خبرگزاری کار ایران

ظهره‌وند در گفت‌وگو با ایلنا:

کناره‌گیری نمایندگان پارلمان پاکستان مشروعیت کابینه جدید را متزلزل می‌کند/ کارِ شهباز شریف برای ایجاد توازن میان چین و آمریکا سخت است

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۱۳۷۷

سفیر پیشین ایران در افغانستان گفت: نخست‌وزیر معزول پاکستان در حال مخابره کردن پیام سیاسی است؛ چراکه از زمان اعلام استقلال پاکستان، او دومین نفری است که توسط پارلمان کنار گذاشته شده است.

«ابوالفضل ظهره‌وند» سفیر پیشین ایران در افغانستان در تشریح تبعات کناره‌گیری نمایندگان حزب تحریک انصاف در پارلمان پاکستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: پس از درگیری‌های سیاسی اخیر بالاخره کابینه پیشنهادی از سوی شهباز شریف متشکل از ۳۱ وزیر و شش مشاور سوگند یاد کردند و به هر ترتیب عمران‌خان از رأس قدرت در اسلام‌آباد کنار زده شد. بسیاری معتقدند که بحران فعلی در پاکستان با تغییرات سیاسی رخ داده در این کشور تا حد زیادی برطرف شده است، اما مسأله اینجاست که دیوان عالی این کشور هنوز رأی خود در مورد نخست وزیر پیشین پاکستان را صادر نکرده است. از سوی دیگر ۱۲۰ نفر از نمایندگان حزب تحریک انصاف در پارلمان که رهبری آن به عهده عمران‌خان بود، از سمت خود کناره‌گیری کردند و به همین دلیل اوضاع به هیچ وجه عادی نیست. در این میان توجه داشته باشید که کناره‌گیری این میزان از نمایندگان پارلمان نه تنها قوه مقننه پاکستان را با چالش عجیب و غریب رو به رو می‌کند، بلکه اساساً با این اقدام، دولت شهباز شریف هیچ مشروعیتی ندارد.

وی ادامه داد: معتقدم کابینه فعلی به دلیل درگیری‌های حزبی و بحرانی که در درون پارلمان اتفاق افتاده نمی‌تواند آنگونه که انتظار می‌رود فعالیت کند و از سوی دیگر همانگونه که در ابتدا به آن اشاره کردم، رأی دیوان عالی پاکستان صادر نشده است و ما شاهد یک بلاتکلیفی و بحران سیاسی در داخل اسلام‌آباد هستیم. در شرایط کنونی، اشخاصی مانند مولانا فضل‌الرحمان، رهبر جماعت اسلامی پاکستان که چندی پیش با حزب مسلم‌لیگ علیه عمران‌خان همراه بود، حالا معتقد است که باید انتخابات زودهنگام برگزار شود. همین اظهارات وی اساساً یک چرخش سیاسی را به نفع عمران‌خان نشان می‌دهد و دلیلش این است که اساساً بحث عدم مشروعیت دولت مطرح است. در این میان عمران‌خان اخیراً بازهم از طرفداران خود خواست تا در خیابان‌ها تجمع کنند و برای آنها سخنرانی کرد که این موضوع در صورت استمرار می‌تواند هزینه‌هایی را برای سایر احزاب به وجود بیاورد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: نخست وزیر پیشین پاکستان در واقع در حال مخابره کردن یک پیام سیاسی است؛ چراکه از ۱۹۴۷ میلادی که پاکستان از هند جدا شد و اعلام استقلال کرد، او دومین نفری است که توسط پارلمان کنار گذاشته شده است. بر این اساس عمران‌خان با فراخوان طرفدارانش به دنبال آن است تا اوضاع را به نفع خود تغییر دهد. از سوی دیگر باید توجه داشته باشید که ارتش هم به سمت و سوی دیگری رفته و به نظر می‌رسد تنها راه برای گذار از وضعیت کنونی برگزاری انتخابات زودهنگام است. این در حالی است که بسیاری معتقدند باید همچنان منتظر رأی دیوان عالی پاکستان بود. از سوی دیگر شاید رئیس‌جمهوری پاکستان در حال تبادل نظر در پشت پرده با دیوان عالی کشورش است؛ چراکه محکوم کردن عمران‌خان در شرایط کنونی واقعاً می‌تواند بحران‌ساز باشد و حتی وضعیت را به تقابل خیابانی بکشاند.

ظهره‌وند افزود: دولت شهباز شریف پس از سوگند خوردن و تشکیل کابینه، بدون شک روزهای سختی را در پیش دارد. او به دنبال آن است تا بتواند مناسبات پاکستان را بین چین و آمریکا تعریف کند و به نوعی یک توازن مشخص در روابط کشورش با پکن و واشنگتن به وجود بیاورد. اگر این وضعیت درست شود و او بتواند اوضاع را بر اساس آنچه که گفته می‌شود، هدایت کند، بدون شک عمران خان از صفحه سیاست حذف می‌شود و برخورد با او می‌تواند مسأله‌ساز شود. توجه داشته باشید که عمران‌خان در عمل با چینی‌ها همسو بود ولی حالا طیف منتسب به شهباز شریف خواهان میانه‌روی هستند که بعید می‌دانم این مسائل به صورت صحیح پیاده‌سازی شود. آنها اگر بخواهند با کمترین هزینه، پرونده عمران خان را جمع کنند و بی‌ثباتی حاکم نشود باید یک رسم‌الخط سیاسی مشخص داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که در پاکستان ثبات برقرار باشد برای ایران هم چالش خاصی به وجود نمی‌آید اما عدم ثبات در پاکستان می‌تواند بر روی تحولات سیاسی افغانستان هم تاثیر بگذارد و این روند می‌تواند چالش‌هایی را برای ایران به وجود بیاورد. از سوی دیگر اگر ساختار سیاسی، امنیتی و قضایی پاکستان بخواهند عمران‌خان را دستگیر و از صحنه سیاست حذف کنند باید توان مقابله با تحریک طالبان پاکستان را هم داشته باشند. بر این اساس فکر نمی‌کنم پاکستان بتواند به وضعیت قبلی و میانه‌روی میان چین و آمریکا برگردد. نکته مهم این است که پکن و واشنگتن در بسیاری از موارد در حال نزاع پنهان و آشکان با یکدیگر هستند و قاعدتاً پاکستان نمی‌تواند در شیار موجود میان دو کشور زیست کند. بر همین اساس کار برای شهباز شریف و کابینه وی به شدت سخت خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز