خبرگزاری کار ایران

سالپا؛ یک گام برای آگاهانه انتخاب کردن

asdasd
کد خبر : ۷۴۸۲۵۸

با یک مثال شروع کنیم؛ وقتی می‌خواهیم یک گوشی موبایل بخریم چه کار می‌کنیم؟ احتمالا در اولین قدم، از دوستانمان که خبره تکنولوژی هستند آمار گوشی‌ها را میگیریم و سپس گوگل می‌کنیم تا مشخصات کلی آن‌ها را بیابیم. بعضی اوقات هم به سایت فروشگاه‌های بزرگ می‌رویم و در بازه‌ی قیمتی مدنظرمان به دنبال گزینه‌های موجود می‌گردیم. احتمالا گزینه‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم و بین دو یا چند گزینه مردد می‌شویم.

ایلنا؛ مرحله بعدی خواندن نظرات دیگران درباره گوشی‌های‌ موردنظرمان است. کجا بهتر از قسمت‌ نظرات فروشگاه‌ها و تالارهای گفتگو؟ خیلی وقت‌ها حرف‌هایی در این قسمت‌ها گفته می‌شود که در نقد و بررسی حرفه‌ای‌ترین‌ سایت‌ها هم به چشم نمی‌خورد. چون افرادی که نظراتشان را می‌نویسند حداقل چندماه با گوشی درگیر بوده‌اند و از نزدیک و تحت شرایط مختلف بررسی‌اش کرده‌اند.

همه یا بخشی از این مراحل را ممکن است برای رزرو هتل، خرید ماشین، انتخاب تور سفر و... انجام دهیم. اما وقتی می‌خواهیم در شرکتی استخدام شویم چطور؟ آیا درباره شرکت تحقیق می‌کنیم؟ درباره محیط کارش، فرهنگ حاکم بر آن و میزان حقوق پرداختی‌اش چیزی می‌دانیم؟ ارزش‌هایش را می‌شناسیم؟ داستانش چیست و برای چه بوجود آمده؟ شرکتی که قرار است با کیفیت‌ترین اوقات روزمان را در آنجا بگذرانیم!

یک دلیل تحقیق نکردنمان شاید کمبود اطلاعات در دسترس باشد. برخلاف موبایل و هتل و ... سایت یا شرکتی نمی‌شناسیم که تک‌تک شرکت‌ها را بی‌طرفانه بررسی کند و درباره خوبی‌ها و بدهای کار کردن در آنجا نظر کارشناسی دهد.

این موضوع درست است اما همه‌ی ماجرا نیست؛ یک دلیل مهمتر این است که تجربه‌ی بودن در شرکت‌ها را نمی‌توان با بررسی پارامترهای عینی سنجید بلکه تجربه کار کردن در هر شرکتی، برای هر نفر خاص و منحصربه‌فرد است. به همین دلیل در این نوع مسائل معمولا استفاده از خرد جمعی و استفاده از نظر همگان نتیجه بهتر و دقیق‌تری را به دنبال دارد.

سالپا؛ یک گام برای آگاهانه انتخاب کردن

سایت‌های جمع‌سپاری چنین کاری را انجام می‌دهند. احتمالا نام سایت‌هایی مثل یلپ، گلسدور و تریپ‌ادوایزر را شنیده باشید سایت‌هایی که مردم تجربه‌هاشان را از سفر، کار کردن و... می‌نویسند تا دیگران استفاده کنند، درست مثل افرادی که تجربه خرید موبایل یا لپ‌تاپشان را می‌نویسند. در ایران هم سایت‌هایی مثل فیدیلیو (درباره رستوران‌ها) و سالپا (در زمینه مصاحبه شغلی) تلاش کرده‌اند تجربه‌های افراد را جمع‌آوری و دسته‌بندی کنند.

سایت سالپا این امکان را فراهم کرده تا پیش از رفتن به جلسه مصاحبه شغلی، از تجربه کسانی استفاده کنیم که قبل از ما در همان شرکت مصاحبه رفته‌اند. در این سایت افراد به صورت بی‌نام و ناشناس از تجربه مصاحبه‌شان می‌گویند و از سوالاتی که در جلسه مصاحبه پرسیده شد می‌نویسند تا به دیگران کمک کنند مصاحبه راحت‌تر و موفق‌تری داشته باشند. افراد که از سالپا استفاده کرده‌اند نیز در آینده تجربه مصاحبه خودشان را به دیگران اضافه می‌کنند و این چرخه‌ی خودتقویت‌کننده باعث افزایش اطلاعات در زمینه مصاحبه شغلی می‌شود.

هدف سالپا این است که فضایی فراهم کند تا با کمک همه، منبعی برای کسب اطلاعات درباره شرکت‌ها ایجاد شود. با وجود چنین منبعی با اطلاعات و آگاهی بیشتری شغل و شرکتمان را انتخاب کنیم و رضایت شغلی بالاتری را تجربه کنیم که رضایت شغلی منجر به بهبود کیفیت زندگی می‌شود.

در سالپا می‌توانید به سوالات مصاحبه استخدامی بهترین شرکت‌های ایران مانند شرکت کافه بازار ، شرکت فناپ، شرکت تپسل و... دسترسی داشته باشید و تجربه خودتان را اضافه کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز