خبرگزاری کار ایران

معبد اژدها و مردان نمکی

asdasd
کد خبر : ۸۰۰۵۵۸

زنجان کوهستانی در فصول بهار و تابستان با آب و هوای معتدل و جاذبه‌های طبیعی دیدنی‌اش روزهایی رویایی برایتان خواهد ساخت.

زنجان یک استان پر از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است که به دلیل نزدیک بودن این شهر به تهران، کسانی که ساکن تهران هستند می توانند در قالب یک تور یک روزه از ین شهر دیدن کنند.

در شهر زنجان ده‌ها جاذبه تاریخی و مذهبی دیدنی جای گرفته است. دیدن از بزرگترین بازرا سرپوشیده ایران، مسجد جامع زیبا و تاریخی زنجان، موزه مردم شناسی زنجان در بنای رختشوی‌ خانه این شهر، مسجد خانم، حمام حاج داداش، خانه ذولفقاری و … همه بخشی از، لذت سفر به زنجان خواهد بود. موزه‌های زنجان هم بسیار دیدنی هستند: از موزه مردان نمکی که مومیایی مردانی از دوران هخامنشیان و ساسانیان که در معدن نمکی سرچشمه یافت شده‌اند را در خود جای داده است تا موزه حیات وحش این شهر، موزه نسخ خطی و …

مردانی از جنس نمک

در زمستان 1372 در زنجان مردانی از جنس نمک کشف شدند و در سال 1386 آخرین مرد نمکی باعث شد معدن زنجان دست از کار خود بکشد. نکته قابل توجه این مردان نمکی قدمتی است که هر کدام داشت. از میان مردان نمکی یافت شده، سه مرد نمکی مربوط به زمان هخامنشیان (حدود ۴۰۰ پیش از میلاد) و دو مرد نمکی دیگر نیز مربوط به اواخر دوران ساسانی (حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰بعد از میلاد) هستند. مردان نمکی با ارزش‌ترین اشیا کشف شده در دنیا محسوب می‌شوند که تا کنون نتوانسته‌اند قیمت گذاری شوند.

پیکر نخستین مومیایی در معدن نمک چهرآباد واقع در یک کیلومتری جنوب روستای حمزه ‌لو در ناحیه غرب شهرستان زنجان پیدا شده ‌است. سر و پای چپ نخستین مرد نمکی در موزه ایران باستان تهران قابل بازدید است. جسد سه تن دیگر از مردان نمکی در عمارت ذوالفقاری در شهر زنجان نگهداری می‌شوند.

اژدهای مخوف در معبد داش کسن 

معبد داش کسن بنایی صخره‌ای است که در حاشیه روستای ویر در حدود ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر تاریخی سلطانیه (زنجان) واقع شده‌است.

معبد اژدها و مردان نمکی

 

معبد سنگی داش کسن در ایران بی‌نظیر است. معبدی است با طرح اژدها که وقتی گردشگران آن را می‌بینند تصور می‌کنند با معبدی چینی روبرو هستند. این اثر تاریخی یادگاری از دوره ایلخانیان است. بنایی صخره‌ای مزین با دو نقش برجسته اژدها و چند محراب اسلامی در دو سمت آن و به قرینه یکدیگر.

این معبد در میان گردشگران به «معبد اژدها» هم مشهور است. مجموعه تاریخی داش کسن مرکب از ایوان‌ها، نقوش برجسته و محوطه‌های باستانی است که در جهات مختلف به ویژه نقش حجاری شده اژدها، منحصر به فرد و قابل توجه است.

بهترین زمان سفر به زنجان

زنجان کوهستانی در فصول بهار و تابستان با آب و هوای معتدل و جاذبه‌های طبیعی دیدنی‌اش روزهایی رویایی برایتان خواهد ساخت. در مجموعه گاوازنگ و ایل داغی که بام زنجان است لذت خوردن غذاهای محلی زنجان و قدم زدن در هوای پاک این مجموعه را برایتان به ارمغان می‌آورد. همین طور جاده‌های کوهستانی زیبا که طبیعت بکر اطراف را به رختان می‌کشد می ‌تواند حسابی حالتان را جا بیاورد و سفر با تور زنجان را به یکی از زیباترین خاطراتتان تبدیل کند.

اگر اهل ایرانگردی و سفر های یک روزه در سبک زنجان هستید حتما پیشنهاد می کنم سری به همدان هم بزنید. در تور همدان شما با جذابیت های شگفت انگیزی آشنا می شوید که قدمت آنها به چندین سال پیش  برمی گردد. از مهم ترین آنها می شود به غار علیصدر، غار آکواریمی، گنج نامه، آرامگاه باباطاهر، آرامگاه ابوعلی سینا، بازار همدان، دره مراد بیگ، تپه هگمتانه و گنبد علویات اشاره کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز