خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا:

طرح صلح عربستان پوشش استقرار نظامیان غرب در یمن است/ تثبیت «مأرب» توسط انصارالله معادلات را دگرگون می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۶۶۶۴

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: عربستان و آمریکا به شدت از پیشروی انصارالله در مأرب احساس خطر کرده و حالا به دنبال صلح مشروط هستند.

«رضا میرابیان» تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به مبهم و بی‌اساس بودن طرح صلح عربستان در مورد یمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: طی روزهای اخیر تحرک‌ها و وقایع گوناگونی در پرونده یمن رخ داده که بخشی از آن سیاسی و قسمتی دیگر مربوط به تحولات میدانی بوده است. به عنوان مثال نماینده سازمان ملل در پرونده یمن و همچنین برخی از مقام‌های آمریکا، با مقام‌های یمنی در عمان دیدار کردند و در جایی دیگر سعودی‌ها وارد این پرونده شدند که تمام این جنب و جوش‌های سیاسی به پیش‌روی انصارالله در استان مأرب مربوط می‌شود. علاوه بر آمریکایی‌ها، سعودی‌ها هم بارها اعلام کرده‌اند که انصارالله نباید در مأرب پیش‌روی انجام دهند و واشنگتن هم با انواع و اقسام سناریوها به دنبال آن است تا مانع این پیش‌روی شود. یکی از دلایل اصلی این درخواست آمریکایی‌ها وجود منابع عظیم انرژی در استان مأرب است که برای غربی‌ها به شدت اهمیت دارد.

وی ادامه داد: دلیل دیگر که آمریکا و عربستان نگاه ویژه‌ای به این استان دارند موقعیت جغرافیایی این منطقه است. آنها به خوبی می‌دانند که اگر انصارالله یمن به صورت کامل مأرب را تحت تسلط خود قرار دهد، راه‌ها برای پیش‌روی به سمت جنوب یمن و به خصوص منطقه حضرالموت باز می‌شود که این موضوع به راحتی می‌تواند وضعیت پرونده یمن را به نفع انصارالله دگرگون کند. توجه داشته باشید که تثبیت مأرب، آینده سیاسی یمن را مشخص خواهد کرد و از منظر دیگر اگر انصارالله بتواند این منطقه را تثبیت کند بدون تردید جایگاه این جریان در مذاکرات یمن تقویت می‌شود؛ به گونه‌ای که انصارالله در پای میز مذاکره می‌تواند امتیازات بیشتری مانند لغو تحریم و لغو محاصره از سعودی‌ها کسب کند که این موضوع دقیقاً برخلاف خواسته‌ها و عملکرد عربستان طی شش سال گذشته است. به همین دلیل است که می‌بینیم سعودی‌ها اخیراً یک طرح صلح نصفه و نیمه برای یمن مطرح کرده‌اند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: عربستان این طرح را بر اساس منافعش مطرح کرده؛ چراکه لغو تحریم و محاصره را به سایر مسائل دیگر مشروط کرده و نکته اینجاست که آنها نمی‌خواهند مسئولیت جنگ و شکست در یمن را بپذیرند. ریاض می‌خواهد یک طرح مبهم ارائه کند و در آن حق حاکمیت یمن را به رسمیت نخواهد شناخت و از سوی دیگر جنگ و محاصره را به صورت مشروط متوقف خواهد کرد. همین چند روز پیش بود که شاهد بمباران مأرب توسط سعودی‌ها بودیم و این نشان می‌دهد که عربستان نمی‌خواهد صلح در یمن برپا شود؛ چراکه به شدت احساس خطر کرده است. آنچه انصارالله در مورد مأرب می‌خواهد، ورود به این استان همراه با صلح و به دور از هرگونه خشونت و درگیری است. انصارالله نمی‌خواهد که با قبایل و جریان‌های بومی مأرب وارد جنگ شود و به همین دلیل خواهان ورود بدون خونریزی به این استان است.

وی در پایان تصریح کرد: اگر مأرب تثبیت شود معادلات در سال هفتم جنگ به نفع انصارالله رقم خواهد خورد و در غیر این صورت همانگونه که اعلام کرده‌اند، عملیات‌های آنها علیه عربستان و در عمق خاک این کشور انجام خواهد شد. در این میان باید توجه داشت که آمریکایی‌ها به دنبال این هستند تا پرونده یمن از مسیر گفت‌وگو و مذاکره بسته شود اما آنها پذیرش استقلال یمن و انصارالله را نمی‌خواهند. توجه داشته باشید که هدف اصلی ایالات متحده و سایر متحدین اروپایی آن این است که بتواند از طریق مذاکره نیروهای نظامی خود را در قالب نیروهای حافظ صلح در مأرب و سایر نقاط یمن مستقر کنند که یکی از دلایل آن وجود منابع انرژی در این کشور است. اخیراً مقامات بریتانیا اعلام کردند که آماده هستند تا نظامیان خود را در قالب نیروهای حافظ‌ صلح به یمن بفرستند. این اظهارات نشان می‌دهد که مذاکرات، پوششی برای استقرار نظامیان غرب در یمن و به خصوص در مأرب است و همین مسئله اوضاع را پیچیده می‌کند. سعودی‌ها هم خواهان استقرار این نیروها هستند و دلیلش جلوگیری از افشای شکست خود در یمن است.

گفت‌وگو: فرشاد گلزاری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز