خبرگزاری کار ایران

به دوره دکتری وارد شویم یا نه؟

asdasd
کد خبر : ۸۲۱۱۳۹

یکی از مسائلی که ذهن دانشجویان دوره کارشناسی ارشد را به خود مشغول میکند تصمیم گیری درباره ادامه تحصیل در مقطع دکتری، و برنامه ریزی برای آمادگی داشتن در آزمون دکتری است.

داوطلبانی که تصمیم قاطع میگیرند تا حتما در این دوره به ادامه تحصیل بپردازند باید با قدرت تمام کارشناس ارشد خود را به پایان برسانند و برای مطالعه لیست بهترین منابع آزمون دکتری یک برنامه ریزی درست با زمان بندی دقیق را برای خود طرح ریزی کنند.

باید بدانند که در این مرحله روزهای پر تلاشی را در پیش دارند و خود را برای تبدیل پایان نامه به کتاب آمده کنند و سختی های چاپ کتاب را متحمل شوند. برای حضور در جلسه مصاحبه دکتری، از دانشجویانی که این مرحله را با موفقیت گذرانده اند پرس و جو داشته باشند و از تجربه آنها استفاده کنند. در این مقاله سعی داریم برای اتخاذ چنین تصمیم مهمی کمی به عقب تر برویم که آیا این راه از اول درست آمده ایم یا نه؟

برای ادامه تحصیل چه میزان برنامه ریزی داشته ایم

از مواردی که جای تاسف دارد این است که در ادامه تحصیل هم مانند بسیاری تصمیمات زندگی به جای اینکه عقلانیت و آینده نگری را در نظر بگیریم بر اساس حرف اطرافیان و چشم هم چشمی تصمیم گیری میکنیم که شروع آن از همان دوران دبیرستان است تا به مرحله دکتری یا استاد دانشگاه شدن.

برای داشتن یک آینده درخشان و داشتن اهداف بلند مدت، باید از همان دوران اولیه تحصیل شروع کنیم رشته ای درست انتخاب کنیم و همان راه را در تحصیلات عالیه ادامه دهیم تا هدفی مشخص در دوره دکتری داشته باشیم.

دلایلی برای ادامه تحصیل در دوره دکتری

به هر حال اگر از این مراحل گذشته اید و در مرحله اتمام کارشناسی ارشد هستید، هنوز هم دیر نیست و در این راه  کمی منطقی تر تصمیم بگیریم و انتخاب عاقلانه ای داشته باشیم. الان در مرحله ای هستیم که بنا به دلایل مختلفی مانند دلایل زیر تصمیم به ادامه تحصیل در مقطع دکتری را داریم

  • احتمال قرار گرفتن در موقعیت شغلی بهتر
  • تا اینجا که خوانده ایم ادامه ندهیم حیف می شود
  • بهانه ای برای نرفتن به خدمت سربازی برای پسران
  • فرار از بیکاری
  • با عنوان دکتر خطاب شدن و داشتن وجه مناسب اجتماعی
  • استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی یکی از دانشگاه های کشور شدن
  • با رسیدن به یک جایگاه بالاتر بتوانیم مسئولیتی را در دست گرفتن و در رفع مشکلات کشور موثر بودن
  • صرف علاقه مند بودن به تحصیل و یادگیری، دارد دکتری شدن

موقعیت شغلی بهتر

اگر در جستجوی کار بوده اید و یا از کسانی که در بازار کار هستند تحقیق کنید متوجه این موضوع شده اید که مدرک بالای تحصیلی تاثیر زیادی در بالا رفتن حقوق شما ندارد. نمیتوان صد درصدی و کاملاً علمی به این قضیه استناد کرد اما تجربه و شواهد گویای چنین وضعیتی است. با این اوصاف مورد اول نمی تواند دلیل محکمی برای ادامه تحصیل در دکتری باشد.

متوقف نشدن

به افرادی که این تفکر را دارند باید گفت: جلوی ضرر را هر وقت بگیری منفعت است. یا اینکه ادامه دادن یک راه اشتباه یعنی فاصله گرفتن بیشتر از مسیر درست و نیازی به اثبات بیشتر نیست. در کل این دلیل به تنهایی مردود است.

فرار از سربازی

با اینکه این مورد شاید خنده دار به نظر بیاید اما واقعیت اینجاست که تا حدودی واقعیت دارد و بسیاری از پسران شرکت در آزمون دکتری و یکی دو ماه درس خواندن و مصاحبه رفتن را به فرستادن دفترچه اعزام به خدمت ترجیح می دهند. تعدادی از این افراد از این مدت چهار پنج ساله دکتری استفاده می کنند که پروژه کسری خدمت انجام دهند و سربازی را در حین تحصیل تمام کنند. عده دیگری نیز از ترم های اول دکتری برای پذیرش گرفتن از دانشگاه های خارجی استفاده می کنند و پس از یکی دو ترم اول از تحصیل انصراف می دهند

فرار از بیکاری

تنها دلیل قانع کننده ای که باعث می شود خانواده ها و فامیل دست از سر شما بردارند و از غر زدن بر سر شما دست بردارند که چرا بیکاری چرا دنبال کار نمیگردی و ... این است که دارید ادامه تحصیل می دهید. اگر از این زاویه نگاه کنید چهار یا پنج سال تحصیل در مقطع دکتری یعنی چند سال با خیال آسوده بیکار بودن.

کلاس گذاشتن

پرستیژ داشتن مدرک بالا مسئله بسیار وسوسه کننده است است.دکتر دکتر گفتن دوستان و آشنایان وقتی دکتری قبول می شوید و اوقات کوتاهی که ممکن است توسط اطرافیان تحسین شوید شاید دلچسب باشد. اما در طول مدت دکتری و مواجهه با سختی های درس خواندن و گیر کردن در تز دکتری و سرگردانی و بی هدفی ناشی از انتخاب نادرست به هیچ عنوان کمکی به شما نخواهد کرد. پس مراقب باشیم تصمیم به این بزرگی را برا اهداف کوچک به هدر ندهیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شدن

در این مورد مطلبی وجود دارد که بهتر است بدانید در حال حاضر چند سالی است که تقریباً ظرفیت اساتید دانشگاه ها رو به اشباع شدن است و فقط در بعضی رشته های خاص می توان امید به استاد دانشگاه شدن داشت و ظرفیت پذیرش دکتری رو به افزایش است.

اگر هم فقط تدریس کردن برایتان مهم است و به حق التدریسی و تدریس خصوصی راضی هستید باید بگوییم که با مدرک ارشد هم می توانید همین کار را انجام دهید

با توجه به مواردی که گفته شد موارد ۷ و ۸ در وضعیت کنونی کشور ما دلایل بسیار خوبی برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری می تواند محسوب شود که واقعاً عزم جدی و گذشت می طلبند.

اگر خودتان هم کمی فکر کنید متوجه می توانید تقریبی تخمین بزنید که چند درصد از فارغ التحصیلان و دانشجویان دکتری و کسانی که قصد دکتری خواندن دارند چنین دلایلی برای ادامه تحصیل داشته اند. 

نهایتا اگر تعداد زیادی از دوستان و آشنایانتان در تلاش برای تحصیل در دکتری هستند، شما نیاز نیست خیلی عجله نکنید. اول انتهای مقطع دکتری و یک سال پس از آن را ببینید و برای آن برنامه بریزید و سپس سبک سنگین کنید ببینید آیا واقعاً لازم است دکتری بخوانید یا نه.

شک نکنید برنامه ریزی و دوراندیشی قبل از هر کار کوچکی هم الزامی است چه برسد به تصمیمی به این مهمی که تحول زیادی در آینده شما رقم خواهد زد. 

اگر جز افرادی هستید که تحصیل در مقطع دکتری برایتان اهیمت دارد باید تمام تلاش خود را انجلم دهید تا با مطالعه بهترین منابع کنکور دکتری بهترین رتبه را بدست بیاورید تا با تحصیل در بهترین رشته ها آینده ای درخشان در انتطار شما باشد. برای اطلاع از این منابع میتوانید با مشاوران ما در دکترا تست در تماس باشید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز