خبرگزاری کار ایران

بانک‌ها برای جلوگیری از آلودگی هوا پای کار آمدند

asdasd
کد خبر : ۷۲۷۴۵۸

بانک‌ها همراه دولت و به منظور عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود همکاری خوبی با سازمان تاکسیرانی در جهت به سرانجام رساندن طرح‌های اجتماعی و کاهش آلودگی و ترافیک شهری داشتند و اقدامات اثرگذاری با پرداخت تسهیلات نوسازی تاکسی‌های فرسوده صورت داده‌اند.

به گزارش ایلنا، از عوامل مهم در ایجاد آلودگی هوای کشور، می‌توان به حضور خودروهای فرسوده از جمله ناوگان تاکسی‌های شهری، خوردهای سنگین مانند: کامیون، اتوبوس و مینی‌بوس‌‌ها اشاره کرد. یکی از اهداف دولت در راستای کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، نوسازی خودروهای فرسوده است. در حال حاضر در طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی 74 هزار تاکسی فرسوده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی خارج  و 64 هزار خودروی جایگزین، تحویل متقاضیان داده شده است. مابه‌التفاوت این عدد تاکسیرانانی بودند که دیگر تمایلی به ادامه فعالیت در حوزه تاکسیرانی نداشتند و پس از اسقاط خودروهایشان، وجه اسقاط را دریافت کرده و از این حرفه خارج شده‌اند.

طبق گفته مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور  از ابتدای سال تاکنون حدود 1400 دستگاه خودروی نو تحویل متقاضیان داده شده است و این افراد نیز کسانی هستند که سال گذشته تمام فرایند ثبت‌نامی را انجام داده‌اند و تنها منتظر صدور پیش فاکتور توسط خودروساز بوده‌اند. در حال حاضر 116هزار تاکسی فرسوده انباشته شده است و اگر برای نوسازی آنها کاری نکنیم این تعداد تا پایان سال به 150 هزار دستگاه افزایش پیدا خواهد کرد و اگر به طور کل برنامه‌ای برای ساماندهی آنها نداشته باشیم این تعداد تا پایان سال 1400 به حدود 240 هزارتاکسی فرسوده خواهد رسید یعنی عددی معادل 70درصد ناوگان تاکسیرانی شهری کشور. بنابراین می‌طلبد که در این زمینه برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم تا از انباشت فرسودگی تاکسی‌ها جلوگیری شود.

بر این اساس بانک‌ها همراه دولت و به منظور عمل به مسئولیت های اجتماعی خود همکاری خوبی با سازمان تاکسیرانی در جهت به سرانجام رساندن طرح‌های اجتماعی و کاهش آلودگی و ترافیک شهری داشتند و اقدامات اثرگذاری با پرداخت تسهیلات نوسازی تاکسی‌های فرسوده صورت داده‌اند.

یکی از بانک‌هایی که در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی اقدام به حمایت از این طرح کرده و پیشگام در این امر بوده است، بانک پارسیان است. این طرح با اهداف متعددی در بانک پارسیان اجرا شد. از اهداف اصلی این طرح کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها به ویژه شهر تهران، زیباسازی فضای شهری، کاهش آلودگی صوتی و رفاه حال شهروندان و رانندگان تاکسی بود. از طرفی در زمان اجرای این طرح،  بخش خودروسازی نیز با تولید انبوه و کاهش تقاضا مواجه بود، که این طرح می‌توانست در رفع موضوع مزبور نیز موثر باشد. 

در فاز اول این طرح، نو سازی 90 هزار دستگاه پیش‌بینی شد و خودروهای مشمول آن سمند و پژو 405 بود که سه بانک هرکدام به میزان 30 هزار دستگاه عهده دار پرداخت تسهیلات آن شدند، سقف تسهیلات قابل اعطا برای هر نفر در این طرح 200 میلیون ریال و سرجمع برای هر بانک مبلغ 6 هزار میلیارد از منابع داخلی برآورد گردید.

مکانیسم اجرایی طرح:

برای تسهیل کار، سازمان تاکسیرانی وارد عمل شد و سامانه ای طراحی و در بستر آن سامانه، اشخاص به بانک معرفی می‌شوند.

این طرح از اسفند ماه 94 آغاز و به‌دلیل استقبال خوب متقاضیان، سال های 95 و 96 هم این طرح تمدید شد. شایان ذکر است از آنجایی که متقاضیان مختار به انتخاب بانک بودند، بالغ بر 9 هزار و 638 هزار مورد، بانک پارسیان را به عنوان بانک منتخب برگزیدند. ازطرف دیگر 7 هزار و 635 پرونده در بانک تکمیل شد و از این تعدد 6 هزار و 609  فقره تسهیلات به حساب خودروساز واریز شد که بر این اساس متقاضیان تاکسی‌های خود را تحویل گرفتند. هم اکنون نیز طرح برای کسانی که طی سال 96 افتتاح پرونده کرده‌اند در حال اجراست.

همچنین تاکنون برای حدود 7 هزار متقاضی با توجه به مبلغ تسهیلات (200 میلیون ریال)،  بالغ بر 1400 میلیارد ریال از منابع این بانک با نرخ سود 16 درصد  به این طرح اختصاص داده شد.

بانک‌های دیگر نیز برای اجرای این طرح داوطلب شدند و بانک پارسیان به‌دلیل بسیج گسترده نیروها و توانایی ارایه خدمات، توانست نقش پررنگی ایفا کند.

نقش بیمه پارسیان در حمایت از این طرح

با توجه به نقش بیمه‌ها در هنگام بروز خسارت و حوادث غیر مترقبه، بیمه پارسیان با پشتوانه‌ای از سابقه غنی و توانمندی در ایفای تعهدات، با تعدیل حق بیمه قابل دریافت، به عنوان شرکت بیمه‌ای منتخب ایفای نقش کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز