خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

پیروزی جمهوری‌خواهان و روی کار آمدن نتانیاهو برای ریاض و مسکو مطلوب‌ترین گزینه است/ عربستان، مصر، اردن و ترکیه به دنبال کنترل رفتار منطقه‌ای ایران هستند

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۸۲۳۰

کارشناس مسائل آمریکا گفت: سعودی‌ها بیشتر به جمهوری‌خواهان تمایل دارند و رقص شمشیر رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده در عربستان به علاوه خریدهای تسلیحاتی هنگفت ریاض از همین نگرش محافظه‌کارانه دو طرف نشأت می‌گرفت.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح آثار پیوند عربستان و روسیه بر انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: واقعیت غیرقابل کتمان این است که در آستانه تغییر نظم نوین جهانی هستیم و باید بدانیم که هر دوره‌ای از تاریخ یک مدل خاص از نظم بین‌المللی را می‌پسندد و حالا هم که جنگ اوکراین به راه افتاده اساساً این نظم به هم خورده است. در این میان باید توجه داشت که ایالات متحده هم در حال تجربه کردن یک سری اتفاقات و مواضع جدید در نظام بین‌الملل است؛ به عنوان مثال حالا که بحث کاهش تولید روزانه دو میلیون بشکه نفت از سوی اوپک‌پلاس مطرح شده، واشنگتن به دنبال آن است تا بتواند نظر عربستان سعودی در مورد این کاهش تولید را تغییر دهد. آمریکایی‌ها معتقدند که این اقدام با هماهنگی میان عربستان و روسیه انجام شده است و می‌تواند برای بایدن و دموکرات‌های حاضر در کنگره آمریکا مشکلات اقتصادی و سیاسی جدی به وجود بیاورد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که اگر این روند نزولی تولید نفت تثبیت شود و تا قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا اجرایی شود احتمال آنکه قیمت بنزین در آمریکا افزایش پیدا کند بسیار زیاد است و همین موضوع می‌تواند بر سرنوشت دموکرات‌های حاضر در کنگره تاثیر منفی بگذارد. بر همین اساس جمهوری‌خواهان اعلام کرده‌اند تیم بایدن از عربستان خواسته است تا جلوی اجرای طرح تعلیق تولید دو میلیون بشکه نفت تا پس از انتخابات کنگره گرفته شود و پس از آن این سناریوی عملیاتی شود. در این میان سعودی‌ها هم مانند جناح مخالف بایدن به دنبال آن هستند تا به بایدن و دموکرات‌ها ضربه وارد کند. در این بین عده‌ای معتقدند که ترامپ و جناح او در کنگره آمریکا به دلیل وجود پرونده‌هایی مانند حمله به کنگره آمریکا و افشای اسناد محرمانه موجود در ویلای رییس جمهور پیشین آمریکا به حاشیه رفته‌اند اما معلوم نیست که این تحلیل از نگاه حزبی ارائه شده است یا صرفاً یک پژوهش و داده تایید شده در پس آن وجود دارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: معتقدم که تیم ترامپ در شرایط فعلی و با مشکلاتی که در مقابل خود دارد نمی‌تواند با این وضعیت جلو برود. به موازات این مسایل چسبندگی روسیه و عربستان هم مطرح است. این موضوع احتمال دارد به افزایش قیمت بنزین در آمریکا دامن بزند و بعید نیست که اثر خود را در انتخابات پیش روی کنگره آمریکا بگذارد. آنچه از تاریخ ایالات متحده باید فهمید این است که عربستان سعودی عموماً بیشتر به جمهوریخواهان تمایل دارند. رقص شمشیر ترامپ در خاک عربستان به‌علاوه خریدهای تسلیحاتی هنگفت ریاض در آن موقع از همین نگرش محافظه‌کارانه دو طرف نشأت می‌گرفت. بر این اساس ما دیدیدم که برخورد بایدن با عربستان در سفری که چندماه پیش به منطقه داشت سنگین بود و همین اقدام باعث شده تا ولیعهد عربستان به نوعی علیه بایدن گام بردارد.

بیگدلی افزود: آنچه در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد این است که برای عربستان و روسیه به روی کارآمدن ترامپ یا یک نفر از جناح محافظه‌کارانِ واشنگتن و همچنین به روی کار آمدن بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر پیشین اسرائیل) در تل‌آویو مطلوب‌ترین گزینه موجود در منطقه و فرامنطقه است. باید درک کنیم که عربستان، مصر، اردن و ترکیه در حال تشکیل یک جناح یا مجتمع سیاسی هستند تا بتوانند راهبردها و رفتار ایران در منطقه را کنترل کنند که البته آمریکایی‌ها هم مخالف این مساله نیستند. حال اگر این موضوع را در کنار نزاع‌های داخلی اسراییل قرار دهیم به این نتیجه می‌رسیم که باید تغییر و تحولاتی در راه باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه عربستان به سمت روسیه متمایل شده یک موضوع چند وجهی است که هم بحث انرژی و مسایل اقتصادی در آن وجود دارد و هم مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی که در نهایت حتی می‌تواند پیوندی میان ریاض با تل‌آویو ایجاد کند. بر همین اساس بعید نیست که عربستان با توجه به نگاه محافظه‌کارانه‌اش به سمت این سناریو برود که نتانیاهو را مجدداً برای پیروزی حمایت کند؛ چراکه جناح راست‌گرای اسرائیل هم از رفتار و اقدامات بایدن در قبال ایران و منطقه چندان راضی نیست. به همین جهت اتحاد روسیه و عربستان شاید بتواند یک متحد دیگر در اسراییل با محوریت نتانیاهو هم خلق کند که بدون شک این به نفع بایدن و دموکرات‌ها نخواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز