خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

چشم‌انداز حزب جمهوری‌خواه پس از ایجاد شکاف‌های داخلی توسط ترامپ/ تبعات تولد حزب سوم برای ساختار سیاسی آمریکا‌/ لزوم اصلاحات در جناح محافظه‌کاران

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۰۴۴۳

کارشناس مسائل آمریکا گفت: دوقطبی به وجود آمده در آمریکا و تشدید آن توسط رئیس‌جمهوری سابق می‌تواند باعث ایجاد گسست انسجامی در حزب جمهوری‌خواه شود که نیاز به اصلاحات را گوشزد می‌کند.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح چشم‌انداز حزب جمهوری‌خواه پس از به وجود آمدن شکاف‌های اخیر، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: جامعه آمریکا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ به یک اجتماع کاملاً دوقطبی تبدیل شد. در زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ هم از همان اول ما شاهد وقوع چنین دوقطبی در فضای داخلی ایالات متحده بودیم و این روند نه تنها پس از انتخابات ریاست‌جمهوری بهبود پیدا نکرد، بلکه دچار تعمیق این شکاف شد. به گونه‌ای که پس از پیروزی «جو بایدن» در انتخابات، تحرکاتی از سمت ترامپ به وجود آمد که باعث شد حزب جمهوری‌خواه دچار یک شکاف و چند دستگی عظیمی شود. نمونه این اقدام‌ها را باید تحریک طرفداران ترامپ از سوی او برای حمله و تسخیر کنگره آمریکا دانست و کار به جایی کشید که بخش زیادی از هم‌حزبی‌های ترامپ علیه او موضع گرفتند.

وی ادامه داد: این روند حتی در زمان تحلیف بایدن هم دیده شد. مایک پنس معاون ترامپ در مجلس تحلیف رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا حضور داشت اما نه‌تنها ترامپ بلکه بسیاری از جمهوری‌خواهان در همان روز تحلیف معتقد بودند نتایج انتخابات از آنها دزدید شده است. بر این اساس تا همین حالا هم که ترامپ از استیضاح دوم پیروزمندانه بیرون آ‌مده، این شکاف میان حزب جمهوری‌خواه کاملاً مشهود است. اخیراً ترامپ با حمله به میچ مک کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان سنا به او اعلام کرده که اگر در مدار و سیاست‌های ترامپ گام بر ندارد، تمام تلاشش را برای به حاشیه راندنش به کار خواهد بست. از سوی دیگر، بسیاری معتقدند ترامپ برای سال ۲۰۲۴ نمی‌تواند به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری از سوی جمهوری‌خواهان ایفای نقش کند. در مقابل عده‌ای دیگر در حزب جمهوری‌خواه مانند لیندسی گراهام (سناتور ارشد سنا) معتقدند که ترامپ پتانسیل زیادی برای راهبری حزب جمهوری‌خواه دارا است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: این تضاد دیدگاه‌ها دقیقاً همان شکاف میان محافظه‌کاران آمریکا است اما باید بدانیم که حزب جمهوری‌خواه در دست یک نفر قرار ندارد، بلکه به صورت جمعی و شورایی اداره می‌شود. انشقاقی که امروز در حزب جمهوری‌خواه مشاهده می‌کنیم، نتیجه زایش پایگاه اجتماعی ترامپ و شعارهای راست‌گرایانه او برای به دست آ‌وردن منافع خطرناکش است. او همچنان بر همین استراتژی اصرار دارد و در اینجاست که احتمال شکل‌گیری حزب سوم توسط وی تقویت می‌شود. توجه داشته باشید که در قانون اساسی ایالات متحده هیچ منعی برای تشکیل حزب سوم و حتی چهارم وجود ندارد، اما از حیث عرفی تشکیل چنین حزبی می‌تواند معادله سیاسی در هرم قدرت ایالت متحده را بر هم بزند؛ چراکه این ساختار از سالیان گذشته تاکنون به صورت دوحزبی شکل گرفته است. نکته دیگر این است که ترامپ در حال حاضر یک جمعیت ۷۴ میلیونی از شهروندان آمریکا را همراه خود دارد و همین موضوع می‌تواند برای جمهوری‌خواهان هم خطرناک باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از منظر ترامپ، دموکرات‌هایی مانند «آنتونی بلینکن» یا «کاملا هریس» که هم اکنون در کسوت وزیر خارجه و معاون رئیس‌جمهوری نقش‌آ‌فرینی می‌کنند، اصالت آمریکایی ندارند و همین مسائل باعث شده تا جامعه هدف ترامپ با او همراه شوند و آنها را غیرناسیونالیست یا غیرآمریکایی بخوانند. این مؤلفه‌ها موجب شده تا حزب جمهوری‌خواه دچار شوک و گسست انسجامی شود که باید یک تجدید نظر جدی در ساختار این حزب انجام شود. جمهوری‌خواهان به دلیل دیدگاه مذهبی و دستورالعمل‌های راست‌گرایانه باید اصلاحات در ساختار خود را در دستور کار قرار دهند؛ چراکه این روند می‌تواند خسارات زیادی به محافظه‌کاران وارد کند. از سوی دیگر، به هیچ وجه به نفع ایالات متحده نیست که تفکری مانند ترامپ را در رأس خود داشته باشد و به نظرم اگر این روند و ساختار اصلاح نشود، تبعات جبران‌ناپذیری برای میراث نویسندگان قانون اساسی آمریکا به جای خواهد گذاشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز