خبرگزاری کار ایران

چگونه یک سفر عالی به کویر داشته باشیم؟

asdasd
کد خبر : ۸۰۰۵۵۲

کویرهای ایران مناظر بسیار زیبا و دلنشینی دارد که سفر به آن ها می تواند تجربیات جالب و هیجان انگیزی را در اختیار شما قرار دهد.

ایران یکی از کشورهای گرم و خشک جهان است که دشت های کویری فراوانی را در خود جای داده است. کویرهای ایران مناظر بسیار زیبا و دلنشینی دارد که سفر به آن ها می تواند تجربیات جالب و هیجان انگیزی را در اختیار شما قرار دهد. با نزدیک شدن به فصل پاییز و آب و هوای مناسب در این فصل، سفرهای کویری هم آغاز می شود. در این مقاله با سایت خرید بلیط هواپیما سیمرغ 24 همراه باشید تا به شما بگوییم که چگونه یک سفر عالی به کویر داشته باشیم؟ قطعا این مطالب و توصیه ها، سفری راحت را پیش روی شما قرار می دهد.

چرا باید به کویر برویم؟

کویر یکی از مناطقی است که شاید در عین سختی و گرما ویژگی های بسیار خوبی هم داشته باشد که به وسیله آن بتوانید تجربیات بسیار زیادی را به دست آورید. شاید بعضی از افراد بگویند که چرا باید به جایی سفر کنیم که هیچ امکاناتی در آن وجود ندارد. در ادامه برای شما از زیبایی های کویر می گوییم.

کویر محیطی زیبا و آرام دارد؛ فضای بی کران هستی دور تا دور شما را احاطه کرده و عظمت و بزرگی محیط اطرف شما بسیار کوچک و حقیر جلوه می کند. نگاه کردن به تلاقی آسمان سیاه و پر ستاره و زمین طلایی رنگ شما را مبهوت خود خواهد کرد. همچنین تماشای طلوع و غروب خورشید در آسمان کویر منظره ای است که نمی توانید بگویید خیالی است یا واقعی. ترکیب رنگ های بنفش، آبی کبود، قرمز، نارنجی، زرد و... شبیه به یک تابلوی نقاشی خیال انگیز است که شما را مبهوت خود می کند. در کنار همه این ها آسمان شب کویر طبیعتی فراموش شده است که طیفی از رنگ ها را در خود جای داده است. خوابیدن زیر این آسمان لذتی فراموش نشدنی است که فقط در کویر می توانید آن را تجربه کنید.

یکی دیگر از دلایل رفتن به کویر خوردن غذاهای سالمی است که بر روی آتش طبخ می شود. پختن غذا بر روی آتش طعم بسیار طبیعی و دلنشینی به غذا می دهد. جمع شدن دور شلعه آتش و گپ و گفت با یکدیگر هم بسیار لذت بخش خواهد بود. از ماجراجویی های کویر هم غافل نشوید؛ چرا که می تواند زندگی یکنواخت و کسل شهری را بسیار لذت بخش کند. در عین حال باید مراقب خطرات بالقوه کویر هم باشید که ممکن است برای شما دردسر ساز شود. همچنین با رفتن به کویر می توانید از محیط شلوغ شهری دور شده و به آرامش جسمی و روحی برسید. کمی از فضای مجازی فاصله بگیرید در سکوت این محیط پهناور غرق شوید. یک نکته بسیار مهم در کویر رسیدن به آرامش معنوی است که با رفتن به آن جا می توان آن را تجربه کرد.

کویرهای ایران

با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور ایران کویرهای مختلف و متفاوتی در آن وجود دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از: کویر ابر قو و خور و بیابانک در اصفهان، کویر ریگ زرین در یزد، کویر ابوزید آباد در شمال شرقی اصفهان، کویر مصر از توابع استان اصفهان، کویر تخت عروس در اصفهان، کویر مرنجاب در نزدیکی تهران، کویر جندق در جنوب دامغان، کویر مخوف چوپانان در اصفهان که بسیار ناشناخته و ترسناک است، کویر ورزنه در اصفهان، کویر ریگان در کرمان، کویر ابوغویر در استان ایلام و...

وسایل مورد نیاز برای رفتن به کویر

هنگام سفر به کویر باید دقت کنید که وسایل مورد نیاز را همراه خود داشته باشید تا در صورت لزوم از آن ها استفاده نمایید:

یکی از اصلی ترین و مهم ترین موارد مورد نیاز در سفر به کویر آب است. همیشه در هنگام سفر به کویر مقداری زیادی آب آشامیدنی همراه داشته باشید. سایه بان را هم فراموش نکنید؛ چرا که از تابش مستقیم آفتاب جلوگیری کرده و باعث می شود پوست شما آسیب نبیند. وسایل بهداشتی مورد نیازتان را با خود ببرید و از ساک دستی های مخصوص وسیله استفاده کنید. همچنین زیرانداز مناسبی را برای نشستن بر روی شن ها همراه داشته باشید. کرم های ضد آفتاب را هم فراموش نکنید؛ چرا که آفتاب کویر بسیار تیز است و باعث سوختن پوست شما می شود. برای پیاده روی در کویر نیاز به یک کوله پشتی مناسب دارید که آب و غذا و وسایل ضروری را داخل آن قرار دهید.

برای جلوگیری از گم کردن مسیر در کویر نیاز به ابزار مسیریابی و جی پی اس دارید تا بتوانید به راحتی سفر خود را آغاز نمایید. برای این که از نور مستقیم خورشید در امان باشید؛ حتما عینک آفتابی را همراه داشته باشید. برای پیاده روی در کویر هم حتما از کفش های مخصوص و جلوباز استفاده کنید تا به راحتی از پا خارج شود. اگر می خواهید از غذاهای خود محافظت کنید، داشتن یک کلمن الزامی است. چادر مناسب و مقاوم را فراموش نکنید تا بتوانید برای خوابیدن و کمپ زدن از آن استفاده کنید. باندانا یا دستمال سر یکی از ضروری ترین وسایل در کویر است که کاربردهای مختلفی دارد. حمام خورشیدی هم می تواند به کار شما بیاید؛ چرا که بعد از یک پیاده روی طولانی زیر آفتاب و گرما می توانید به راحتی در کویر و یا هر جایی که دوست دارید، حمام آفتاب بگیرید. همیشه کیف کمک های اولیه را هم همراه خود داشته باشید؛ زیرا ممکن است در مواقع خطر و صدمات احتمالی به آن ها نیاز پیدا کنید.

چگونه یک سفر عالی به کویر داشته باشیم؟

از دیگر وسایل ضروری در سفر می توان به موارد زیر اشاره کرد: قرص تصفیه کننده آب، غذاهای مقوی و پر انرژی، چای کیسه ای، غذاهای خشک، نمک خوراکی، نقشه منطقه، کیف بقا، چراغ قوه یا هد لمپ، کارد و چنگال، در بازکن بطری و کنسرو، کیسه پلاستیکی برای ذخیره سازی غذا و...

لباس مناسب کویر

یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید، بحث لباس در کویر است. اگر در کویر لباس مناسب نپوشید، قطعا آفتاب شدید به بدن شما آسیب خواهد رساند. مناسب ترین لباس برای رفتن به کویرلباس های رنگ روشن، سبک و از جنس پنبه است. اولین و مهم ترین هدف از پوشیدن لباس در کویر، حفظ بدن از آفتاب، گرما، حشرات، خزندگان و حفظ تعرق معمولی بدن است. استفاده از کلاه دو لبه، روسری های بزرگ و نخی برای پوشاندن گردن، عینک مخصوص کویر، ضد آفتاب های پوستی و کرم های مخصوص لب را برای حفاظت از صورت و بدن خود در برابر آفتاب همراه داشته باشید. اگر این وسایل ضروری را همراه داشته باشید می توانید در کویر اوقات بهتر و راحت را سپری نمایید. این نکته را همیشه در نظر داشته باشید که پای شما حساس ترین نقطه بدنتان است؛ چرا که اگر آسیب ببیند یا زخمی شود سفرتان با مشکل مواجه خواهد شد. از جمله کفش های مناسب برای رفتن به کویر پوتین است؛ زیرا پای شما را در برابر نیش و عقرب و مارها و خس و خاشاک محافظت می کند. پوشیدن جوراب زخیم در زیر پوتین را نیز فراموش نکنید. در موارد ضروری هم می توانید از مچ بند ورزشی استفاده کنید.

چگونه برنامه رفتن به کویر را تنظیم کنیم؟

همیشه قبل از رفتن به کویر، مدت زمان سفر و محل سفرتان را مشخص کنید. با توجه به تجربه های قبلی خود در سفر به کویر می توانید مدت زمان را تعیین کنید. اگر تازه کار هستید و برای اولین بار است که به کویر سفر می کنید حتما یک مکان نزدیک و با امکانات بیشتر را انتخاب کنید تا تجربه کار دستتان بیاید. انتخاب مناطق بکر را بگذارید برای سفرهای بعدی که تجربه های بیشتری به دست آورده اید. حتما این موضوع را در نظر داشته باشید که در تمام فصول سال نمی توان به کویر سفر کرد. بهترین زمان برای رفتن به کویر ابتدای بهار و ابتدای پاییز است. همان طور که در بالا هم اشاره کردیم حتما وسایل ضروری سفر مانند آب و قمقمه های مناسب را همراه خود داشته باشید. همچنین کرم ضد آفتاب، لباس مناسب، کلاه لبه دار و شلوار روشن و خنک را هم فراموش نکنید. اگر با ماشین شخصی راهی کویر می شوید حتما از سلامت ماشین خود اطمینان حاصل نمایید.

هنگامی که به کویر رسیدید، مراقب قمقمه آب خود باشید و سعی کنید آن را در کمپ جا نگذارید. برای حفظ نمک بدن میتوانید از نوشیدنی های ورزشی و یا میان وعده های نمکی کمک بگیرید. به دلیل گرمای بالا ممکن است متوجه عرق کردن بدنتان نشوید و لباستان خشک شود؛ ولی قطعا آب و املاح زیادی از بدن کاسته می شود. حتما رفتنتان را با بقیه اعضای گروه چک کنید و به آن ها اطلاع دهید تا مشکلی برایتان پیش نیاید. چه در حال پیاده روی هستید و چه با ماشین، حتما نقشه، قطب نما و جی پی اس خود را فعال نگه دارید. می دانید که در کویر معمولا موبایل آنتن ندارد و نمی توانید روی کارکرد آن حساب کنید.

در هنگام گشت و گذار در کویر مراقب حیوانات صحرایی مانند مار، عقرب، مارمولک و عنکبوت باشید. باید بدانید که مارها به مناطق سنگی علاقه فراوانی دارند و در زیر سایه آن ها پناه می گیرند. قبل از پوشیدن کفش حتما آن را بتکانید تا جانوری در داخل آن نباشد. لازم به ذکر است که غذای مارها موش و حیوانات کوچک است و آن ها با دیدن شما به اندازه خودتان می ترسند. اگر تهدیدی برایشان به حساب بیایید به شما حمله خواهند کرد، در غیر این صورت با شما کاری ندارند.

این نکات را هم فراموش نکنید: غذایتان را در یک محفظه محکم قفل کرده و آن را در فاصله از چادرتان بگذارید. گزارش هواشناسی را حتما چک کنید تا از وضعیت آب و هوا اطلاع یابید. لباس های گرم خود را فراموش نکنید؛ زیرا شب های کویر بسیار سرد است. همچنین چادری که برای کمپ زدن از آن استفاده می کنید باید مناسب چهار فصل و مقاوم باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز