خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

پشت‌پرده ادعای مسکو درباره استفاده اوکراین از بمب کثیف/ چرا روس‌ها بر اساس مؤلفه‌های کلاسیک، دیگر قدرت بلامنازعه نیستند؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۱۱۰۵

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اروپا و آمریکا خود را در قبال اوکراین مسئول می‌دانند و می‌خواهند که دو طرف هرچه زودتر به یکدیگر نزدیک شده و مذاکره کنند.

«فریدون مجلسی» کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به مواضع روسیه در مورد احتمال استفاده اوکراین از بمب کثیف در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: واقعیت غیر قابل انکار این است که تمام دولت‌های موجود در نظام بین‌الملل سعی می‌کنند که کلمه «بمب کثیف» را در یک حالت محرمانه نگه دارند و از آن صحبتی به میان نیاید تا جنبه پنهانی آن حفظ شود. بدون شک بهره‌برداری از چنین تسلیحاتی توسط هر یک از اعضای سازمان ملل خطرناک به حساب می‌آید اما مسأله اینجاست که طرح چنین موضوعی از سوی روسیه آن هم در شرایط فعلی به هیچ وجه عادی به حساب نمی‌آید و نشان‌دهنده مؤلفه‌های تأیید نشده و بعضاً مخرب است. روسیه مدعی است که اوکراین احتمال دارد که از بمب کثیف استفاده کند که به نظرم این موضوع تا به اینجای کار یک بزرگنمایی رسانه‌ای و سیاسی به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: در مورد ادعای روسیه دو نکته اساسی وجود دارد؛ نکته اول این است که اگر ما فرض را بر این بگذاریم که اوکراین به دنبال استفاده از چنین تسلیحاتی است، بدون شک نمی‌تواند از آن علیه مواضع روسیه در خاک خود که واقع در قسمت شرقی این کشور است استفاده کند. این تحلیل واقعاً غیرعقلانی است که ما بخواهیم بگوییم اوکراین قرار است علیه مردم خودش در شرق این کشور از بمب کثیف استفاده کند. نکته دوم هم این است که حتی اگر اوکراین از بمب کثیف علیه روسیه هم استفاده کند باز هم این مسأله علیه کی‌یف در مجامع جهانی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که بازهم به هیچ وجه نمی‌توان آن را عقلانی دانست. به همین دلیل معتقدم که روسیه در حال سناریونویسی علیه اوکراین است. توجه داشته باشید که پس از جدایی اوکراین از شوروی سابق، انحصار تسلیحات هسته‌ای این کشور در اختیار مسکو قرار داشت.

این دیپلمات پیشین کشورمان گفت: حالا پرسش این است که آیا اورانیوم غنی‌شده و پلوتونیوم دارای تشعشع پس از استقلال اوکراین از این کشور به روسیه منتقل شده است یا خیر؟ پاسخ را باید در سناریو فعلی روسیه دنبال کرد. آنها می‌خواهند بگویند که این بمب‌های کثیف همان موادی است که از زمان شوروی در اوکراین باقی مانده بوده است. به موازات این مسأله نباید فراموش کنیم که دولت روسیه فریب تبلیغات دوران شوروی را خورده است. این کشور از منظر جغرافیایی و اقتصادی بزرگ‌ترین و ثروتمندترین سرزمین دنیا به حساب می‌آید اما باید متوجه باشیم که ابر قدرت بودن بر اساس مؤلفه‌های کلاسیک قدیمی، دیگر در دنیای امروز جایی ندارد. به عبارت دیگر اینکه بگوییم روس‌ها به دلیل در اختیار داشتن موشک و ادوات جنگی قدرت بلامنازعه جهان به حساب می‌آیند کاملاً غلط است. همین حالا جمعیت ایران و ترکیه را اگر با یکدیگر جمع کنید، می‌بینیم که مجموع آن از جمعیت روسیه بیشتر می‌شود و به همین دلیل معتقدم که مؤلفه‌های ابرقدرت بودن در نظام بین‌الملل تغییر کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ادامه جنگ می‌تواند یک فضای فرسایشی برای روسیه به وجود بیاورد و از این منظر معتقدم مسکو توانمندی مقاومت و ادامه جنگ در اوکراین را ندارد. از سوی دیگر باید متوجه بود که اروپا و آمریکا هم خود را در قبال اوکراین مسئول می‌دانند و می‌خواهند که دو طرف هرچه زودتر به یکدیگر نزدیک شده و مذاکره کنند؛ چراکه دنیا باید سعی کند جلوی کشتارها در جنگ اوکراین گرفته شود. اینکه دیده می‌شود رئیس‌جمهوری روسیه به دنبال هماهنگی کردن بیشتر اعضای کابینه خود با یکدیگر در بحث پشتیبانی از جنگ اوکراین است نشان می‌دهد که رهبران جهان اصولاً در شکست‌ها به دنبال شریک می‌گردند؛ چراکه در پیروزی هیچکس نیاز به شریک ندارد. بر همین اساس باید متوجه بود که ادعای استفاده اوکراین از بمب کثیف می‌تواند یک فریب برای خریدن وقت توسط روسیه در عرصه سیاسی به میدانی باشد و در فاز دیگر مسکو می‌خواهد از این طریق به سایر دارندگان بمب کثیف در دنیا هشدار بدهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز