خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

شیعیان عراق تمام تلاش خود را برای تشکیل حکومت توافقی به کار بسته‌اند/ مطالبه‌گری خیابانی در بغداد می تواند به ضدامنیت بدل شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۷۰۵۵

کارشناس مسائل منطقه گفت: عده‌ای فکر می‌کنند که تکلیف سیاسی عراق را می‌توان در خیابان‌های بغداد مشخص کرد ولی واقعین خلاف این مسأله را به اثبات رسانده است.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به وضعیت سیاسی عراق و موانع تشکیل دولت در این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: شرایط حاکم بر اتمسفر سیاسی عراق با توجه به تأخیر تشکیل دولت و مشخص نشدن نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری این کشور دارای فراز و فرودهای زیادی است. برخی از جریان‌های سیاسی این کشور با توسل به غرب و سفارتخانه‌های آنها در بغداد سعی کردند تا یک سناریو با درون‌مایه برهم زدن آرامش بغداد را اجرایی کنند و در این میان چالش‌های زیادی مطرح شده است. تأخیر در معرفی نخست‌وزیر و رییس‌جمهور عراق به نوعی زیر سایه سفارتخانه انجام شد و حالا به نحوی جلو رفته است که نشان می‌دهد اوضاع تا حدی به هم ریخته است. در این میان تعطیلات طولانی‌مدت پارلمان عراق و پس از آن استعفای فراکسیون صدر و سپس تعطیلات عید قربان همگی باعث شد تا روند تشکیل دولت با پستی و بلندی‌های مشخصی روبه‌رو شود اما به نظرم طی روزهای آینده روند رایزنی‌ها مجددا آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: در این بین اختلاف میان کردها به خصوص اختلافات دو حزب اتحادیه میهنی کردستان و حزب دموکرات کردستان به نوعی باعث شده تا انتخاب رییس جمهور با موانعی روبه‌رو شود و به همین دلیل معتقدم که باید مسایل سیاسی در کنار سایر مسائل پیگیری شود. توجه داشته باشید که تمرکز پیش از حد بر سیاست عراق موجب می‌شود که بحث اقتصاد به حاشیه برود؛ به خصوص آنکه بغداد ظرفیت‌های بسیار خوبی برای مبادلات تجاری  با همسایگان دارد و باید در خلال حل و فصل مشکلات سیاسی به تقویت بنیه اقتصادی این کشور هم توجه شود. در این بین چارچوب هماهنگی شیعیان عراق به دنبال آن است که بتواند اوضاع را سروسامان بدهد و وحدت میان ساختار سیاسی عراق را مجدداً تقویت کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: یکی از موفقیت‌های چارچوب هماهنگی شیعیان عراق جلوگیری از پیاده‌سازی سناریوهای غرب بود که به نظرم توانستند با راهبرد مشخص اوضاع را به کنترل خود درآورند و بدون شک این موفقیت، مسئولیت‌آفرین خواهد بود. آنچه که از این جریان انتظار می‌رود این است که در شرایط فعلی عراق باید هر سه طیف سیاسی اعم از کردها، اهل تسنن و شیعیان را گرد هم بیاورند تا بتوانند اوضاع را کنترل و به سرمنزل مقصود برسانند. به نظر می‌رسد که چارچوب هماهنگی شیعیان عراق تمام تلاش خود را برای یک حکومت توافقی به کار بسته‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی تصور می‌کنند که می‌توانند در خیابان‌های بغداد تکلیف سیاسی عراق را مشخص کنند اما واقعیت خلاف این را به اثبات رسانده است. این اردوکشی‌ها می‌تواند عامل ضدامنیت شود؛ به گونه‌ای که در سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ دیدیم که هرگونه اقدام خیابانی باعث ضربه زدن به جریان زندگی مردم شد و فضایی را به وجود آورد که برخی از سوءاستفاده‌گران و تروریست‌ها دست به اقدام‌های رادیکال زدند. از این منظر ادامه این مطالبه‌گری‌های خیابانی علاوه بر تبعات امنیتی و سیاسی می‌تواند خروجی منفی و رادیکال اجتماعی و به خصوص اقتصادی برای مردم عراق داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز