خبرگزاری کار ایران

برگزاری اختتامیه رویداد ایده پردازی به میزبانی دانشگاه امام صادق(ع)؛

ایده‌های برگزیده در رویداد «کندو» تجاری سازی می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۷۳۲۶۹۴

اختتامیه رویداد ایده پردازی با موضوع حمایت از کالای ایرانی با عنوان «کندو» در راستای تحقق شعار سال و با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری، بورس کالای ایران و شبکه افق، با اهدای جوایز به تیم های برگزیده و حائز تقدیر در محل دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد؛ همچنین مقرر شد از برخی طرح های برگزیده جهت اجرا و تجاری سازی، حمایت مالی صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، این مراسم با حضور علیرضا دلیری معاون توسعه و مدیریت جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران، حجت الاسلام و المسلمین حسین علی سعدی رییس دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، غلامرضا گودرزی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی و سید مجتبی امامی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و با حضور تیم های برگزیده و راه یافته به مرحله نهایی و نیز جمعی از دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.

ارزیابی 10 ایده برتر

در ابتدای این رویداد، رازینی مدیر رویداد ایده پردازی کندو با اشاره به لزوم توسعه کسب و کار و حوزه های مربوط به علوم انسانی و دانشگاهی به ویژه در بخش های اقتصادی و فعالیت های دانش بنیان گفت: دانشگاه امام صادق علیه السلام از دانشگاه هایی بوده که در حوزه فعالیت ها و کسب و کارهای کارآفرینی و استارتاپی فعال است و با توجه به اینکه حوزه علوم انسانی و دانشگاهی کمتر در بحث کسب و کار و کارآفرینی توسعه یافته، ایده برگزاری رویداد ایده پردازی شکل گرفت.  

وی مهمترین هدف چنین رویدادهایی را پیوند علم و عمل و ارتباط دانشگاه و جامعه با محوریت حل مساله برشمرد که در این مرحله با تمرکز بر حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی برگزار شده است.

وی با بیان اینکه از بین تمام ایده های ارایه شده، 14 ایده به مرحله نهایی راه پیدا کردند، افزود: از این تعداد، 10 ایده حائز شرایط با رویکردهای علمی مختلف و در راستای تلاش برای حمایت از کالای ایرانی به صورت تفصیلی توسط داوران مورد ارزیابی قرار گرفت.

رازینی با بیان اینکه برای حمایت از ایده های نوآورانه برای تحقق شعار سال، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بورس کالای ایران به عنوان حامیان رویداد کندو حضور داشته اند، گفت: طی مراسم اختتامیه این رویداد و در راستای تقویت نوآوری و خلاقیت طرح ها و ایده های ارایه شده، از تیم های برگزیده تقدیر و جوایزی اهدا شد.

ایران در مکان نخست تولید علم در منطقه

در ادامه، معاون توسعه و مدیریت جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه برگزاری رویداد کندو با محوریت حمایت از کالای ایرانی در سال جاری اتفاق مثبت و مبارکی است، گفت: در مسیر حرکت اقتصادهای روز دنیا، استفاده از دانش و فناوری یک زیر ساخت بوده و در این شرایط اگر شرکت های فعال در صنایع مختلف، واحد R&D نداشته باشند و به استفاده از دانش و فناوری های روز روی نیاورند، پیشرفت نخواهند کرد. ضمن اینکه دیگر دوره سرمایه گذاری های کلان در شرکت های بزرگ خودروسازی و واحدهایی که تولید کالا دارند، گذشته و این شرکت های نرم افزاری فعال در حوزه های علم و فناوری هستند که با جذب حجم بالای سرمایه گذاری می توانند در توسعه کسب و کار، نقش آفرین باشند.  

علیرضا دلیری افزود: کشور ما هم در این دهکده تجارت جهانی از این قاعده مستثنی نیست و در این مسیر در حرکت است. حتی می توان گفت ایران در این دهکده جهانی جلوتر از بسیاری از کشورها نیز حرکت کرده و در منطقه رتبه اول و در دنیا نیز رتبه پانزدهم تولید علم را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت جوانان ایرانی و دانشجویان کشور ظرفیت قابل توجهی است که با تکیه بر آن می توان به رتبه های بهتری نیز دست یافت، اظهار کرد: ضعفی که تاکنون در کشور با آن رو به رو بوده ایم، این است که ما علم را به محصول تبدیل نمی کردیم که از طریق برگزاری این رویدادهای علمی و دانش بنیان، می توان به هدف خود برای توسعه کسب و کار و حمایت از کالای ایرانی دست یافت. نقش بخش خصوصی نیز سرمایه گذاری در این حوزه هاست چراکه بخش خصوصی نسبت به دولت تاجر بهتری است.

معاون توسعه و مدیریت جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه بیش از 4000 شرکت دانش بنیان و ده ها هزار تیم دانش بنیان و کارآفرین در کشور وجود دارد که باید مدیریت شوند، گفت: باید تغییر نگاهی داشته باشیم که تیم های بیشتری شکل گیرد تا تفکر جوانان تحصیلکرده در حوزه های اقتصادی اثربخش باشد؛ چراکه جنگ واقعی امروز، جنگ اقتصادی است.

وی از آمادگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از دانشجویان و تیم های دانشگاهی در این رویداد خبر داد و گفت: ما این آمادگی را نیز داریم که با شتاب دهنده ها، تفاهم نامه امضا کنیم و امکانات لازم از قبیل معرفی و جذب سرمایه گذار، وام و تسهیلات بانکی را تامین کنیم.

ایجاد استارتاپ ها در حمایت از مصرف کالای ایرانی

حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران نیز در این مراسم به ایده‌پردازی و راه‌اندازی کسب‌وکار در حوزه تجارت کالایی در ایران پرداخت و گفت: بهبود پوشش ریسک تجارت کالا در اقتصاد ایران از طریق ایجاد کسب‌وکارهایی در حوزه گسترش معاملات مشتقه خارج از بورس یا بین‌المللی، ایجاد کسب‌وکارهای با کارکرد اعتبارسنجی و کنترل ریسک نکول در معاملات و ارایه ابزارهایی نظیر اختیارمعامله و بیمه در تجارت کالایی ایران امکان پذیر است. همچنین افزایش شفافیت و کارایی و کاهش هزینه مبادلات در تجارت کالایی در ایران با توسعه کسب‌وکارهای مبتنی بر معاملات B۲B و B۲C دست یافتنی است.

به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران، توسعه انبارداری و سیستم قبض انبار در تجارت کالایی و طراحی الگوی مناسب در ایران نیز از طریق ایجاد شرکت‌های مدیریت وثیقه جهت توسعه تأمین مالی و ایجاد شرکت‌های تجمیع محصولات جهت افزایش قدرت چانه‌زنی تولیدکنندگان خرد (بخش کشاورزی و ...) محقق خواهد شد.

وی به ایفای نقش واسط در مدل‌های بهینه بازارمحور در اعمال سیاست‌های حمایتی دولت از تولید بخش کشاورزی با توسعه مدل‌های حمایتی نوین از طریق مشارکت بخش دولتی و خصوصی (PPP) اشاره کرد و گفت: در راستای ایده پردازی و راه اندازی کسب و کار در حوزه تجارت کالایی در ایران، ایفای نقش مکمل در مدل‌های بازارمحور جهت تنظیم بازار کالاهای اساسی در ایران با توسعه سیستم‌های اطلاع‌رسانی در حوزه تولید و توزیع محصولات در بخش کشاورزی، صنعت و ... امکان پذیر است.

سلطانی نژاد در ادامه به ایده‌پردازی در حوزه‌های مختص بورس کالای ایران پرداخت و گفت: در حوزه های مختص بورس کالا می توان ایده راه‌اندازی کسب‌وکار در راستای بهبود اطلاع‌رسانی و انتشار اطلاعات بورسی و سایر حوزه‌های کالایی در راستای بهبود جایگاه بورس کالای ایران در مرجعیت قیمت‌گذاری کالاها را مطرح کرد. ارایه مدل در راستای ایجاد ابزارهای جدید تأمین مالی و یا مدیریت ریسک در شرکت بورس کالای ایران و استفاده از بستر معاملات در بورس کالای ایران در راستای توسعه تجارت قانون‌محور نیز از دیگر مواردی است که می توان از آنها نام برد.

مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: توسعه نهادهای واسط در جهت بهبود همکاری بورس‌های کالایی کشورهای مختلف با ایران به منظور معامله کالاهای پذیرش شده هر بورس در بورس کشور دیگر، توسعه کسب‌وکار در راستای بهبود نظارت بر حمل کالای تجاری معامله‌شده در بورس از مبدأ تا مقصد نظیر سیستم‌های مانیتورینگ خودروهای سنگین و نیز توسعه مدل‌های مبتنی بر رمز ارز جهت ایفای نقش واسط در تسویه‌های ارزی بین‌المللی از دیگر موضوعاتی است که می توان در حوزه های مختص بورس کالا به آنها اشاره کرد.

سلطانی نژاد همچنین از امکان بهره‌گیری از اجماع برای بهبود فرآیندهای بورس (بر روی سرورهای متمرکز یا در بستر بلاک‌چین و ...) در حوزه نظارت و پذیرش قیمت پایه سخن گفت و افزود: مورد دیگری که در خصوص ایده پردازی در حوزه تجارت کالاها می توان نام برد موضوع بهره‌گیری از اتخاذ تصمیم مبتنی‌بر اجماع برای بهبود فرآیندهای بورس در بستر بلاک‌چین (یا سایر بسترهای الکترونیک) در حوزه اعتبارسنجی مشتریان، انبارها و ...، تأیید محتوای اطلاعیه عرضه به ویژه قیمت پایه، کشف قیمت و نیز نظارت بر معاملات است. البته در این رابطه ملاحظاتی مبنی بر لزوم بررسی فقهی متناسب با موارد فوق و بررسی معایب و مزایای مدل‌های تصمیم‌گیری مبتنی بر اجماع وجود دارد که بایستی مورد توجه قرار گیرد.

 3 هدف اصلی رویداد کندو

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه امام صادق علیه السلام نیز طی این مراسم اظهار کرد: در سال گذشته این رویداد با موضوع مسجد برگزار شد که خروجی خوبی از آن به دست آمد و استقبال خوبی از آن به عمل آمد. در سال جاری نیز در راستای تحقق شعار سال، رویداد کندو با موضوع حمایت از کالای ایرانی برگزار شد.

گودرزی هدف گیری این رویداد را چنین عنوان کرد: رویداد کندو با سه هدف مهم برگزار شد؛ اولین هدف برگزاری رویدادهای علمی و برقراری ارتباط با شتاب دهنده ها در دانشگاه به ویژه در حوزه های علوم انسانی و اسلامی بوده است. تربیت منتورها خصوصا در حوزه بانوان نیز هدف دوم بوده و در نهایت نقش آفرینی در حوزه فناوری نرم و هویت ساز سومین هدف مهم از برگزاری این قبیل رویدادهای علمی است.

وی با تقدیر از دانشجویان و تیم های شرکت کننده در این رویداد، بر لزوم تقویت تیم ها و ادامه راه برای تجاری سازی ایده ها تاکید کرد و گفت: درحوزه مباحث فقهی و برند حلال، مباحث کاربردی مثل حج و زیارت و مواردی از این قبیل آماده پذیرش طرح ها و ایده های جدید و نوآورانه هستیم و از همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بورس کالای ایران و شبکه افق به عنوان حامیان این رویداد علمی تقدیر کرده و آماده ارایه فضا به بورس کالا برای حضور پررنگ تر در این رویداد هستیم.

در پایان این مراسم، از داوران و تیم های برگزیده و شایسته تقدیر با اهدای جوایز تقدیر به عمل آمد و مقرر شد از برخی طرح های برگزیده جهت اجرا و تجاری سازی، حمایت مالی صورت گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز