خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا:

سناریوی جدید جمهوری‌خواهان، استفاده از کارت چین علیه بایدن است/ مسأله پکن به ابزار انتخاباتی هم‌حزبی‌های ترامپ تبدیل خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۹۴۱۹

کارشناس مسائل آمریکا گفت: جمهوری خواهان به دنبال آن هستند تا با استفاده از اهرم چین بتوانند انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس و همچنین ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ را به نفع خود مهندسی کنند.

«فریدون مجلسی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح سناریوی جدی جمهوری‌خواهان برای استفاده از اهرم چین علیه دولت بایدن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: از روزی که دولت جو بایدن در کاخ سفید مستقر شد و مجلس سنا هم با اکثریت به دست دموکرات‌ها افتاد، شاهد آن بودیم که جمهوری‌خواهان از همان هفته اول اقدام به تقابل با دموکرات‌ها کردند و وارد یک مبارزه تمام‌قد با حزب مخالف خود شدند و تا به همین امروز هم این روند ادامه دارد. بر این اساس جمهوری‌خواهان در جدیدترین اقدام خود به دنبال آن هستند تا با استفاده از اهرم چین بتوانند دولت بایدن را مورد هدف قرار دهند یا حداقل فضا را علیه دموکرات‌ها مدیریت کنند. اخیراً محافظه‌کاران مدعی شدند که دولت جدید آ‌مریکا نتوانسته و نمی‌خواهد مقابل تهدیدهای سیاسی، اقتصادی و نظامی چین بایستد. جمهوری‌خواهان دقیقاً به دنبال آن هستند تا بتوانند افکار عمومی را در شرایط فعلی که کرونا در تمام دنیا تبعات زیادی داشته است، به ضرر و علیه دموکرات‌ها مهندسی کنند.

 وی ادامه داد: از این‌رو این طیف پس از پیروزی ترامپ در استیضاح دوم به دنبال آن هستند تا بحث چین‌زدایی را از طریق دیگر دنبال کنند. در این میان باید متوجه باشیم که جمهوری‌خواهان اساساً ثروتمندان سنتی ایالات متحده به حساب می‌آیند و حالا با به روز شدن تکنولوژی،ثروتمندان جدید هم به اردوگاه این حزب اضافه شدند. آنها همیشه متکی به گروه‌های دستِ بالای سفیدپوست بودند و البته که توده‌های عوام را برای محقق کردن اهداف خود تحریک کردند. همچنین جمهوری‌خواهان مورد حمایت کشاورزان و کلیسا هستند اما در مقابل دموکرات‌ها از روشنفکران، مغزهای متفکر، اتاق‌های فکر و جامعه مدنی برای پیشبرد اهداف خود استفاده کردند که این روند تا به امروز ادامه دارد. هر دو حزب در دوران جنگ سرد باهم علیه کمونیسم کار کردند و حالا بایدن معتقد است که بر خلاف راهبرد ترامپ باید چین را جایگزین روسیه کرد.

این دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: دموکرات‌های کاخ سفید به دنبال آن هستند که از بازار چین سهم مورد نظر خود را کسب کنند و این موضوع را به خوبی می‌دانند که دوران تک‌قطبی در جهان به سر آمده و قدرت‌های نوظهور در حال برخاستن هستند. بر این اساس ما می‌بینیم جمهوری‌خواهان که سیاست تقابل صد در صدی ترامپ با چین را ستایش می‌کردند، حالا علیه بایدن و دموکرات‌ها دست به کار شده‌اند. آنها می‌خواهند از اهرم چین به نفع حزب خود استفاده کنند تا بتوانند در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، قوه مقننه این کشور را به دست بگیرند و پس از آن خیز بلند خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ بردارند. علنی شدن این سناریو آن هم تنها ۴۸ ساعت پس از تبرئه شدن ترامپ در سنای آمریکا به خوبی نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان به این سادگی حاضر نیستند از صحنه سیاسی و اقتصادی ایالات متحده کنار بروند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری معتقدند دموکرات‌ها در این استیضاح متحمل شکست شدند اما به نظرم اینگونه نیست؛ چراکه این جریان توانست در مجلسی که با آنها هماهنگ نبود، ۵۷ رای علیه ترامپ کسب کند. بر این اساس معتقدم دستور کار جدید هم‌تیمی‌های ترامپ بدان معنی است که محافظه‌کاران می‌خواهند آتش تقابل‌ها را مجدداً تند کنند و دموکرات‌ها را در انتخابات میان‌دوره‌ای و سپس ریاست جمهوری هدف قرار دهند. آنها همان سناریوی چین‌ستیزی ترامپ را دنبال می‌کنند و در کل باید گفت که بایدن روزهای آرامی در سیاست خارجی، سیاست داخلی و به خصوص مساله چین نخواهد داشت. لذا تقابل‌های هر دو حزب در چهار سال آینده نه تنها فروکش نخواهد کرد، بلکه وارد ابعاد جدید و نفس‌گیر خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز