خبرگزاری کار ایران

گفت‌وگو با خشایار شاهسون؛ ویدیوساز باتجربه شبکه‌های اجتماعی

asdasd
کد خبر : ۸۸۶۸۴۷

خشایار شاهسون ویدیوساز جوانی است که تجربه همکاری موفق با شرکت‌های بزرگ ایران مثل دیجی‌کالا و شیپور را دارد. تخصص او ویدیوسازی در شبکه‌های اجتماعی است و فعالیت نویسندگی و خبرنگاری را نیز در کارنامه خود به همراه دارد. او با صدا و سیما همکاری داشته و در مسابقه ساخت فیلم کوتاه تبلیغاتی نیز نفر اول شده است. در این گفت‌وگو با فعالیت‌های شاهسون بیشتر آشنا می‌شویم و در انتها نظر او را درمورد وضعیت ویدیوسازی شبکه‌های اجتماعی در ایران می‌شنویم.

تجربه حرفه‌ای خشایار شاهسون با ورود او به دیجیکالا آغاز شد. او با ارائه چند ایده و راهکار جدید برای محتوا و فروش خودرو توانست از بخش نوآوری دیجیکالا جذب شود و فعالیت خود را در رسانه آنلاین این شرکت تحت عنوان دیجیکالامگ آغاز کند. شروع همکاری او با آماده‌سازی بخش فروش خودرو در دیجی‌کالا هم‌زمان شد که در فرآیند راه‌اندازی این بخش به ویژه در تولید محتوا نیز کمک زیادی کرد. در کنار خبرنگاری و نویسندگی اخبار و مقالات خودرو، شاهسون با همکاری اعضای تحریریه دیجیکالامگ توانست کار جدیدی را در ایران آغاز کند و هر هفته پادکست صوتی و ویدیویی به زبان فارسی بسازد.

شاهسون با تولید منظم پادکست خودرو موفق شد بازخورد خوبی بگیرد و جایگاه اول گوگل را برای کارهای خود کسب کند. با جستجو کلید واژه‌های پادکست خودرو، پادکست اتومبیل و پادکست ماشین می‌توانید به آثار او در فهرست اول گوگل دسترسی پیدا کنید. او در یکی از پادکست‌های خود مصاحبه ویژه‌ای با میثم طاهری، اولین راننده ایرانی در مسابقات یوروناسکار داشت. شاهسون هم‌چنین همکاری کوتاهی با صدا و سیما داشت. در بهمن۹۶ عوامل تلویزیونی برنامه «به‌روز» از شبکه ۳ از خشایار شاهسون دعوت کردند تا در یک آیتم ویژه به عنوان مجری و کارشناس خودرو جلوی دوربین حاضر شود و درمورد اتومبیل‌های خودران صحبت کند.

چند هفته پیش از خبر بزرگ تعدیل نیرو دیجی‌کالا در تابستان ۹۷، شاهسون استعفا داد؛ چراکه مشکلات و تحریم‌ بازار اتومبیل ایران باعث شده بود بخش فروش خودرو دیجیکالا اولویت خود را از دست دهد و به فعالیت لوازم جانبی خودرو محدود شود. به او پیشنهاد شد تا در بخش دیجیتال و فناوری به همکاری ادامه دهد اما او نپذیرفت و تصمیم گرفت اهداف خود را دنبال کند. این شروع جدیدی در حرفه او بود چراکه این بار به عنوان ویدیوساز مستقل و باتجربه و مشاور شبکه‌های اجتماعی با چند شرکت مختلف شروع به فعالیت موازی و پروژه‌ای کرد.

خشایار شاهسون در تابستان سال ۹۸ در مسابقه ساخت فیلم کوتاه پرشیاخودرو (نماینده محصولات BMW در ایران) شرکت کرد. در میان افرادی که با تجهیزات گران‌قیمت چند ده میلیون تومانی شرکت کرده بودند، او موفق شد با یک دوربین ارزان‌قیمت و نوشتن سناریو چندوجهی نفر اول این رقابت شود. با تجربه‌ای که شاهسون در زمینه نویسندگی و ویدیوسازی خودرو داشت، تیم خودرو شیپور تحت عنوان شیپورکارز با او شروع به همکاری کرد و بخش اصلی ویدیوهای بررسی خودرو و گزارش‌های تصویری را به او سپرد. شاهسون هم‌اکنون به عنوان مجری و کارشناس خودرو در بدنه اصلی این تیم قرار دارد.

شاید برایتان جالب باشد که او بارها مجبور شده فرآیند تولید ویدیو را از صفر تا صد به تنهایی انجام دهد؛ به طور مثال به دنبال فراگیر شدن ویروس کرونا، اعضای تیم او حاضر نشدند در ساخت ویدیو آموزشی مربوط به اقدامات پیشگیرانه به او کمک کنند اما شاهسون کل فرآیند تولید ویدیو را به تنهایی انجام داد. فرآیند تولید یک ویدیو به‌طور کلی سه مرحله پیش‌تولید (ایده و محتوا)، تولید (تصویر‌برداری و اجرا) و پس‌تولید (ادیت، تدوین و انتشار) را شامل می‌شود.

شاهسون معتقد است یک ایده خوب در کنار نوآوری و تلاش، به زمان و مکان درست هم نیاز دارد تا به موفقیت برسد. حتی در زمان و مکان نامناسب هم اگر جامعه اشتیاق خود را به تغییر نشان دهد می‌توان انتظار موفقیت را داشت. او می‌گوید ظرفیت ویدیوسازی در شبکه‌های اجتماعی بسیار بالاست اما متاسفانه با ظهور بعضی از اینفلونسرهای اینستاگرامی، کار حرفه‌ای قربانی کارهای طنزآلود با کیفیت تولید بسیار پایین شده و بعضی از این افراد حتی ارزش‌های جامعه را هم تحت تاثیر قرار داده‌اند. کسب و کارهای زیادی برای دیده شدن و تبلیغ برند خود به سراغ این افراد می‌روند و فرصت ساخت کار فاخر و حرفه‌ای را از دست می‌دهند.

مدت‌هاست استعدادهای زیادی درحال از بین رفتن هستند. امیدوارم هرچه زودتر جامعه و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ متوجه این موضوع مهم شوند تا با خلاقیت خود و کمک گرفتن از افراد شایسته، کارهای ارزشمند بسازند و از تغییر در جهت مثبت استقبال کنند. نتیجه این تغییر به سود همه خواهد بود تا با حفظ ارزش‌های درست جامعه و استفاده از افراد مستعد بتوانیم با کشورهای پیشرفته رقابت کنیم و به الگوی مناسبی تبدیل شویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز