خبرگزاری کار ایران

300 سازنده ایرانی محصول 301 را می‌سازند

asdasd
کد خبر : ۷۷۰۰۴۷

مدیرعامل ساپکو با بیان این که محصول 301 ،پروژه ای ملی است، اظهار کرد: این نخستین بار است که خودرویی با عمق خودکفایی بالا در کشور راه اندازی می شود.

به گزارش ایلنا به نقل از ایران خودرو ،‌ منصور منصوری در نخستین نشست ساپکو با سازندگان پروژه 301 از دریافت تاییدیه خودکفایی 60 درصدی این خودرو از سوی وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت خبر داد و افزود: از مهم ترین مسایلی که در این پروژه اجرا خواهد شد، مستندسازی فرآیندهاست که متاسفانه در مورد پروژه های پیشین به دلیل انجام این کار توسط شرکای خارجی مستنداتی در دست نداریم.

وی با اشاره به شاخص های اصلی انتخاب تامین کنندگان در این پروژه گفت: توان تولید قطعه با بیشترین عمق خودکفایی، تولید محصول براساس قیمت رقابتی، وجود زیرساخت برای صادرات و توان سرمایه گذاری در پروژه از مهم ترین عواملی است که توانمندی سازندگان را برای ما محرز خواهد کرد.

مدیرعامل ساپکو از برنامه این شرکت برای متوازن سازی قطعه سازان بر اساس رویکرد ماژولار خبر داد و تصریح کرد: براساس این برنامه برای هر قطعه دست کم دو سازنده و حداکثر سه منبع تامین خواهیم داشت.

منصوری سرمایه گذاری صورت گرفته تاکنون برای خودکفایی قطعات بدون قالب های بدنه را 280 میلیارد ریال و 63 میلیون یورو اعلام کرد و گفت: نباید فراموش کنیم که سرمایه گذاری زیادی درسه سال گذشته توسط ایران خودرو و سازندگان برای این پروژه صورت گرفته و باید این پروژه را محقق کنیم.

وی از ابلاغ سیاست های جدید ساپکو در راستای توسعه سازندگان، توسعه صادرات، ارتقای رضایت مشتریان و توسعه خودکفایی محصولات گروه صنعتی ایران خودرو خبر داد و گفت: با این استراتژی هم فرآیند و هم محصول را برای تامین کیفیت قطعات مورد توجه قرار خواهیم داد.

 معاون طراحی و توسعه محصول جدید ایران خودرو نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از روند تولید محصول ۳۰۱ گفت: پلتفرم این محصول مبنایی برای تولید و عرضه چهار خودروی دیگر توسط ایران خودرو خواهد بود.

عادل پیرمحمدی افزود: با دستور مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو بعد از ترک پژو پروژه تولید محصول ۳۰۱ با استفاده از توان سازندگان توانمند کشور فعال شد.

وی ترک پژو را فرصتی برای خودکفایی در تولید دانست و تصریح کرد: با توجه به پیش بینی های صورت گرفته در قرارداد، امکان توسعه و خودکفایی تولید 301 بدون حضور پژو نیز امکانپذیر بوده است.

مدیرپروژه ۳۰۱ با اشاره به مشارکت 300 سازنده در فرآیند تامین و تولید قطعات این محصول، پیشرفت در اجرای پروژه را حاصل کار تیمی و همکاری سازندگان کشور عنوان کرد و گفت: در حال حاضر در فاز توسعه ای قطعات و محصول هستیم و تا نیمه دوم امسال قالب قطعات به خصوص در بخش بدنه طراحی و ساخته خواهد شد. بیش از ۱۵ قالب ساز درحال ساخت ۱۹۷ قالب محصول ۳۰۱ هستند.

وی افزود:. تمامی قطعات محصول 301 دارای تولیدکننده در میان سازندگان داخلی است. قرار بود تولید این محصول با نرخ داخلی سازی 40درصد آغاز شود اما ایران خودرو در آغاز با 70درصد ساخت داخل آن را تولید خواهد کرد.

پیرمحمدی خاطرنشان کرد: 301 محصولی دارای استانداردهای 85 گانه و روز دنیا است که محصولی دارای این استانداردها برای نخستین بار توسط ایران خودرو به تولید خواهد رسید.

وی افزود: طرح و مدارک بخشی از قطعات از سوی شرکت پژو دریافت شده بود اما حدود 60 درصد فاقد مدرک و نقشه بود که با استفاده از تجربه و توان سازندگان داخلی درحال توسعه است.

معاون طراحی و توسعه محصول جدید ایران خودرو از آمادگی زنجیره تامین برای تولید محصول جدید این خودروساز تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: تولید 301 ضامن آینده صنعت خودرو کشور خواهد بود، ایران خودرو چند محصول دیگر در کلاس های مختلف را نیز بر مبنای پلتفرم 301 تولید و عرضه خواهد کرد.

وی از آماده سازی خط تولید این خودرو خبر داد و گفت:‌ درحال حاضر خط تولیدی با ظرفیت تولید 16 دستگاه از محصول 301 در هر ساعت ایجاد شده که با همکاری و همت سازندگان و تامین کنندگان به بهره برداری خواهد رسید.

پیرمحمدی درپایان خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری که درحال انجام است صرفا برای محصول 301 نیست بلکه محصولات دیگری براساس این پلتفرم تولید خواهد شد که مطابق با استانداردهای زیست محیطی خواهد بود.

دبیر انجمن قطعه سازان نیز در این نشست با بیان این که در پروژه 301 درونزایی مورد نظر مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی اتفاق افتاده است، گردهمایی خودروسازان و قطعه سازان بدون حضور پژو را از مزیت های بزرگ این پروژه برشمرد.

مازیار بیگلو اظهار کرد: از جمله نکات این پروژه رویکرد ماژولار است که تداخل در ساخت قطعات را از بین برد و مدیریت پروژه را با اختصاص هر قطعه به سازنده مورد نظر به بهترین مدل به اجرا درآورده است.

وی اجرای این پروژه را در شرایط اقتصادی کنونی از صنعت خودروی کشور کاری ارزنده برشمرد و افزود: پس از خروج شرکت های خارجی در سال گذشته درکنوانسیونی مشترک با سازندگان ایرانی حضور داشتند، امروز می توان دید که موج های روی آب رفته و تنها سازندگان داخلی به عنوان سنگ های رودخانه پایدار ایستاده‌اند.

بیگلو در ادامه با اشاره به مشکل نقدینگی سازندگان برای سرمایه گذاری تصریح کرد: از سازندگانی که در بخش‌های مختلف صدای رسایی دارند، برای تامین نقدینگی پروژه های آتی طلب یاری می کنیم.

دبیر انجمن قطعه سازان با درخواست حفظ مالکیت معنوی قطعات تولیدی، هریک از سازندگان سرمایه گذار در این پروژه اضافه کرد: امروز وظیفه ما قطعه سازان است که با همدلی و همکاری خودروهای ناقص خودروسازان را جمع کرده و از تنش بازار بکاهیم.

گفتنی است، نخستین نشست مشترک ساپکو و سازندگان پروژه 301 با هدف اعلام سیاست های گروه صنعتی ایران خودرو درباره تولید این خودرو و رویکردهای جدید ساپکو در توسعه زنجیره تامین و خودکفایی برگزار شد. همسوسازی سازندگان و اعلام آخرین وضعیت، اهداف کیفی و زمانبندی اجرای این پروژه از دیگر اهداف برگزاری این نشست بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز