خبرگزاری کار ایران

ادعای بی‌اساس مقام سعودی در خصوص همکاری ایران و آژانس

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۰۸۳۴

نماینده عربستان در نهادهای بین‌المللی مستقر در وین، با تکرار برخی یاوه‌سرایی‌ها مدعی شد که ایران همچنان به رویکرد غیرشفاف خود درباره برنامه هسته‌ای‌اش ادامه می‌دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از العربیه، «عبدالله بن خالد بن سلطان» نماینده عربستان در نهادهای بین‌المللی مستقر در وین، با تکرار برخی یاوه‌سرایی‌ها مدعی شد که ایران همچنان به رویکرد غیرشفاف خود درباره برنامه هسته‌ای‌اش ادامه می‌دهد.

این مقام سعودی در ادامه مواضع بی‌اساس خود، همچنین ایران را به همکاری بدون وقت‌کشی با آژانس و حل مسائل باقی‌مانده دعوت کرد.

در همین حال، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قطعنامه ضد ایرانی که مدعی عدم همکاری ایران با آژانس است را تصویب کرد.

این قطعنامه با مخالفت چین و روسیه رو‌به‌رو شد، کشورهای هند، پاکستان و لیبی به آن رای ممتنع داده و ۳۰ کشور نیز از آن حمایت کردند.

این قطعنامه ضدایرانی پیش از این توسط سه کشور اروپایی عضو برجام و آمریکا به شورای حکام ارائه شده بود.

تروئیکای اروپا با تکرار برخی ادعاها درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، طی  بیانیه‌ای به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده‌اند که پیشرفت ابعاد این فعالیت‌ها، احیای برجام را با مانع رو‌به‌رو می‌کند.

این سه کشور اعلام کرده‌اند که ایران در حال حاضر با دو هزار سانتریفیوژ پیشرفته قدرتمند در حال غنی‌سازی است و با استفاده از این سانتریفیوژها توان غنی‌سازی چندین برابر سریع‌تر از الگوی مجاز در قالب برجام، فراهم شده است.

در این بیانیه همچنین ادعا شده است که غنی‌سازی ۲۰ و ۶۰ درصدی اورانیوم و تولید اورانیوم فلزی توسط ایران توجیه معتبر غیرنظامی ندارد و این امر، عاملی برای «نگرانی شدید» است چرا که این اقدام‌ها، زمان دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای را کوتاه‌تر کرده و بی‌اعتمادی به تهران را افزایش می‌دهد.

تروئیکای اروپا طی درخواستی مداخله‌جویانه مدعی شده‌اند که ایران باید اقدام‌های خود درباره اورانیوم فلزی به ویژه در رابطه با تبدیل یو اف- ۶ به یو اف- ۴ برای تولید اورانیوم فلزی را متوقف کند.

در ادامه ادعا شده است که در نتیجه فعالیت‌های ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جامعه بین‌المللی در حال حاضر نمی‌دانند که این کشور چه تعداد سانتریفیوژ در فهرست موجودی خود دارد و این مسأله دقیقا هم‌زمان با فعالیت‌های ایران برای ساخت قطعات و مونتاژ سانتریفیوژ است.

فرانسه، آلمان و برتانیا مدعی شده‌اند که فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با توافق هسته‌ای برجام، در نتیجه تصمیم ایران برای توقف اجرای تعهداتش به‌طور جدی تحت تأثیر قرار گرفته است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز