خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا:

بایدن با فروش تسلیحات، عربستان را از حقارت سیاسی نجات داد/ ژست‌های حقوق بشری دموکرات‌ها هم پایدار نماند

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۳۸۳۶

کارشناس مسائل منطقه گفت: تیم رئیس‌جمهوری آمریکا با فروش تسلیحات به ریاض نشان داد که حقوق بشر را همانند دولت‌های قبلی صرفاً ابزار سیاسی می‌داند.

«علی‌اصغر زرگر» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به بزرگ‌ترین و اولین معامله تسلیحاتی عربستان و دولت جو بایدن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اولین معامله تسلیحاتی بزرگ میان ریاض و واشنگتن آن هم در دوره جو بایدن، شاید برای بسیاری از تحلیلگران و مخاطبان مسأله جدیدی به حساب نیاید ولی واقعیت این است که موضوع مذکور به دلیل وعده‌هایی که دموکرات‌های کاخ سفید در مورد مقابله با عربستان داشتند، کاملاً مهم است. در این میان توجه داشته باشید که آمریکایی‌ها بارها اعلام کرده‌اند که عربستان سعودی شریک استراتژیک آنها در منطقه و حاشیه خلیج‌فارس به حساب می‌آید و به نظرم به‌رغم تحلیل بسیاری از صاحب‌نظران، واشنگتن نمی‌خواهد و نمی‌گذارد که بزرگ‌ترین متحدش در منطقه تنها بماند و با مشکلات دست و پنجه نرم کند. در این میان فروش تسلیحات به ریاض می‌تواند به نوعی تقویت‌کننده موقعیت عربستان باشد؛ چراکه اخیراً ایالات متحده بخشی از تسلیحات پدافند هوایی خود را از اردن و عربستان خارج کرد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که در وضعیت کنونی، واشنگتن با این اقدام می‌خواهد ریاض را همچنان در کنار خود نگه دارد و این نشان می‌دهد که اشتها به فروش تسلیحات از سوی دموکرات‌ها به ریاض همانند جمهوری‌خواهان است. توجه داشته باشید که عربستان در بسیاری از پرونده‌های منطقه‌ای مانند عراق، سوریه و یمن با شکست مواجه شده و در پرونده افغانستان هم عملاً چندان نقش‌آفرینی نکرده است. به همین دلیل معتقدم فروش تسلیحات به ریاض به نوعی به این خاطر انجام شد تا واشنگتن، سعودی‌ها را از حقارت سیاسی نجات دهد. یکی از مسائل مهم در این راستا این است که دولت جو بایدن از زمان روی کار آمدنش در آمریکا بارها اعلام کرده که نسبت به رفتار عربستان خوشبین نیست و حتی مواضع حقوق بشری علیه این کشور اتخاذ کرده است. به همین دلیل افشای معامله تسلیحاتی اخیر نشان می‌دهد که ژست‌های حقوق بشری آمریکا چندان پایدار نخواهد بود.  

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: بایدن همانند ترامپ و سایر رؤسای جمهوری آمریکا به حمایت از عربستان ادامه می‌دهد و توجه داشته باشید که ریل‌گذاری سیاست خارجی آمریکا توسط رؤسای جمهوری این کشور انجام نمی‌شود؛ بلکه آنها همانند یکدیگر صرفاً مسئول پیاده‌سازی سیاست‌های کلانی هستند که در ساختار بالادستی ایالات متحده تدوین می‌شوند. در سویی دیگر هم مشخص است که، بخشی از این سیاست خارجی توسط کمپانی‌های بزرگ ساخت تسلیحات مکتوب می‌شود، چراکه اقتصاد جنگ، بخشی از راهبردهای نظامی و اقتصادی آمریکا به حساب می‌آید. به همین دلیل معتقدم بایدن هم نمی‌تواند مقابل نفوذ کنگره و جمهوری‌خواهانی که منافعشان در فروش تسلیحات است، ایستادگی کند. تمام شواهد نشان می‌دهد بایدن هم مانند ترامپ، اوباما و سایر رؤسای جمهور آمریکا در ظاهر به دنبال حفظ حقوق بشر است اما در عمل بر خلاف آن رقم خورده و احتمالاً به زودی شاهد ابعاد جدید این روابط خواهیم بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید به این باور برسیم که ایالات متحده برای جلو بردن سیاست‌های خود، باید کشورهای منطقه و به خصوص اعراب حاشیه خلیج‌فارس را در کنارش نگه دارد و با دیکته کردن سیاست‌های خود، منافع منطقه‌ای و خاورمیانه‌ای خود را تامین کند. نکته دیگری که در این میان باید مورد نظر قرار بگیرد این است که بسیاری از کارشناسان مسائل نظامی معتقدند موشک‌هایی که ایالات متحده به عربستان و در قبال پرداخت حدود ۶۵۰ میلیون دلار فروخته است، موشک‌های هوا به هوا است که عموماً از این موشک‌ها در حمله به یمن استفاده شده است. حالا احتمال این موضوع وجود دارد که سعودی‌ها برای آنکه بتوانند به نحوی دست برتر نظامی در یمن را به نفع خود رقم بزنند، اقدام به خرید این موشک‌ها کرده‌اند و واشنگتن به دنبال بیرون کشیدن ریاض از منجلاب شکست‌های اخیرش در یمن است؛ شکستی که حالا در استان مأرب به صورت کامل، مشهود است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز