خبرگزاری کار ایران

متن توافق امنیتی افغانستان و آمریکا نهایی شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۴۲۲

قرار است امروز لویه جرگه مشورتی با حضور دو هزار و ۵۰۰ تن از سرتاسر افغانستان در کابل برگزار شود و دستور کار آن، بحثروی متن این موافقت‌نامه امنیتی دو جانبه میان آمریکا و افغانستان خواهد بود.

مقام‌های آمریکا اعلام کردند که درباره متن موافقت‌نامه امنیتی دوجانبه با مقام‌های افغان به توافق رسیده‌اند. دولت افغانستان هم یک پیش‌نویس از این موافقت‌نامه منتشر کرده است.
به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی٬ «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، گفته است: «درباره متن نهایی‌ موافقت‌نامه امنیتی دوجانبه که قرار است پنجشنبه در لویه جرگه به بحثگذاشته شود، به توافق رسیده‌ایم.»
وزارت خارجه افغانستان نیز پیش‌نویسی از این موافقت‌نامه را منتشر کرد که به نیروهای آمریکایی باقی‌مانده بعد از پایان‌ سال ۲۰۱۳ میلادی، مصونیت قضایی می‌دهد.
مشخص نیست که آیا منظور کری، همین پیش‌نویسی بوده که وزارت خارجه افغانستان منتشر کرده است یا خیر.
این موافقت‌نامه راه را برای باقی‌ماندن برخی از نیروهای آمریکایی در افغانستان پس از پایان سال جاری میلادی هموار می‌کند.
قرار است امروز - پنجشنبه - لویه جرگه مشورتی با حضور دو هزار و ۵۰۰ تن از سرتاسر افغانستان در کابل برگزار شود و دستور کار آن، بحثروی متن این موافقت‌نامه امنیتی دو جانبه میان آمریکا و افغانستان خواهد بود.
آمریکا از پیش گفته است تنها در صورتی بخشی از نیروهای نظامی‌اش را در افغانستان نگه می‌دارد که با مصونیت قضایی آن‌ها موافقت شود.
وزیر خارجه آمریکا گزارش‌های قبلی مبنی بر اینکه افغانستان از آمریکا خواسته بابت اشتباهاتی که در جریان ۱۲ سال جنگ در این کشور مرتکب شده است، عذرخواهی کند را رد کرده است.
جان کری گفته است: «روشن بگویم؛ رئیس‌جمهور کرزی، خواستار عذرخواهی نشده است. حرفی از عذرخواهی در بین نبوده است.»
کری در عین حال گفته است آن بخش از نیروهای آمریکایی که در صورت توافق، در افغانستان باقی می‌مانند «وظیفه بسیار محدودی دارند.»
به گفته وی، «کار آن‌ها فقط آموزش، تجهیز و کمک‌رسانی است. قرار نیست نیروهای آمریکا در مبارزه و درگیری‌ها نقش داشته باشند.»
وزیر خارجه آمریکا تاکید کرده است: «بسیار مهم است که رئیس‌جمهوری افغانستان بداند به‌خوبی به مسائلی که در سال‌های گذشته با ما در میان گذاشته، پرداخته شده است. برای ما هم خیلی مهم است که بدانیم مسائلی که در سال‌های گذشته با کرزی در میان گذاشته‌ایم، به‌خوبی مورد توجه قرار گرفته است.»
آمریکا و افغانستان هیچ‌یک حاضر نشده‌اند در موارد به‌خصوصی کوتاه بیایند.
افغانستان مدت‌ها است با بازرسی سرزده نیروهای آمریکایی از خانه شهروندان افغان مخالفت کرده؛ به‌ویژه با بازرسی‌های شبانه که از دید افغان‌ها، حریم زنان در خانه‌هایشان را نقض می‌کند.
در روزهای گذشته منابع خبری در افغانستان و آمریکا اعلام کرده بودند که اختلاف‌نظر در این باره باعثشده بود مذاکرات برای موافقت‌نامه امنیتی دو جانبه به بن‌بست برسد.
از طرف دیگر، آمریکا همواره تاکید کرده است نیروهایی که پس از پایان سال جاری میلادی در افغانستان ‌می‌مانند، باید مصونیت قضایی داشته باشند.
این مسئله در عراق هم باعثاختلاف‌نظر شد و در ‌‌نهایت، ناتوانی در حل‌کردن آن به خروج یک‌باره نیروهای آمریکایی از این کشور ختم شد.
در همین حال٬ برخی از اعضای لویه جرگه پیش‌ از این درباره تاخیر در نتیجه‌ دادن مذاکرات بین افغانستان و آمریکا ابراز نگرانی کرده بودند.
مقام‌های آمریکایی در جریان دیدار با وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو، ۹ ماه پیش در فوریه ۲۰۱۳، گفته بودند که ناتو در حال بررسی حفظ هشت تا ۱۲ هزار تن از نیرو‌هایش پس از پایان سال ۲۰۱۳ است.
آمریکا اعلام کرده بود که بین سه تا ۹ هزار تن از این تعداد نیرو را تامین می‌کند.
در حال حاضر برخی از منابع خبری در آمریکا برآورد کرده‌اند که شمار نیروهای آمریکایی که پس از پایان سال ۲۰۱۳ میلادی در افغانستان باقی می‌مانند، بین هشت تا ۱۰ هزار تن است.
حتی اگر لویه جرگه موافقت‌نامه امنیتی بین آمریکا و افغانستان را تایید کند، این متن همچنان باید در مجلس افغانستان به رای گذاشته و تصویب شود.
طالبان، نشست لویه جرگه را یک توطئه آمریکایی خوانده‌ است.
طالبان گفته‌ است اگر اعضای این نشست، موافقت‌نامه امنیتی دو جانبه را تایید کنند، آن‌ها را به عنوان خائن تعقیب و مجازات می‌کند.
در روزهای گذشته نیز در مقابل خیمه بزرگی که قرار است میزبان جلسه لویه جرگه باشد، یک حمله انتخاری انجام شد و پس از آن تمهیدات امنیتی در این منطقه، تشدید شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز