خبرگزاری کار ایران

هدلایت بهتره یا زنون؟ راهنمای جامع انتخاب منبع نور در خودرو

asdasd
کد خبر : ۹۶۲۰۹۵

این متن اختصاص داره به بررسی بین نورهای مختلفی که در خودرو استفاده میشه. به طور ویژه در مورد دو منبع نوری حرف می‌زنیم. از مزایا و معایب لامپ‌های زنون و هدلایت می‌گیم و اینکه هدلایت بهتر است یا زنون؟ اینکه چرا پاسخ اون به شما و شرایطی که خودروی شما داره بستگی داره.

سیستم نور هدلایت و زنون چجوری کار می‌کنن؟

هدلایت که به «نور جلو» معنی میشه از فناوری ال ای دی (LED) استفاده می‌کنه که با تهییج الکترون‌های آزاد یک نیمه‌رسانا، نور تولید می‌کنه. اینطوریه که وقتی انرژی اولیه به سیستم میدیم، یه سری از الکترون‌ها آزاد میشن؛ وقتی برمی‌گردن، باید انرژی خودشون رو بدن که بتونن بشینن. این انرژی همون نوری و گرمایی هست که ما باهاش مواجه میشیم. در کل سیستم LED اونقدرا گرما تولید نمی‌کنه، منتها دسته‌ای بدون فن هم ساخته شده که همین باعث کاهش عمر لامپ میشه.

در مورد سیستم نوردهی با منبع زنون، داستان فرق داره. اینجا با تهییج گاز موجود در محفظه که اسمش زنون هست، نور تولید میشه. در حد چند صدم ثانیه ولتاژ بالایی نیازه تا سیستم به هیجان بیاد و نور تولید بشه. برای همین توی سیستم یه ترانس به کار رفته تا این ولتاژ تامین بشه. به این دسته اصطلاحا میگن HID که یعنی شدت بالای تخلیه. پس نور زنون از هدلایت شدت بیش‌تری داره. ولی حتما نیاز به کاسه چراغ مناسبی هست که بتونه این نور رو متمرکز و به شکل مطلوب منتشر کنه تا هم کسایی که بیرون از ماشین هستن و چشمشون به نور میوفته اذیت نشن، و هم نور به خوبی انتشار پیدا کنه. به همین خاطر معمولا وقتی حرف از فناوری بهتر زده میشه، گزینه انتخابی زنون هستش، به شرط رعایت کردن نکاتی که در ماشین‌های روز دنیا هم رعایت میشه. یعنی پکیجی از کاسه چراغ مناسب، لامپ زنون و کیت با کیفیت و سیم‌کشی حرفه‌ای.

هدلایت بهتره یا زنون؟ راهنمای جامع انتخاب منبع نور در خودرو

تصویر بالا نمایی از نور زنون (HID) و تصویر پایین نور هدلایت (LED)

تفاوت قیمت بین هدلایت و زنون

هدلایت بهتره یا زنون؟ راهنمای جامع انتخاب منبع نور در خودروتفاوت لامپ هدلایت و زنون از نظر قیمتی چندان قابل توجه نیست؛ ولی وقتی می‌فهمیم که برای استفاده از لامپ خودرو زنون به نحوی مطلوب و موثر، به یک کیت هم نیاز داریم، قضیه کاملا فرق می‌کنه و لامپ هدلایت در مجموع ارزون‌تر از آب در میاد. البته این در صورتی هست که تفاوت قیمت هدلایت و زنون به کیفیت اونا ربطی نداشته باشه. یعنی زنون ارزون قیمتی که نور چندان مطلوبی نداره و عمر کمی هم داره با هدلایت با کیفیت مقایسه نشه. با وجود این همه شرکت لوازم یدکی ماشین، انتخاب کردن سخت میشه. بهتره برای انتخاب لوازم یدکی ماشین که توی سلامت خودرو و شما حیاتی هستن، با مشاورین کاردان تماس داشته باشید تا به بهترین گزینه طبق شرایط موجود خودتون برسید.

مطابق با ویژگی‌ها، منبع نور را انتخاب کنید

مثلا سوال میشه هدلایت بهتر است یا زنون؟ خب ما گفتیم این کاملا بستگی به شرایط داره. مثلا وقتی می‌دونیم زنون چند ثانیه طول میکشه تا به حداکثر نور خودش برسه، به نظر شما استفاده از اون برای نور بالا منطقیه؟ شما بلافاصله می‌خواید نور حداکثری رو داشته باشید یا شایدم بخواید با نوربالا هشدار بدید. خب طبعا اگه برای قسمت نور بالا کاسه چراغ مجزایی هست نصب یک لامپ هدلایت برای نوربالا هم به صرفه‌ست و هم نوردهی بهتری نصیبمون میشه. درکل باید کاری رو کرد که کارشناس میگه. برای مه‌شکن هدلایت بهتر است یا زنون؟ بازم سوال تکراری هست. فرقی نداره برای کجا منبع نور می‌خواید. در هر صورت باید به ویژگی‌های اون نور توجه کنید. چه رنگیه؟ مثلا توی یه روز برفی بهتره رنگ زرد داشته باشید تا سفید درخشنده، مگه نه؟ گویا در هر دو مورد میشه رنگ متفاوتی رو راه‌اندازی کرد و بعضی از اونا این امکانو دارن که با روشن و خاموش شدن، رنگشون عوض میشه که این خیلی میتونه مفید باشه. هدلایت بهتره یا زنون؟ در پایان با تاپیک کالا همراه باشید.

قوانین راهنمایی رانندگی در خصوص هدلایت و زنون

به طور کلی برای راهنمایی و رانندگی چند موضوع اهمیت داره:

  • روشن کردن مسیر به متراژ مشخص
  • اذیت نشدن ناظر از نور تولیدی
  • بهم نریختن سیستم برق خودرو و ظاهر آن

با توجه به این موارد، اینکه هدلایت بهتر است یا زنون؟ آیا زنون یا هدلایت شامل جریمه می‌شوند یا خیر؟ همه بستگی به سیستمی است که نصب می‌کنید. وگرنه اگر لامپ 100هالوژن نصب کنید و موجب آزار ناظر شود، جریمه در پی خواهد داشت.

 

 

 

خلاصه کلام در رابطه با تفاوت بین هدلایت و زنون و انتخاب من

درکل لوازم یدکی ماشین صنعت وسیعی هست و هر روز با توسعه تکنولوژی، وسعت بیش‌تری هم میگیره. توی این متن ما به طور خلاصه اطلاعاتی راجع به هدلایت و زنون دادیم تا بتونیم با مشاورۀ صحیح، انتخاب مناسبی داشته باشیم. چند نکته یادمون نره:

لامپ و کیت زنون بعلاوۀ کاسه چراغ مطلوب از سیستم هدلایت گران‌تر است.

نور زنون بدون رعایت نکات کارشناسی زننده است و باعث اختلال در دید ناظر می‌شود.

به طور معمول برای نور بالا، هدلایت گزینه مناسبی است.

بهتر است مه شکن نور زرد داشته باشد.

 

در صورت هرگونه ابهام با متخصصین تاپیک کالا تماس بگیرید و از محصولات با کیفیت این گروه باخبر بشید.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز