خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا:

بایدن نمی‌تواند از قوانین ضد مهاجران غیرقانونی عدول کند/ مساله مهاجرت در آمریکا اهرم رأی‌آوری دو حزب به حساب می‌آید

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۱۵۴۲

کارشناس مسائل آمریکا گفت: رئیس‌جمهوری ایالات متحده به دنبال آن است که به مردم نشان می‌دهد که سفت و سخت از مرزهای کشور محافظت می‌کند تا به این ترتیب برای خود و دموکرات‌ها وجهه مثبت سیاسی کسب کند.

«امیرعلی ابوالفتح» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل ادامه رویکردهای ضدمهاجرتی در دولت جو بایدن در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: موضوع مهاجرت و مهاجران غیرقانونی در آمریکا یک پرونده بسیار پیچیده و حساس به حساب می‌آید که ابعاد سیاست خارجی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی درون آن جای دارد. توجه داشته باشید که جامعه ایالات متحده با ورود غیرقانونی مهاجران به کشورشان به شدت زاویه دارند و در ظاهر از حیث قانونی و اجرایی عزم و اراده جدی برای مبارزه با آن دیده می‌شود؛ چراکه در همان گام اول با ورود غیرقانونی مهاجران به خاک ایالات متحده قوانین این کشور نقض می‌شود. در این میان رویکرد و مدل برخورد دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان با مسأله مهاجرت ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشد اما واقعیت این است که در پلان کلی تفاوت خاصی میان این دو دیده نمی‌شود. به عنوان مثال دموکرات‌ها مدل خاص خود با مهاجران برخورد می‌کنند و جمهوری‌خواهان هم راهبرد خاص خود را دارند.

وی ادامه داد: در این میان حتی ممکن است تفاوت‌هایی میان دولت‌های جمهوری‌خواه با یکدیگر یا دولت‌های دموکرات‌ باهم وجود داشته باشد؛ به عنوان نمونه ممکن است دولت اوباما و بایدن که هر دو هم دموکرات هستند با یکدیگر در مسأله مهاجران تفاوت داشته باشند. معتقدم بایدن از جهت سیاست کلان، دنباله‌روی سیاست ترامپ در قبال مهاجران است اما در بحث تاکتیک‌ها اینگونه نیست. مثلا ترامپ اولویت‌بندی‌های مشخصی در مورد مهاجران داشت ولی بایدن به صورت دیگری عمل می‌کند. ترامپ مرتباً اعلام می‌کرد که سیاست من نسبت به مهاجران آسان‌تر است ولی در زمان اوباما سخت‌تر بوده است. او صراحتاً می‌گفت که دولتش صرفاً قوانین تصویب شده در دوران اوباما را اجرایی می‌کند و اگر کسی اعتراض دارد باید سراغ دموکرات‌ها برود. حالا بایدن هم تقصیرها را به گردن ترامپ می‌اندازد و اعلام می‌کند که هر اقدامی در مورد مهاجران صورت می‌گیرد در دوران ترامپ هدف‌گذاری شده است که در کل باید این موضوع را یک بحث و دعوای مرسوم حزبی بدانیم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: توجه داشته باشید که هیچ کشوری اعلام نمی‌کند به صورت غیرقانونی از مهاجرانی که قوانین من را نقض می‌کنند، استقبال می‌کنم. حتی در زمان انتخابات هم جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به صورت علنی اعلام می‌کنند که مقابل ولنگاری مرزی می‌ایستند؛ چراکه می‌دانند این موضوع برای آنها رأی‌آوری دارد. بایدن هم در همین جهت حرکت می‌کند اما اعلام کرد که صرفاً چندین مسأله را در مورد مهاجران تسهیل می‌کند. به عنوان نمونه او ممنوعیتی که در زمان ترامپ علیه برخی کشورها مانند ایران سودان، سوریه و غیره اعمال شده بود را برداشت و از سوی دیگر اعلام کرد که کودکان مهاجر غیرقانونی را از خانواده‌شان جدا نمی‌کند. او حتی بحث تعطیلی کمپ‌ها را مطرح کرد و اینها تفاوت‌هایی است که در جزئیات مشخص می‌شود اما در کل بایدن هم نمی‌تواند از قوانین تقابل با مهاجران غیرقانونی عدول کند.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید که در دولت فعلی آمریکا میزان دستگیری‌ها و اخراج مهاجران غیرقانونی هم افزایش پیدا کرده است و این برای بایدن یک اهرم مثبت سیاست داخلی به حساب می‌آید. او به مردم نشان می‌دهد که به صورت سفت و سخت از مرزهای ایالات متحده محافظت می‌کند و همین موضوع می‌تواند برای او و دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری و میان‌دوره‌ای جنبه مثبت سیاسی داشته باشید. توجه داشته باشید که در آمریکا کسب رأی در انتخابات با همین اهرم‌‌ها میسر می‌شود، کما اینکه ترامپ هم با فشردن انگشت خود بر روی مساله مهاجرت‌ها و اخراج مهاجران غیرقانونی توانست رأی بالایی کسب کند. بر این اساس، آنچه که در خارج از آمریکا در مورد مسأله مهاجران مورد تحلیل قرار می‌گیرد با مؤلفه‌هایی که در داخل این کشور از حیث سیاسی، امنیتی و اجتماعی وجود دارد کاملاً متفاوت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز