خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل و پیامدهای خروج اوکراین از توافق هسته‌ای با روسیه/ابعاد جنگ روانی کی‌یف علیه مسکو با محوریت نیروگاه زاپوریژیا

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۲۹۷۵

کارشناس مسائل اروپا گفت: غرب با اعزام تیم آژانس بین‌الملل انرژی اتمی می‌خواهد به جهان بگوید که ما همچنان به حمایت از کی‌یف برای تامین منافعش ادامه می‌دهیم.

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا در تشریح دلایل و پیامدهای خروج اوکراین از توافق هسته‌ای با روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: پس از اعلام استقلال اوکراین در ابتدای دهه ۹۰ میلادی، این کشور به یکی از دولت‌هایی تبدیل شد که در خاک آن کلاهک هسته‌ای وجود داشت و سپس قرار بر این شد که کلاهک‌های مذکور را به روسیه تحویل دهند. در این میان بحث همکاری هسته‌ای میان دو طرف شکل گرفت و از سوی دیگر چون برق اوکراین از طریق نیروگاه هسته‌ای تامین می‌شد، این همکاری برای اوکراین و همچنین برای روسیه بسیار مهم بود و دو طرف سعی می‌کردند همکاری‌های هسته‌ای را همانند گذشته با یکدیگر پیش ببرند. اما حالا که حمله روسیه به اوکراین صورت گرفته، تمام این همکاری‌ها به نوعی از بین رفته یا حداقل به پائین‌ترین سطح خود رسیده است. به همین دلیل شاهد یک جنگ تمام‌عیار میان دو طرف هستیم.

وی ادامه داد: واقعیت این است که ما علاوه بر جنگ نظامی در اوکراین شاهد یک جنگ روانی همه‌جانبه هم در این کشور هستیم. اینکه حالا اوکراین اعلام می‌کند از توافق همکاری هسته‌ای با روسیه خارج می‌شود، واقعاً یک امر مهمی به حساب می‌آید اما باید متوجه بود که رئیس‌جمهوری اوکراین با اعلام این خبر، می‌خواهد دولت‌های غربی و به خصوص آمریکا را هوشیار کند تا به هر ترتیب نگذارد که اوضاع به ضرر کی‌یف رقم بخورد. باید متوجه باشیم که تمامی کشورهای اروپایی همچنان از فاجعه چرنوبیل به عنوان یک مقطع تلخ از تاریخ خودشان یاد می‌کنند و به همین دلیل پس از آنکه تقابل در مورد پرونده نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا میان روسیه و اوکراین بالا گرفت، کانال‌های سیاسی هم فعال شد تا به هر ترتیب بتوانند مسکو را آرام کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: در این بین مسکو هم به دنبال آن است تا به هر ترتیب که شده اوضاع را کنترل کند؛ چراکه واقعاً اگر در زمان درگیری میان دو کشور یکی از راکتورهای نیروگاه اتمی زاپوریژیا مورد اصابت قرار بگیرد یا به هر ترتیب نشت مواد یا زباله‌های هسته‌ای را شاهد باشیم یک فاجعه عجیب به وجود خواهد آمد که نمی‌توان جلوی تبعات آن را در ابعاد گوناگون گرفت و حتی ممکن است چیزی مانند چرنوبیل را شاهد باشیم. بر همین اساس معتقدم روس‌ها می‌خواهند نشان دهند که سخنان ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین تا چه حد متفاوت و غلط است و به همین دلیل سعی می‌کنند که پای بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به پرونده نیروگاه زاپوریژیا باز کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه رئیس‌جمهور اوکراین اعلام می‌کند از توافق همکاری هسته‌ای با روسیه خارج شده، دقیقاً همان چیزی است که مسکو روی آن مانور رسانه‌ای و سیاسی انجام خواهد داد تا در نهایت اوضاع را تحت کنترل خود درآورد و کی‌یف را در میانه بحران کنونی مقابل غربی‌ها قرار دهد. اینکه می‌بینیم تیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رهبری رافائل گروسی وارد اوکراین می‌شود دقیقاً نشان می‌دهد که غرب در این مورد هم به دنبال آن است تا به جهان بگوید ما همچنان به حمایت از کی‌یف برای تامین منافعش ادامه می‌دهیم ولی در اصل غرب می‌داند که اگر اتفاقی برای نیروگاه زاپوریژیا بیفتد بدون تردید اروپا که در مجاورت اوکراین قرار دارد هم متضرر خواهد شد. از سوی دیگر باید متوجه بود که این نیروگاه بخشی از برق اوکراین را تامین می‌کند و در شرایط فعلی و با نزدیک شدن به فصل سرما نباید یک بحران جدید رخ دهد؛ چراکه طرفین درگیری توان یک به هم‌ریختگی تازه را ندارند. لذا باید منتظر بود و دید اوضاع چگونه پیش می‌رود و جامعه بین‌الملل چگونه می‌خواهد با این چالش خطرناک روبه‌رو شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز