خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه لبنان:

بحران لبنان به چالش هویت و موجودیت تبدیل می‌شود/ غرب با توسل به ابزار تحریم به دنبال پروپاگاندا علیه مقاومت است/ قدرت برنامه‌ریزی و تفکر استراتژیک حزب‌الله، مثال‌زدنی است

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۸۹۶۵

استاد روابط بین الملل دانشگاه لبنان تاکید کرد که جبهه غرب با توجه به منافع سیاسی خاص خود در لبنان و منطقه روی پرونده تشکیل دولت و همه موضوعات مرتبط با آن حساب ویژه‌ای باز کرده است.

«غسان الملحم» استاد روابط بین‌الملل دانشگاه لبنان در تشریح تحولات اخیر لبنان و جدی شدن موج اعتراض‌های سراسری علیه اوضاع اقتصادی و سیاسی در این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: در ابتدا باید بگویم بن‌بست سیاسی کنونی لبنان دارای اهمیت و خطر بسیاری است. بحران موجود صرفا یک بحران دولتی یا حتی بحران در ساختار دولت نیست، بلکه یک بحران عمیق و بسیار پیچیده است که موجودیت و هویت کشور را گرفتار کرده است.

ملحم گفت: پیشگیری از این بحران دولتی عمیق و امکان ایجاد راهکار برای آن در دسترس نیست و در هم پیچیده شده است. 

وی افزود: به اعتقاد من لبنان در مرحله بسیار حساس و سختی قرار دارد که می‌توانم بگویم تکلیف و ماموریت نخست‌وزیر برای تشکیل دولت کارایی خود را از دست داده و «سعد الحریری» نخست‌وزیر مکلف عملا سقوط کرده است و ما به سمت گزینه دیگری مبنی بر تشکیل «دولت انتخابات» از بین افراد غیر نامزد برای اجرای انتخابات در ماه مس سال ۲۰۲۲ پیش می‌رویم.

این استاد دانشگاه لبنان تصریح کرد: با تعریف مختصری که از بحران حال حاضر لبنان و سختی‌های مسیر تشکیل دولت و گزینه پیش رو در این باره ارائه دادم، باید در ادامه نکاتی را درباره وضعیت اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی بیان کنم.

مسیر حوادث از این مراحل می‌گذرد:

۱-¬ سقوط مالی و اقتصادی که از مدت زمان طولانی آغاز شده است.

۲- سقوط اجتماعی. ما امروز در قلب سقوط مالی و اقتصادی و در آستانه سقوط اجتماعی قرار داریم.

۳- مرحله سوم می‌تواند مرحله آشوب سخت امنیتی باشد.

۴- بسیار نگران هستم که حالت آشوب سخت امنیتی باعث افزایش احساس نیاز مردم سراسر لبنان به لزوم محافظت از خود و امنیت شخصی  و به تبع، ورود شبه‌نظامیان به میدان شود که این خود صلح داخلی و زندگی مشترک و امنیت و ثبات در کشور و منطقه و جهان را تهدید می‌کند. 

ملحم افزود: در ادامه باید به نقش غرب یعنی آمریکا و کشورهای اروپایی در امور لبنان بپردازم. این کشورها خود را مرتبط با پرونده لبنان می‌دانند و از هیچ تلاشی برای دخالت در امور داخلی کشور دریغ نمی‌کنند. آنها با توجه و دقت خاصی پرونده لبنان را دنبال می‌کنند و طبیعتا محاسبات و منافع سیاسی خاصی را در لبنان و منطقه و در ارتباط با تشکیل دولت و اداره کشور در مرحله آینده، موضوع مقاومت و نیز برخی چالش‌های مرتبط با ادامه دشمنی‌ها با رژیم صهیونیستی، ترسیم مرزها با فلسطین اشغالی، اکتشاف انرژی، شهرک‌سازی، عادی‌سازی روابط و بسیاری از چالش‌ها و خطرهای دیگری دارند که به اتفاق کشورهای منطقه روی آنها حساب باز کرده‌اند.

وی تاکید کرد: جبهه غرب تلاش می‌کند با اعمال فشار و محاصره و تحریم بر کشور، مردم و همه نهادهای کشور، افکار عمومی و  مردم را علیه جبهه مقاومت تحریک کند. من از گزینه مقاومت و پروژه مقاومت و پایبندی به مقاومت در مقابله با دشمنان داخلی و خارجی صحبت می‌کنم، زیرا معتقد هستم که مقاومت تنها گزینه نجات‌بخش لبنان از بحران کنونی و مقابله با دشمن صهیونیستی، تروریسم تکفیری، پرونده فساد، سیاست محاصره و تحریم و فرقه‌گرایی و چالش‌های مذهبی است. 

این استاد دانشگاه لبنان گفت: پیشتر اشاره کردم که جبهه غرب در دخالت در امور داخلی لبنان و به اصطلاح حل بحران فعلی به دنبال تامین منافع خود در ارتباط با اکتشاف انرژی و سیطره بر بخش‌های مختلفی چون مخابرات و ارتباطات و بندر بیروت است. 

وی افزود: در ادامه ذکر دو نکته در ادامه تشریح بحران در لبنان را ضروری می‌دانم:

۱-نکته نخست در ارتباط با کش و قوس دادن بحران تشکیل دولت به مفهوم واقعی کلمه است که دلایل داخلی و خارجی بی‌شماری دارد. از نقطه نظر عوامل داخلی سهمیه‌خواهی‌ها و رقابت‌ها و تناقض های موجود بین احزاب و شخصیت‌های سیاسی را باید بیان کرد که به دنبال تسویه‌حساب حزبی و شخصی با استفاده از تنش‌ها در تشکیل دولت هستند.

در بحث عوامل خارجی نیز پای بسیاری از قدرت‌های غربی و به ویژه کشورهای منطقه به میان می‌آید که در مسیر تشکیل دولت مانع‌تراشی کرده یا آن را به تاخیر می‌اندازند. بنابراین درباره اداره کشور در مرحله آینده یعنی آینده بسیار نزدیک اختلاف‌نظرها و تناقض‌هایی وجود دارد که نه تنها عملیات تشکیل دولت بلکه انتخابات پارلمانی در ماه می سال ۲۰۲۲ و انتخابات ریاست‌جمهوری در نوامبر ۲۰۲۲ را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. 

۲- نکته دوم درباره موضع حزب‌الله در قبال بحران لبنان است. باید تاکید کنم که موضع حزب‌الله همواره مثبت و بر محور همکاری برای رفع موانع متمرکز بوده است. سخنان اخیر «سید حسن نصر الله» دبیرکل حزب‌الله نیز مؤید مسئولیت‌پذیری و موضع متوازن ایشان در برخود با مسائل بوده است. مجددا تاکید می کنم که حزب الله در تعامل با احزاب و گروه‌های سیاسی همیشه سعی کرده است که به اختلاف‌ها و تفرقه‌ها دامن نزند و همکاری با پارلمان و ایجاد تعادل بین ریاست‌جمهوری و «جبران باسیل»، رئیس فراکسیون «لبنان قوی» و رئیس جریان آزاد ملی از یک سو و با «سعد الحریری» نخست‌وزیر مکلف و احزاب هم‌سو با آن را خط مشی خود قرار داده است. 

در پایان تاکید می‌کنم آنچه که من از نزدیک در وجود جریان مقاومت و حزب‌الله لمس کرده‌ام، قدرت این حزب در تفکر استراتژیک و برنامه‌ریزی استراتژیک توأمان بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز