خبرگزاری کار ایران

توافق کرزی و کری بر سر «بخشی» از مسائل کلیدی موافقت‌نامه امنیتی

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۴۲۳

کرزی با انتقاد از عدم دفاع آمریکا از افغانستان در برابر تجاوز خارجی پس از امضای پیمان استراتژیک میان دو کشور گفت که باید مشخص می‌کردیم که تجاوز خارجی تنها به وارد شدن توپ و تانک خارجی‌ها به افغانستان محدود می‌شود یا فرستادن تروریست‌ها و حمایت از آن‌ها نیز جز تجاوز خارجی به شمار می‌رود.

«حامد کرزی» رئیس‌جمهوری افغانستان و «جان کری» وزیر خارجه آمریکا اعلام کردند که بر سر بخشی از مسائل کلیدی موافقت‌نامه امنیتی میان آمریکا و افغانستان به توافق رسیدند.
به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، قرار شده لویه جرگه مشورتی در مورد مساله جنجالی مصونیت قضایی نیروهای آمریکایی در افغانستان تصمیم گیری کند.
بعد از ۱۲ ساعت انتظار، نشست خبری حامد کرزی و جان کری در کابل برگزار شد و در آغاز این نشست، حامد کرزی گفت که بعد از گفت‌و‌گوهای جدی روی چهار موضوع موافقت حاصل شده است.
به گفته کرزی، در مورد حاکمیت ملی، تعریف تجاوز خارجی، تلفات غیر نظامیان و منع «خودسری‌های» نظامیان آمریکایی در افغانستان توافق حاصل شده است.
کرزی با لحن گلایه‌آمیز گفت که بعد از امضای پیمان استراتژیک نزدیک به یک ‌و نیم سال پیش میان آمریکا و افغانستان، «آمریکا در برابر تجاوز خارجی از افغانستان دفاع نکرد و به همین دلیل باید تعریف مشخصی را از مداخله خارجی پیدا می‌کردیم.»
کرزی گفت: «باید مشخص می‌کردیم که تجاوز خارجی تنها به وارد شدن توپ و تانک خارجی‌ها به افغانستان محدود می‌شود یا فرستادن تروریست‌ها و حمایت از آن‌ها نیز جز تجاوز خارجی به شمار می‌رود.»
رئیس‌جمهوری افغانستان در مورد مصونیت قضایی به نیروهای آمریکایی در افغانستان گفت که تصمیم‌گیری در مورد این موضوع فرا‌تر از صلاحیت دولت افغانستان است و «تنها مردم افغانستان می‌توانند در این مورد تصمیم بگیرند.»
وی گفت که به همین دلیل در مورد مساله مصونیت قضایی تنها لویه جرگه مشورتی که قرار است تا حدود کمتر یک ماه دیگر برگزار شود، تصمیم‌گیری خواهد کرد.
در عین حال جان کری گفت که اگر طرف افغان با اعطای مصونیت از پیگیری قضایی به نظامیان آمریکا در داخل افغانستان موافقت نکند، آمریکا این توافقنامه را امضا نخواهد کرد.
وزیر خارجه آمریکا گفت: «حرفی از مصونیت قطعی در افغانستان درمیان نیست. نظامیان آمریکا اگر قانون افغانستان را نقض کنند، خودمان آن‌ها را محاکمه می‌کنیم، در هرجایی که نیروهای ما حضور دارند، با همین روش محاکمه می‌شوند و ما نمی‌خواهیم قانون اساسی خود را در افغانستان نادیده بگیریم.»
کری گفت که دو کشور بر سر دیگر مسایل به توافق دست یافته‌اند و آمریکا طرفدار همکاری دراز مدت در افغانستان است. وی گفت که آمریکا پس از سال ۲۰۱۴ میلادی به آموزش، تجهیز و حمایت مالی از نیروهای امنیتی افغانستان ادامه خواهد داد.
وزیر خارجه آمریکا گفت که استفاده از اصطلاح دادن مصونیت قضایی به نیروهای آمریکایی درست نیست، زیرا ما همانطور که نشان دادیم، درصورت انجام تخلفی توسط سربازان آمریکایی در افغانستان آن‌ها را براساس قوانین خودمان مجازات می‌کنیم.
کرزی با آنکه گفت دولت افغانستان بر سر تعریف تجاوز خارجی علیه افغانستان با آمریکا به توافق رسیده است اما افزود که جزییات آن بعدا اعلام خواهد شد.
به اعتقاد تحلیلگران، بحثتجاوز خارجی پس از موضوع مصونیت قضایی جنجالی موضوع مورد اختلاف میان دو کشور در جریان مذاکرات مربوط به موافقت‌نامه امنیتی بوده است.
کرزی تاکید کرد که خواست ما احترام کامل آمریکایی‌ها به حاکمیت ملی افغانستان بود و جان‌کری نیز گفت که آمریکا به حاکمیت ملی افغانستان به صورت کامل احترام می‌گذارد. دولت افغانستان در گذشته از مواردی چون موجودیت زندان‌های نیروهای خارجی در افغانستان و مذاکره مستقیم با مخالفان مسلح دولت افغانستان به عنوان موارد «نقض حاکمیت ملی افغانستان» نام برده است.
در ماه‌های اخیر مسئولیت تمامی زندان‌های تحت کنترل نیروهای خارجی در افغانستان به دولت افغانستان سپرده شده است.
کرزی گفت که در این مورد نیز توافق نهایی صورت گرفته است. تلفات غیرنظامیان در نتیجه عملیات نیروهای خارجی در افغانستان از موضوعاتی بوده که بار‌ها موجب واکنش شدید دولت افغانستان شده است. دولت آمریکا نیز همواره گفته برای برخورد با این مساله ساز و کارهای جدی دارد و تمامی تلفات غیرنظامیان در افغانستان را با جدیت مورد تحقیق قرار می‌دهد.
کرزی همچنین گفت که در مورد توقف شماری از عملکرد‌های نیروهای خارجی که آن را «خودسری‌های نیروهای خارجی در افغانستان» خواند، توافق صورت گرفته است. دولت افغانستان پیوسته اعلام کرده ‌است که نیروهای خارجی نباید در روستا‌ها جنگ بکنند بلکه آن‌ها توجه خود را به پناهگاه‌های «تروریست‌ها در آن سوی مرز» افغانستان متمرکز بکنند.
جان کری در این نشست خبری گفت که در حال حاضر تمامی عملیات‌ها در افغانستان تحت رهبری نیروهای امنیتی افغانستان صورت می‌گیرد و تا چیزی بیشتر از یک سال دیگر نیروهای آمریکایی در افغانستان تنها نقش آموزشی به نیروهای امنیتی افغانستان را دارا خواهند بود.
دادن مصونیت قضایی به نیروهای خارجی در افغانستان جنجالی‌ترین مساله مورد اختلاف در جریان مذاکرات بر سر موافقت‌نامه امنیتی میان افغانستان و آمریکا بوده است.
دولت افغانستان در مواردی تاکید کرده که می‌خواهد سربازانی آمریکایی که در افغانستان مرتکب تخلف می‌شوند، در این کشور محاکمه شوند. اما آمریکایی‌ها همواره گفته‌اند که سربازانشان را که در افغانستان مرتکب تخلف شوند، در آمریکا و براساس قوانین این کشور محاکمه می‌کنند.
جان کری در این نشست خبری گفت که آمریکا در کشورهای زیادی در جهان نیرو دارد و با همه این کشور‌ها توافق به همین صورت بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز