خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از علی بیگدلی؛

آخرین تیر جمهوری‌خواهان پیش از ششم ژانویه

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۰۰۸۹

کارشناس مسائل آمریکا گفت: بالا و پایین پریدن‌های رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا و چند نفر از سناتورهای جمهوری‌خواه به خاطر برگزاری دور دوم انتخابات سنا در ایالت جورجیا است که نشست ششم ژانویه را هم تحت تاثیر قرار داده است.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا طی یادداشتی برای ایلنا با اشاره به نشست ششم ژانویه کنگره آمریکا به تشریح دلایل سنگ‌اندازی جمهوری‌خواهان در مسیر تأیید نهایی ریاست‌جمهوری جو بایدن پرداخت که به شرح ذیل از نظر می‌گذرد:

طبق قانون اساسی ایالات متحده روز ششم ژانویه پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، نمایندگان قوه مقننه آمریکا برای تأیید آرای مأخوذه و همچنین مشخص کردن ریاست‌جمهوری بعدی، تشکیل جلسه می‌دهند. بر این اساس اگر الکتورال‌ها به این نتیجه برسند که پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص نیست یا اینکه یکی از نامزدها با توجه به نتایج نزدیک به هم شکایتی در مورد خروجی انتخابات ریاست جمهوری داشته باشند، در نهایت تیمی از نمایندگان مجلس سنا و مجلس نمایندگان به علاوه نمایندگان دیوان عالی به این شکایات رسیدگی می‌کنند.

پس از آن، این اعضا باید تا تاریخ ۲۰ ژانویه (قبل از برگزاری مراسم تحلیف رئیس جهوری جدید) نظریه مشورتی خود را اعلام کنند تا تکلیف خروجی انتخابات مشخص شود. در این میان باید متوجه باشیم که تمام اسناد و مدارک نشان از پیروزی بایدن به عنوان رئیس‌جمهوری ایالات متحده دارد و بر این اساس فکر نمی‌کنم که بحث شکایت ترامپ یا هم‌حزبی‌هایش راه به جایی ببرد. معتقدم اقدامات برخی از سناتورهای جمهوری‌خواه و همچنین دونالد ترامپ صرفاً یک مانور رسانه‌ای و سیاسی در آستانه ششم ژانویه است. از منظری دیگر دلیل این بالا و پایین پریدن‌ها، برگزاری دور دوم انتخابات سنا در ایالات جورجیا است که امروز برگزار می‌شود. توجه داشته باشید که تکلیف دو کرسی از سنا در این ایالات مشخص نیست و امروز قرار است تا انتخاباتی در این خصوص برگزار شود. این انتخابات به حدی برای هر دو حزب مهم است که ترامپ و بایدن هر دو در روز گذشته به جورجیا سفر کردند اما مسأله اینجاست که ایالت مذکور به صورت سنتی طرفدار محافظه‌کاران است.

بر این اساس، اگر جمهوری‌خواهان بتوانند این دو کرسی را کسب کنند، کفه ترازو به نفع آنها در سنای آمریکا سنگین‌تر خواهد شد و به نظرم تمام جنجال‌هایی که در مورد ششم ژانویه صورت گرفته به همین دلیل است. این در حالی است که «نانسی پلوسی» برای چهارمین و آ‌خرین بار به ریاست مجلس نمایندگان آمریکا منصوب شد که می‌تواند برای بایدن و دموکرات‌ها یک خبر خوشحال‌کننده باشد. از سوی دیگر، اسنادی از مکالمات ترامپ با برخی از مسئولین ایالات جورجیا افشا شده که او به دنبال سازماندهی آرا به نفع جمهوری‌خواهان در انتخابات امروز است. مجموع این مولفه‌ها را اگر کنار یکدیگر قرار دهیم می‌بینیم که جمهوری‌خواهان و چند نفر از سناتورهای این حزب در حال مهندسی افکار عمومی به نفع خود هستند و به نظرم این اقدام صرفاً تیری در تاریکی خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز