خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

اسرائیل به دنبال تاسیس بلوک امنیتی جدید با اعراب از طریق «تنگه تیران» است/ عربستان تسهیل‌کننده سناریوی بزرگ تل‌آویو در آب‌های‌ منطقه

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۶۵۳۲

کارشناس مسائل منطقه گفت: ایجاد کمربند امنیتی آبی توسط تل‌آویو از طریق تنگه تیران می‌تواند سناریوهای تخریبی علیه کشورهای منطقه ایجاد کند و سپس مسئولیت آن را با صحنه‌سازی به گردن تهران بیاندازند.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به واگذاری دائم جزایر تیران و صنافیر از سوی مصر به عربستان و بهره‌برداری اسرائیل از این توافق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از هر چیز باید به  این نکته توجه داشته باشیم که جزایر تیران و صنافیر  از اهمیت ژئوپلیتیکی بالایی برخوردار است؛ چراکه هم به دریای سرخ و هم به مدیترانه راه دارد و هر بازیگری که در آنجا مستقر شده یا حضور داشته باشد می‌تواند گلوگاه مهمی را در دست بگیرد. توجه داشته باشید که از ۷۰ سال پیش چندین‌بار این جزایر بین مصر و عربستان سعودی دست به دست شده است. در زمان «جمال عبدالناصر» او توانست از این جزایر به نفع خود استفاده کند؛ به گونه‌ای که در ۱۹۶۷ میلادی و در جریان جنگ با اسراییل، مصر توانست با بستن تنگه تیران و احاطه جزایر مذکور منازعه با اسراییل را تغییر دهد.

وی ادامه داد: سعودی‌ها در زمان وقوع این جنگ توان نگهداری و نگه داشتن این دو جزیره را نداشتند و مجبور شدند که هر دو جزیره را به مصر تحویل بدهند و پس از آن ادعاهای مالکیت بر سر این جزایر مطرح شد. در این میان باید توجه داشت که حضور اسراییل در آبراه‌های استراتژیک می‌تواند برای تل‌آویو دستاورد نظامی مهمی داشته باشد اما به لحاظ امنیتی و همچنین از حیث امنیت کشتیرانی حضور اسراییل در تنگه تیران می‌تواند برای اعراب منطقه و همچنین روندهای امنیتی منطقه خطرآفرین باشد. این روند می‌تواند اختلال‌هایی برای امنیت منطقه به وجود بیاورد و این در حالی است که عربستان سعودی هم توان هدایت و راهبری را در این منطقه ندارد. توجه داشته باشید در سفر اخیر بایدن به عربستان، مصر هر دو جزیره را به عربستان سعودی تحویل داد و سپس اعلام شد که اسراییل هم در این بین شاهد و ناظر این توافق بوده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: به همین دلیل حضور اسراییل و کشتی‌های این رژیم در تنگه تیران را می توان هدیه‌ای از سمت آمریکایی‌ها به اسراییل دانست که سعودی ها هم مجبور به اطاعت از آن هستند. واقعیت این است که حضور اسراییل در این مناطق می‌تواند یک تهدید علنی برای منطقه و اعراب باشد و به همین دلیل می‌توان انتظار یک به‌هم‌ریختگی و نزاع آشکار را داشت. اسراییل می‌خواهد با اشراف بر تنگه تیران یک بلوک نظامی و امنیتی جدید با عربستان و سایر اعراب به وجود بیاورد تا در نهایت هزینه کشتی‌رانی را برای ایران بالا ببرد. توجه داشته باشید که حضور رژیم صهیونیستی در تنگه تیران و تلاش برای عادی‌سازی روابط با سومالی به جهت اشراف به دریای سرخ و خلیج عدن و همچنین کوشش تل‌آویو بر مشرف شدن به تنگه باب المندب را باید سلسله اقدام‌های حساب‌شده قلمداد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اسراییل با اقدامات دومینووار به دنبال آن است که بتواند اشراف نظامی و حتی شنود منطقه‌ای خود را به همراه آرایش پدافندی‌اش در آب‌های مذکور را توسعه دهد و از سوی دیگر به دنبال تامین امنیت اقتصاد خود است، چراکه اقتصاد اسراییل اصولاً دریا پایه بوده و کشتیرانی مهمترین رکن اقتصاد این رژیم به شمار می‌رود. به موازات این وضعیت ایران هم باید هوشیار باشد؛ چراکه ایجاد چنین این کمربند امنیتی توسط تل‌آویو می‌تواند برای ما هزینه‌زا باشد و حتی می‌تواند سناریوهای تخریبی علیه کشورهای منطقه ایجاد کند و سپس مسئولیت آن را با صحنه‌سازی به گردن تهران بیاندازند. لذا حضور و اشراف اسراییل بر تنگه تیران و احتمال استفاده از دو جزیره صنافیر و تیران که با هماهنگی عربستان انجام خواهد شد، می‌تواند یک گام ابتدایی در مسیر تحقق سناریوی بزرگ سیاسی و امنیتی اسراییل در آب‌های منطقه قلمداد شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز