خبرگزاری کار ایران

رضوی در گفت‌وگو با ایلنا:

اسرائیل برای احاطه بر دریای سرخ سراغ عادی‌سازی با سومالی رفته است/ شاخ و شمال آفریقا سکوی پرتاب تل‌آویو در قاره سیاه

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۳۵۳۶

کارشناس مسائل اسرائیل گفت: یکی از دلایلی نزدیک شدن تل‌آویو به سومالی اشراف‌های دریایی است، چراکه انصارالله یمن به صورت مستقیم بر خلیج عدن و دریای سرخ مشرف است.

«سید محمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل اسرائیل در تشریح دلایل عادی‌سازی احتمالی روابط اسرائیل و سومالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: نفس عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی از زمان علنی شدن پیمان ابراهیم کلید خورد که موفق‌ترین آنها به گفته تل‌آویو، عادی‌سازی روابط با امارات بوده است. در این میان عادی‌سازی‌هایی که انجام شده چندان موفق و ریشه‌ای به حساب نمی‌آید و از سوی دیگر باید متوجه بود که روند مذکور به مرور در حال تکمیل شدن است و کشورهای جدیدی طی ادوار آینده به این روند ملحق خواهند شد. توجه داشته باشید که اسرائیل کلیت توافق ابراهیم و عادی‌سازی با کشورهای عربی را یک دستاورد دیپلماتیک با چندین ضلع مشخص قلمداد می‌کند و به همین جهت رسانه‌های این رژیم مدام در حال برجسته کردن ابعاد جدیدی  از آن هستند.

وی ادامه داد: طی چند روز گذشته هم اخباری منتشر شد که نشان می‌دهد سومالی قرار است به قطار توافق ابراهیم بپیوندد و به همین جهت باید به اهداف این رژیم در شاخ آفریقا اشاره کرد. توجه داشته باشید که اهمیت سومالی برای اسراییل، جغرافیای این کشور است. بدون تردید شاخ آفریقا که سومالی هم در آن واقع شده یک منطقه بسیار کلیدی به حساب می‌آید؛ چراکه اشراف از خاک این کشور بر دریای سرخ و خلیج عدن مهمترین مؤلفه‌ای است که اسرائیل روی آن تاکید دارد. یکی از دلایلی که تل‌آویو به دنبال نزدیک شدن به سومالی است، بحث همین اشراف‌های دریایی است؛ چراکه انصارالله یمن به صورت مستقیم بر خلیج عدن و دریای سرخ اشراف دارد و این موضوع دقیقاً همان بحثی است که اسرائیل را به تکاپو انداخته است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: مساله عادی‌سازی احتمالی اسراییل و سومالی دقیقاً در زمانی مطرح می‌شود که آمریکا می‌خواهد تمرکزش را از منطقه خاورمیانه و حاشیه خلیج فارس بردارد و بر همین اساس اسراییل به دنبال آن است که بتواند در همین بزنگاه بر روی سومالی سرمایه‌گذاری کند؛ چراکه این کشور در شاخ آفریقا قرار دارد و این منطقه استراتژیک می‌تواند سکوی پرتابی برای تعمیق نفوذ رژیم صهیونیستی در شمال و شاخ آفریقا باشد. توجه داشته باشید که نگاه اسراییل به آفریقا عموماً یک نگاه اقتصادی و امنیتی است. تل‌آویو تلاش دارد که در این منطقه و همچنین در اتحادیه آفریقا نفوذ سیاسی و اقتصادی خود را عمیق‌تر کند و به همین دلیل معتقدم که توسعه روابط اسراییل با کشورهای عربی و آفریقایی به نوعی می‌تواند صهونیست‌ها را از انزوا خارج کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اسرائیل نگران آن است که اتحادیه آفریقا قطعنامه‌ای علیه تل‌آویو صادر کند و به همین دلیل برای نفوذ علیه جبهه‌بندی‌ها، دست به عادی‌سازی روابط با کشورهای آفریقایی می‌زند. توجه داشته باشید که نگاه رژیم صهیونیستی به قاره سیاه عملاً یک نگاه بالا به پایین است. از منظر امنیتی باید دانست کشورهای آفریقایی به خصوص دولت‌های مستقر در شمال و شاخ آفریقا به دنبال تعمیق روابط اقتصادی و نظامی خود با اسراییل هستند. آنها به خوبی می‌دانند که اسراییل چشمش به آبراه‌های حیاتی منتهی به شاخ و شمال آفریقا است و به همین دلیل جنب و جوش تل‌آویو در حوزه سیاسی با محوریت جغرافیای آفریقا افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که برخی از کشورهای آفریقایی خواهان خرید تسلیحات از اسرائیل هستند و به همین دلیل ما یک پیوند آشکار و حتی پنهان چند جهته را بین آفریقا و اسراییل و به خصوص کشورهای مستقر در شمال و شاخ آفریقا را شاهد هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز