خبرگزاری کار ایران

عمل بینی، یک جراحی حساس و شگفت انگیز

asdasd
کد خبر : ۹۸۴۱۲۱

عمل جراحی بینی یا رینوپلاستی از پرطرفدارترین جراحی‌های زیبایی در جهان است. بینی به دلیل اینکه جزو ناحیه تنفسی در صورت است، به دنبال آن انجام هرگونه جراحی به ویژه جراحی زیبایی بر روی آن با پیچیدگی های زیادی همراه است که بهتر است، این عمل حتما توسط یک جراح با تجربه باید انجام شود.

همچنین به دلیل اینکه بینی در تناسب ظاهری و جذابیت صورت نقش بسزایی دارد، افراد زیادی در تلاش هستند برای رفع نقصان در شکل ظاهری بینی‌ خود و ایجاد تناسب میان اجزای صورت علاوه بر داشتن زیبایی بیشتر، اعتماد به نفس‌ خود را نیز بازیابند.

در گذشته متقاضیان جراحی زیبایی بینی بیشتر جوانان بودند اما این روزها تقاضای این جراحی حتی از سوی زنان و مردان میانسال نیز مطرح می شود. مهم‌ترین دلیلی که بر این مساله اثرگذار بوده، میزان موفقیتی است که جراحان پلاستیک و زیبایی داشته اند و به تبع آن اعتماد بیماران نیز به مهارت جراحان افزایش یافته است.

چگونگی عمل جراحی بینی

بسیاری در عین اینکه علاقه مندند تا جراحی بینی را انجام دهند، به دانستن چگونگی انجام این عمل و چند و چون آن نیز علاقه دارند. چرا که برخی از افراد از جراحی، بیهوشی یا درد بعد از عمل می ترسند و تصور می کنند که این جراحی دردهایی طاقت فرسا به همراه دارد. شاید در گذشته عمل بینی با دردهایی همراه بود اما امروزه با درنظرگرفتن جدیدترین متدهای رینوپلاستی توسط جراح بینی دیگر، بیماران دردی نخواهند کشید. اما افرادی که از بیهوشی می‌ترسند باید در این خصوص اطلاعات خود را افزایش بدهند و در جریان باشند که بیهوشی روندی است که اصلا دردناک و خطرناک نیست و عارضه ای برای فرد به همراه ندارد.

اینکه بسیاری از افراد کنجکاو هستند که از روند جراحی خود اطلاع داشته باشند، کاملا منطقی و معقولانه است. چرا که اگر قصد بر جراحی وجود دارد، آگاهی از روند آن نیز، حق بیمار است.

مراحل جراحی بینی

  • ابتدا داروی بیهوشی به بیمار تزریق می شود و همراه با آن پرستار به بیمار کمک می کند و راهنمای های لازم را به وی می دهد.
  • زمانی که بیهوشی مسجل شد، جراحی آغاز می شود. در این مرحله برش هایی روی بینی با ظرافت و حساسیت زده می شود.
  • تمامی بخش های بینی از سوی جراح  بینی مورد بررسی قرار می گیرد و پوست اضافی برداشته می شود.
  • بعد از انجام عمل زیبایی و ترمیم، بخیه زده می شود.
  • جراحان متبحر از بهترین و سازگارترین نخ های بخیه استفاده می‌کنند. بنابراین هیچ گونه نگرانی در خصوص واکنش بینی و بدن نسبت به نخ های بخیه نباید وجود داشته باشد.
  • پس از آن، جراحی به پایان می رسد، بیمار از اتاق جراحی به ریکاوری منتقل می شود.

روش‌های جراحی بینی

دکتر علی اصغر شیرازی جراح و متخصص گوش و حلق و بینی با سابقه دیرینه انجام جراحی‌ ها، هر دو روش باز و بسته بینی را انجام می‌دهد.

عمل رینوپلاستی قدمت بیشتری نسبت به رینوپلاستی باز دارد. پس از دستیابی به تکنیک های جدید ، در حال حاضر به کارگیری جراحی به روش باز در اولویت است. با این حال، تعیین باز یا بسته بودن جراحی بینی به آناتومی صورت فرد و البته تشخیص پزشک متخصص بستگی دارد.

رینوپلاستی به روش باز

در این روش برش هایی در ناحیه بینی ایجاد می شود که جراح بتواند نواحی مختلفی از بینی را بررسی کرده تا هرگونه مشکل و اختلالی که در بخش های مختلف بینی وجود دارد، برطرف کند. مهم ترین مزیتی که روش باز در جراحی بینی دارد این است که هیچ نقطه کوری در جراحی وجود ندارد و جراح می تواند با اشراف و احاطه بیشتری کار خود را انجام دهد. میزان خطا در این روش از جراحی بسیار پایین است.

همچنین در این روش، برای دسترسی به سر بینی نیز امکان بهتری فراهم است. قرینه کردن سوراخ های بینی و ثابت کردن پیوند های غضروفی در این روش بهتر انجام می شود. همچنین انجام عمل جراحی ترمیمی بینی نیز تنها  با روش جراحی باز امکان پذیر است. این روش در اکثر موارد از سوی اغلب پرشکان به کار گفته می شود، چرا که روشی مطمئن و بی خطر است.

عمل بینی، یک جراحی حساس و شگفت انگیز

 جراحی بینی به روش بسته

در روش بسته برش های محدودتر و کمتری نسبت به روش باز ایجاد می شود. این روش از جراحی زمانی به کارگرفته می شود که نقایص و مشکلات بینی محدود  بوده و به  اقدامات جراحی پیچیده ای برای برطرف کردن مشکلات نیاز نیست. مزیت این روش، برش های کمتر و روند بهبودی سریع تر است.

بینی‌های استخوانی و گوشتی

یک روش دسته بندی برای انواع جراحی بینی وجود دارد که بر اساس نوع بینی می باشد. اینکه بینی شما گوشتی باشد و یا استخوانی. در بینی های استخوانی پوست بینی نازک بوده. در حین جراحی بینی استخوانی قوز بینی برداشته می شود و معمولا افتادگی نوک بینی برطرف می شود.معمولا چالش بینی های استخوانی در رینوپلاستی کمتر و بوده و نتیجه بهتری از عمل خواهند گرفت.

 

بهترین روش جراحی بینی

هر دو روش جراحی باز و بسته کارآمد بوده و دارای مزیت است. اما روش جراحی بسته به شرایط بینی فرد بستگی دارد.  بنابراین توصیه ما این است که در این زمینه به مشاوره و تشخیص پزشک خود اعتماد کرده و انتخاب نوع جراحی را به پزشک جراح خود بسپارید.

سن مناسب برای رینوپلاستی

سن مناسب این نوع جراحی برای خانم ها  16 سال تمام و برای آقایان پایان 17 سالگی است. در این سن رشد استخوانی صورت کامل شده و بعد از عمل، فرد دچار رشد استخوان های صورت و تغییرات ظاهری نمی‌شود.

مراقبت های بعد از جراحی بینی

همانطور که عمل بینی از پیچیدگی های بالایی برخوردار است، در مقابل مراقبت های بعد از جراحی نیز باید با دقت انجام پذیرد تا بهترین نتیجه را به دنبال داشته باشد. متخصص جراحی بینی در تمام مدت جراحی و بهبود درکنار بیمار است و اگر مشکلی رخ دهد سریعا اقدامات لازم را برای بیمار انجام می دهد. در زیر به مهم ترین مراقبت های بعد از عمل می پردازیم.

  • مصرف برخی از داروهای مسکن تا مدت زمان کوتاهی بعد از جراحی برای کاهش دردهای احتمالی بیمار ضروری است. بیمار باید از مصرف خودسرانه دارو پرهیز کند.
  • بیمار باید تا یک هفته از غذاهای نرم، آبکی و مقوی استفاده کند، چرا که عضلات صورت و بینی کمتر درگیر شده و روند بهبودی به سرعت طی می شود.
  • برای کاهش کبودی اطراف بینی خوردن آبمیوه هایی نظیر کرفس و آناناس توصیه می شود، زیرا که در کاهش کبودی اثربخش است.
  • نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی بسیار مهم است. برای کاهش احتمال خونریزی در هنگام خواب بیمار باید دو بالش زیر سر خود بگذارد. این اقدام موجب می شود که سر بیمار از سطح بدن بالاتر قرار گیرد و احتمال خونریزی کمتر شود. دوران نقاهت معمولا تا یک هفته بعد از جراحی بینی تخمین زده می شود
  • استفاده از کمپرس سرد و گرم برای کاهش تورم بسیار مفید است. زمان مناسب برای استفاده از کمپرس سرد و گرم تا 48 ساعت باید انجام شود. استفاده از کمپرس گرم پس از 48 ساعت اول می باشد که هر دوی آن با نظر جراح پلاستیک و زیبایی باید انجام شود.
  • برای جلوگیری از خونریزی ورزش کردن تا مدت دو الی سه ماه به طور کلی ممنوع است. بیمار باید از  انجام فعالیت های ورزشی حرفه ای و تخصصی نیز به مدت شش ماه خودداری کند.

عمل بینی، یک جراحی حساس و شگفت انگیز

تورم و التهاب جراحی بینی

آسیب وارده به بافت‌ها باعث بروز تورم اولیه می‌شود که بعد از پایان عمل شروع می‌شود. پس از آن تورم ثانویه بوجود می آید که از تجمع مایعات داخل بینی و پوست بوده و گاهی چند ماه دوام دارند. این عارضه طبیعی است. نکته مهم این است که تورم و التهاب برای افرادی که بینی گوشتی دارند بیشتر بوده و مدت زمان بیشتری طول می کشد تا بهبود پیدا کند. دوام تورم بعد از جراحی بینی ارتباطی با روش جراحی و میزان تخصص جراح  ندارد. این عارضه کاملا با ساختار بینی شما در ارتباط است. البته جراحی که از تبحر کافی برخوردار باشد، تلاش می کند که برش های ظریف تری در حین عمل بزند تا از ورم های بعد از جراحی بینی کاسته شود.

در حالت کلی، مدت زمان ماندگاری تورم بعد از جراحی بینی محدود و موقتی است. بنابراین توصیه ما این است که بیمار حساسیت های خود را در این زمینه کاهش داده تا روند بهبودی با  فشار روانی کمتری سپری شود.

عوارض جراحی بینی

جراحی بینی در تمام سال ها زمانی که به دست متخصصان متبحر سپرده شود هیچ گونه آسیبی به افراد وارد نمی کند. بنابراین اگر بیماران قدم اول و کارساز انتخاب جراح  بینی را با قدرت بردارند، بدون دغدغه و نگرانی می توانند اقدام به جراحی کنند و از زیباتر شدن خود لذت ببرند.

آیا تزریق کورتون به بینی ضروری است؟

همانطور که گفته شد، تورم و التهاب بعد از جراحی بینی طبیعی است. بیمار باید این فرصت را در نظر بگیرد که دوران نقاهت بعد از عمل خود را بگذارند تا تورم ها کاهش پیدا کند و بینی حالت طبیعی خود را پیدا کند. اما در برخی از مواقع، بیمار بعد از گذارندن دوره در نظر گرفته شده نیز همچنان تبینی اش تورم زیادی دارد و نتیجه عمل به خوبی قایل مشاهده نیست. در این زمان، پزشک اقدام به تزریق کورتون می کند. این موضوع در خصوص بینی های گوشتی شایع تر است. با توجه به میزان تورم تعداد دفعات تزریق متفاوت است، باور اشتباهی که بین عموم مردم وجود دارد این است که حتما باید بعد از جراحی بینی تزریق کورتون را انجام دهند. در صورتی که تورمی که بعد از جراحی بینی به وجود می آید کاملا طبیعی است و با گذشت زمان از بین می رود و در هر حال، جراح بینی این تصمیم را اتخاذ می کند که بینی نیاز به تزریق کورتون دارد یا خیر. معمولا بینی های گوشتی تورم بیشتری بعد از عمل دارند و تزریق کورتون بعد از جراحی بینی گوشتی متداول تر می باشد .

در پایان باید بار دیگر تاکید کرد که رضایت بالای بیمار با مهارت جراح بینی ارتباط مستقیمی دارد و در این خصوص باید نهایت دقت و تحقیق را در زمان مکفی به کار برد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز