خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه لبنان در گفت‌وگو با ایلنا:

تفاوتی بین گفتمان سیاسی چپگرا و راستگرا در اسرائیل وجود ندارد/ بحران عمیق داخلی، نتانیاهو را به سمت قمار در جنگ غزه سوق داد

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۴۲۲۷

استاد روابط بین الملل دانشگاه لبنان تاکید کرد که نه تنها از نظر گفتمان سیاسی بلکه از منظر عملکرد سیاسی نیز در صحنه واقعیت‌ها هیچ تفاوتی بین احزاب راستگرا و چپگرای رژیم صهیونیستی وجود ندارد.

«غسان الملحم» استاد روابط بین‌الملل دانشگاه لبنان در تشریح تحولات سیاسی اخیر در سرزمین‌های اشغالی و اما و اگرهای پیش رو برای تشکیل دولت پس از چهار مرحله برگزاری انتخابات به ویژه در سایه توافق «نفتالی بنت» رئیس حزب «یمینا» با «یائیر لاپید»، رئیس حزب «یش عتید» و نخست‌وزیر مکلف رژیم صهیونیستی برای تشکیل ائتلاف دولتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت:  این برای بار چهارم بود که انتخابات در رژیم اسرائیل برگزار شد اما این رژیم و بهتر بگوییم رهبری سیاسی آن موفق به تعیین فرمول و  ساختار مشخصی برای تشکیل دولت نشد. به تبع چرخه تعویق و تاخیر تشکیل دولت تکرار شده و احتمال تکرار انتخابات در دور پنجم آن دور از ذهن نیست. 

الملحم گفت: در اینجا نه تنها از نظر گفتمان سیاسی بلکه از منظر عملکرد سیاسی نیز در صحنه واقعیت‌ها هیچ تفاوتی بین احزاب راستگرا و چپگرا در اسرائیل وجود ندارد. هر چند که همگی از میزان خطر گفتمان سیاسی جبهه راست افراطی در اسرائیل آگاه هستیم اما در عین حال معتقد هستم که خطر و افراط‌گری جبهه چپ نیز کمتر نیست و هر دو جناح چپ و راست علیه مسلمانان بوده و فلسطینیان را آزار و شکنجه می‌دهند و به همان عادت وحشیانه خود علیه این ملت ادامه می‌دهند. 

وی در ادامه افزود: به اعتقاد من نیروهای سیاسی رژیم صهیونیستی در هر دو جناح راست و چپ با یکدیگر بر سر قدرت درگیر هستند و حتی «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر این رژیم از یک بحران حقیقی که به زودی گریبان وی را می‌گیرد یعنی همان پرونده فساد و محاکمه رنج می‌برد. از جمله دلایلی که نتانیاهو را به سمت قمار جنگ اخیر علیه مقاومت و فلسطین و فرار رو به جلو سوق داد، تحولات جدید منطقه و متغیرهای موجود در فضای داخلی رژیم صهیونیستی بود. 

این استاد لبنانی تصریح کرد: باید تاکید کنم که با پیگیری و کنترل رخدادهای اخیر اسرائیل در می‌یابیم که یک بحران حقیقی و جدی در این رژیم به ویژه با توجه به نتایج و پیامدهای ناشی از جنگ اخیر علیه فلسطین و رویدادهای حاکم بر سالن های سیاسی اسرائیل و طبقه سیاسی حاکم  وجود دارد. 

وی درباره اینکه نتانیاهو تشکیل دولت چپگرا را برای آینده اسرائیل بسیار خطرناک توصیف کرده است، گفت: این اظهارات نتانیاهو تلاشی سیاسی برای تحقق اهداف شخصی خود بوده و او از این گفتمان برای شکست جبهه چپ و مصرف داخلی استفاده می‌کند. 

الملحم در ادامه گفت: بالطبع حال دولت ائتلافی از جناح چپ نیز برای اسرائیل و آینده ان خطرناک است اما نه از آن بعدی که نتانیاهو می‌بیند، بلکه بر این اساس که این رژیم را به سمت تشدید تنش سوق می‌دهد. همان طور که در ابتدا نیز تاکید کردم افراط‌گرایی این جناح نیز کمتر از راست افراطی نبوده و هر دو جناح چپ و راست در پی خشونت و سرکوب مسلمانان هستند.

وی در پایان تاکید کرد: چنانکه گفتم، رژیم اسرائیل از یک بحران داخلی عمیق رنج می‌برد اما صرف‌نظر از نتیجه ائتلاف دولتی و اینکه آیا دولت می‌تواند تشکیل شود یا خیر، باید بگویم که شخص نتانیاهو با مشکلات فراوانی مواجه است که عبور از آنها برای وی در مرحله پیش رو به ویژه در پرونده اتهام‌ها و فسادها بسیار سخت و گران خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز