدند. 

 

  • بمب‌گذاری سفارت ایران در بیروت: ۱۹ نوامبر ۲۰۱۳، دو بمب‌گذاری انتحاری مقابل سفارت ایران در بیروت صورت گرفت. طی این اقدام تروریستی، ۲۳ نفر از جمله رایزن فرهنگی ایران در بیروت به شهادت رسیدند. گردان عبدالله عزام، از گروه سَلَفی وابسته به القاعده مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفت.

باران آتش و باروت بر سر دفاتر دیپلماتیک؛ مروری بر یک تاریخ

  • حمله به سفارت آلمان در مزار شریف: یک خودرو بمب‌گذاری‌شده به تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۱۶ در برابر سفارت آلمان در مزار شریف منفجر شد. این حادثه شش کشته بر جای گذاشت. همچنین ۱۲۰ تن نیز طی این انفجار زخمی شدند. طالبان مسئولیت این انفجار را برعهده گرفت. 

 

  • حمله مسلحانه به کنسولگری چین در کراچی: در تاریخ ۲۳ نوامبر ۲۰۱۶، حمله‌ای مسلحانه علیه کنسولگری چین در کراچی روی داد که در پی آن چهار تن کشته شدند. 

 

  • حمله به سفارت کره شمالی در اسپانیا: در تاریخ ۲۲ فوریه ۲۰۱۹، ۱۰ متن به‌زور وارد سفارت کره شمالی در مادرید شدند و پس از ضرب و شتم و بستن هشت دیپلمات، شماری از رایانه‌ها و مدارک این سفارتخانه را به سرقت بردند. 

 

  • تیراندازی به ساختمان سفارت کوبا در واشنگتن: در تاریخ ۳۰ آوریل ۲۰۲۰، یک شهروند آمریکایی به نام «الکساندر آلازو» با سلاح کلاشینکف به سوی ساختمان سفارت کوبا در واشنگتن آتش گشود. این حادثه هیچ تلفات یا مجروحی در پی نداشت.

 

  • حمله به سفارت روسیه در کابل: در تاریخ پنجم سپتامبر ۲۰۲۲، بمب‌گذاری انتحاری در برابر سفارت روسیه در کابل روی داد که در پی آن دو تن از اعضای سفارت کشته شدند و شش غیرنظامی نیز جان خود را از دست دادند. داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز