خبرگزاری کار ایران

دستاوردهای بزرگ گروه صنعتی و پژوهشی زر در 4 دهه فعالیت صنعتی

asdasd
کد خبر : ۷۲۶۸۷۸

ساخت مگاپروژه بزرگ تولید محصولات کانفکشنری در شرایط سخت تحریم، نماد توانایی و عزت کشور عزیزمان در عصر حاضر است.

ایلنا؛ صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی و صنایع غذایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ به پیشرفت‌های شگرفی دست یافته‌است. پس از انقلاب اسلامی روند توسعه صنایع غذایی‌ به گونه‌ای بود که اگرچه ایران در گذشته به واردات بیشتر محصولات غذایی وابسته بود، اما اکنون بعد از گذشت چهار دهه با وجود دو برابر شدن جمعیت و افزایش تقاضای زمانی، مدیریت بازار محصولات کشاورزی به نفع تولیدات داخلی است و در عرصه صادرات، تراز بازرگانی خارجی کشاورزی حدود ۲ میلیارد دلار به نفع ایران است.

گروه صنعتی و پژوهشی زر نیز به عنوان یک مجموعه صنعتی پویا با اتکا به توان بخش خصوصی با بهره‌مندی از روحیه‌ی کارآفرینی و با هدف ارتقاء سبک زندگی خانواده تا کنون در طول سالیان گذشته، به صورت مستمر رشد و گسترش یافته‌است، تا جایی که امروزه با به کارگیری منابع انسانی متعهد، نوآوری در صنعت، توجه به حقوق مصرف‌کننده، کسب‌و‌کار حرفه‌ای اخلاق‌مدار، مجموعه ای پیشتاز، نوآور و قدرتمند در تولید با کیفیت و به‌روز در اقتصاد ایران محسوب می‌گردد و در جایگاه یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های صنعتی ایران به شمار می‌رود.

گروه صنعتی و پژوهشی زر در سالیان متمادی فعالیت خود موفق به خلق ده‌ها محصول و برند مشهور در صنایع غذایی شده‌است. تقریبا تمامی ایرانیان و بخشی از مصرف‌کنندگان منطقه‌ای و بین‌المللی با بسیاری از برندهای زر آشنا هستند؛ انواع محصولات پاستا و ماکارونی با برند «زرماکارون» به عنوان دومین تولیدکننده پاستا در جهان افتخاری است که این گروه صنعتی به آن می بالد. انواع محصولات High Tech با دانش و فناوری نوین که ایران را به سومین تولیدکننده فروکتوز در جهان تبدیل کرده است.

شکوه خودکفایی

با توجه به نیازها و ظرفیت‌های سرزمین‌مان ابتکارات جدیدی در مجموعه زر در صنایع غذایی صورت از گذشته تاکنون صورت گرفته است؛ پس از راه اندازی خطوط تولید آرد سمولینا، مجموعه زر با برنامه‌ریزی دقیق مقدمات تولید انواع محصولات ماکارونی و پاستا را مطابق استانداردهای بین المللی در کشور پایه‌گذاری کرد.

زرماکارون به عنوان بزرگترین سایت تولیدی پاستا در منطقه، بلافاصله  محصولاتش را علاوه بر  بازارهای داخلی روانه بازارهای خارجی نمود و به این ترتیب ایران به جمع صادرکنندگان بزرگ این محصولات تبدیل شد.

زرماکارون به عنوان دومین تولیدکننده پاستا در جهان، پاستای خود را در حال حاضر به بیش از 80 کشور دنیا صادر می کند که همین عنوان این شرکت را در لیست بزرگترین تولیدکنندگان جهان قرار داده است. ورود به بازارهای جدید یکی از تغییر و تحولات صادراتی است که می توان به ورود اولین محموله پاستای زرماکارون به بازار آمریکا اشاره کرد. علیرغم خروج آمریکا از برجام توسط رئیس‌جمهور آن، هیچ مانعی بر سر راه صادرات ماکارونی این شرکت به ‌وجود نیامد چرا که این مجموعه همواره از تهدیدها فرصت ساخته و از فعالیت بازنمانده و در هیچ مقطعی نا امید نشده است.

این مجموعه بزرگ صنعتی و پژوهشی با تکیه بر توان و تخصص نیروهای انسانی جوان خود در راستای اجرای برنامه‌ های توسعه‌ ای برای دستیابی ایران به جایگاهی شایسته‌ تر در صنعت و تجارت غذای جهان، اقدام به تاسیس اولین پالایشگاه دانش بنیان غلات در کشور با نام پالایشگاه غلات زر نمود. از این رو محصولاتی "High Tech" از خانواده شیرین کننده های طبیعی بر پایه ذرت با تاکید بر سه مزیت کیفیت، سلامت و صرفه اقتصادی به بازار ایران و جهان وارد شد. گروه صنعتی و پژوهشی زر در دو سال اخیر اما پرچم دار صادرات محصولات شیرین کننده بر پایه ذرت شامل فروکتوز و گلوکز بوده است که برای نخستین بار در کشور صورت گرفته است. این شرکت به عنوان مهم ترین تولیدکننده این محصولات در ایران ضمن تأمین نیاز کشور به شیرین کننده های طبیعی آن را به بسیاری از کشورهای جهان صادر می کند. محصولی که تاکنون در لیست واردات به ایران قرار داشته است اکنون و به همت جوانان این مرزوبوم در مسیر صادرات قرار گرفته است.

 نقش آفرینی به عنوان بندر خشک، استقرار در تقاطع ترانزیتی، دسترسی به شبکه ریلی سراسری، وجود مخازن مکانیزه نگهداری غلات با ظرفیت بالا از جمله ویژگی های منحصر به فرد پالایشگاه غلات زر محسوب می شود.

رونقی ملی

تمرکز بر تولید با محوریت صادرات و کسب سهم 80 درصدی از بازار صادرات ایران، این کشور را از یک وارد کننده ماکارونی به یکی از قدرت های صادر کننده جهان تبدیل کرده‌است.

ظرفیت تولیدی این شرکت معادل 80 درصد از کل ظرفیت تولید کشور است که باعث ارتقاء جایگاه ایران به مقام دوم تولید کنندگان بزرگ جهان شده‌است.

پس از بهره برداری از اولین فاز پالایشگاه غلات زر با حضور دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور رسماً فعالیت شبکه اختصاصی ریلی در این پالایشگاه و مجتمع عظیم نگهداری غلات آغاز شد، و بهمن ماه 95  خطوط تولید پالایشگاه غلات زر با حضور دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، به بهره برداری رسید.

پالایشگاه غلات زر با اتکاء به مزیت تأمین، تولید و توزیع در کشورمان، به گونه‌ای تعریف شده است که در حال حاضر می‌تواند با فرآوری روزانه هزاران تن غلات، خوراک اولیه صد‌ها واحد صنعتی زیردستی کنونی و آتی خود همچون صنعت غذا و صنعت داروی کشور را پالایش و فراهم آورد.

محصولات تولیدی «زرفروکتوز» مواد اولیه‌ای شامل انواع شیرین کننده‌های طبیعی بر پایه ذرت است که با وجود مخازن مکانیزه نگهداری تعبیه شده در محل سایت و مخازن مکانیزه بنادر امیرآباد و نوشهر در شمال کشور و بندر امام خمینی (ره) در جنوب کشور تضمین کننده پیوستگی تأمین مواد اولیه است.

ساخت مگاپروژه بزرگ تولید محصولات کانفکشنری در شرایط سخت تحریم، نماد توانایی و عزت کشور عزیزمان در عصر حاضر است. قطعاً برای رقابت با برندهای بزرگ دنیا نیاز به زیرساختی به منظور تولید محصولی با کیفیت جهانی با تجهیزات و تکنولوژی مدرن است که گروه صنعتی و پژوهشی زر با حداکثر توان در حال تأمین و استقرار آن است.

کریدوری سبز

ایران از موقعیتی بی‌نظیر درجغرافیای تولید و مصرف غلات برخوردار است، کشورهای شمالی ایران بزرگترین تولید کننده غلات جهان هستند. این کشورها در حال حاضر بدلیل محصور بودن در خشکی مجبورند غلات صادراتی خود را از طریق کشورهای روسیه و اکراین به دریای سیاه رسانده و پس از طی بیش از 11 هزار کیلومتر، آنها را به بازارهای مصرف عرضه کند. ایران در این میان بهترین موقعیت را در جابجایی غلات در منطقه و جهان دارا است.

همچنین ایران با واقع شدن در تقاطع کریدورهای ترانزیتی شرق - غرب و شمال – جنوب  و دسترسی آسان به بازارهای جهانی خصوصا حوزه خلیج فارس ظرفیت آن را دارا است که قطب فرآوری غلات در منطقه باشد.

گروه صنعتی زر با تکیه بر توان متخصصان ایرانی و درک جایگاه استراتژیک کشور اقدام به ایجاد شبکه ریلی گسترده به منظور جابجایی غلات مورد نیاز سایت های تولیدی در شمال، مرکز و جنوب ایران نموده است . راه اندازی مجتمع ذخیره سازی غلات در بنادر شمالی و جنوبی کشور و نیز ایجاد دو سایت بزرگ دخیره سازی انواع غلات در مرکز ایران و برخورداری از مزیت حمل و نقل بوسیله ریل، از دستاوردهای مهم این گروه صنعتی در زمینه غلات است.

آموزش و پژوهش نقطه عطف گروه زر

این گروه صنعتی در راستای ایفای مسئولیت‌ خود به جوانان، ضرورت و اهمیت پرورش نیروهای انسانی با تجربه و دانش بنیان، در تحقق اهداف توسعه پایدار و تأمین پشتوانه‌هایی استوار برای صنعت غذا، دانشگاه علمی و کاربردی زر را تأسیس کرده‌‌است که دانشجویان این مرکز می‌توانند ضمن فراگیری دانش تئوری، از امکانات و توانمندی‌های مجموعه کارخانجات گروه برای افزایش توان مهارتی و کاربردی خود استفاده کنند.

همچنین ایجاد مرکز نوآوری زر به عنوان بدنه دانش بنیان گروه به منظور پژوهش و مطالعه بر روی پروژه های علمی، صنعتی و دانشگاهی صورت گرفته است. این مرکز که با هدف توسعه محصولات جدید راه اندازی گردید، در حال حاضر یکی از بزرگترین واحدهای تحقیق و توسعه در صنعت مواد غذایی در کشور است که از دستاوردهای آن، می توان به معرفی ده ها محصول متعدد برای اولین بار در کشور نام برد.

مسئولیت پذیری اجتماعی

گروه صنعتی و پژوهشی زر با آگاهی از وظایف خود نسبت به جامعه، در انجام فعالیت‌های مرتبط با مسئولیت‌های اجتماعی نگاهی آینده‌نگر، وطن دوست و با تاکید بر هم‌نوع دوستی، تاثیر مثبت بر محیط زیست، سلامت خانواده و تولید پسماند کمتر دارد.

این گروه صنعتی بر اساس معیارها و استانداردهای زیست‌محیطی و تبعیت از ضوابط انتخاب صنایع سبز مسیر خود را در حمایت از محیط زیست مشخص ساخته است.

راه اندازی تصفیه‌خانه مدرن صنعتی، ایجاد چرخه بازیافت و پایش آلاینده‌ها یکی از اقدامات مهم مجموعه زر در راستای حفاظت از محیط زیست محسوب می‌شود، اقدامی که از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست مورد توجه قرار گرفت و نشان واحد صنعتی سبز را نصیب این گروه صنعتی کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز