خبرگزاری کار ایران

بازار بدهی، پیشروی بازارها

"زیر ساخت ها و ظرفیت های لازم برای تقویت بازار بدهی کامل نشده است و به نظر می رسد برای گسترش این بازار، یک انقلاب لازم است."

به گزارش ایلنا، در بورس ریسک پذیری اصل اول سرمایه گذاری است. چون ریسک پذیری بازار بدهی بسیار کمتر از بازار سرمایه است، حجم گسترده ای از پس اندازها به سمت آن حرکت خواهد کرد.

 به گزارش ایلنا از "سنا"سید مصطفی صفاری، استاد دانشگاه و مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان ضمن بیان این مطلب گفت: در کشور ما به بازار مشتقه و بدهی کمتر توجه شده است. ما در زمینه توسعه بازارهای بدهی نسبت به سایر کشورها، کندتر حرکت کرده ایم. به عنوان نمونه در بورس لندن، موازی با سهام عادی صنایع مختلف، اوراق مشتقه وجود دارد.

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان ادامه داد: ظرفیت گسترش بازار بدهی در ایران وجود دارد اما بازار سرمایه کشور بیشتر فیزیکی است.  

وی با ذکر این نکته که بازار های بدهی با کارویژه سه‌گانه تامین مالی صنایع، سرمایه گذاری اشخاص حقیقی و حقوقی و مدیریت ریسک دارای اهمیت بسزایی است بیان داشت: در برخی کشورها بورس عادی 10 تا 20 درصد کل حجم بازار را تشکیل داده و پنج تا 10 برابر بازار سرمایه مربوط به اوراق است، بنابراین به نظر می رسد برنامه ریزی منطقی بازار سرمایه کشور در راستای تقویت بازار بدهی، گامی مهم در عرصه اقتصاد باشد.

وی ادامه داد: هرچند عملیاتی شدن بازار اسناد خزانه اسلامی و صکوک و همچنین سلف موازی گام های جدی برای توسعه و گسترش بازار بدهی محسوب می شود اما هنوز با سایر کشورها فاصله زیادی داریم. وزن بازار سرمایه ایران به سمت کالا متمایل است.

این استاد دانشگاه با اشاره به لزوم برنامه ریزی های دقیق تر برای توسعه بازار بدهی و ذکر این نکته که کمترین ریسک اوراق بدهی را به ترتیب، اوراق دولتی، شهرداری ها و بعد شرکت ها دارند گفت: زیر ساخت ها و ظرفیت های لازم برای تقویت بازار بدهی کامل نشده است و به نظر می رسد برای گسترش این بازار، یک انقلاب لازم است.

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان بیان کرد: پیش از گسترش بازار بدهی، ابزار های آن باید مورد توجه قرار بگیرد و ادامه داد: در گام اول تقویت بازار بدهی، تاسیس و فعالیت بنگاه های رتبه بندی ضروری به نظر می رسد. جای موسسات ارزیابی ریسک و نرخ سود، در بورس کشور خالی است.

مصطفی صفاری افزود: میزان بازدهی سود و ریسک توسط خود شرکت هایی که به انتشار اوراق بدهی اقدام می کنند تعیین شده است و این فرایند یک خطر محسوب می شود. در دنیا بنگاه های ارزیابی میزان خطر را بررسی می کنند. شرکت ها قبل از انتشار اوراق بدهی، باید ارزیابی ریسک شوند و این بنگاه ها و موسسات که این فعالیت را انجام می دهند به  موسسات رتبه بندی مشهورند.

وی خاطرنشان کرد: ما نیاز داریم با استفاده از بنگاه های ارزیابی، ریسک و نرخ بهره اوراق قابل انتشار در بازار بدهی را مشخص کنیم. در ایران متاسفانه نرخ بهره این اوراق را بانک ها تعیین می کنند و البته ارائه کننده های اوراق به اجبار باید دو یا سه درصد بیشتر از بانک ها سود بدهند تا افراد ترغیب به خرید این سهام شوند و این یک نقطه ضعف است.

وی ادامه داد: در دنیا دیگر بانک ها نقشی در بازار بدهی ندارند و فروش اوراق بدهی از طریق بورس ها انجام می شود.

در پایان مصطفی صفاری با بیان این مطلب که در صورت افزایش شفافیت می توان انتظار مثبتی از گسترش بازار بدهی داشت تصریح کرد: در بورس ریسک پذیری اصل اول سرمایه گذاری است. چون ریسک پذیری بازار بدهی  بسیار کمتر است، حجم گسترده ای از پس اندازها به سمت آن حرکت خواهد کرد.

 

کد خبر : ۳۷۲۱۳۳